ملکبان24

بانک اطلاعات ملک و املاک

ملکبان24

بانک اطلاعات ملک و املاک

مللک بان 24

۳۷ مطلب در مرداد ۱۳۹۴ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

ملک بان 24

چرا مسکن با وام 80 میلیونی از رکود خارج نشد؟


در شرایطی که بازار مسکن در رکود به سر می برد حسین عبده تبریزی، مشاور وزیر راه و شهرسازی توضیح می دهد که چرا تا کنون وام مسکن بر خروج مسکن از رکود تاثیری نداشته است.

مشاور وزیر راه و شهرسازی درباره جزییات دریافت وام مسکن و تاثیر آن بر خارج سازی مسکن از رکود توضیح داد 

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین حسین عبده تبریزی، مشاور وزیر راه و شهرسازی در برنامه تلویزیونی روزآمد که از شبکه 5 پخش می شود درباره استقبال مردم از وام 80 میلیونی مسکن گفت: «استقبال مردم از وام مسکن بد نبوده است. تعداد قابل ملاحظه ای از مردم سپرده گذاری کردند.این تسهیلاتی است که مبتنی بر سپرده است و دوستان  باید به بانک مسکن سپرده گذاری  کنند و از این وام برخوردار می شوند. »

وی در جواب گلایه مردم به وضعیت پرداخت وام و طولانی بودن آن با لحنی طنز اینگونه پاسخ داد: «این که چیز خوبی است اگر وامی که 100 سال طول بکشد خیلی خوب است. عمر ها هم متوسط 75 سال شده که اگر وام 75 سال به آن ها بدهند باید استفبال کنند. »

عبده تبریزی ادامه داد: «در کشور های پیشرفته دنیا وام ها طولانی تر است و ما نمی توانیم وام های طولانی بدهیم زیرا در حال حاضر منابع بی نهایت نیست. 80? مردم در کل دنیا از جمله در آفریقا با وام خرید مسکن، مسکن خود را می خرند. چون مسکن یک کالایی است که از پس انداز گذشته خریداری نمی شود. یعنی زوج 25 ساله نمی تواند بلا فاصله منابع مسکن را بدهند

مشاور وزیر راه و شهرسازی درباره میزان سپرده گذاری و سود زیاد آن گفت: «کسی که در کشور یک وام 80 میلیون تومان می گیرد یعنی فرض اینکه مسکن 200 میلیون تومانی می خرد؛ بنابراین 120 میلیون تومان آن را دارد یا توانسته تهیه کند. اگر بخواهیم از 120 میلیون تومان آن 20 میلیون تومانش را سپرده گذاری کند اشکالی ندارد

وی در بخش دیگری از توضیحات خود پیرامون بی تاثیر بودن این وام بر خروج مسکن از رکود گفت:« این وام پرداخت نشده است که بتواند مسکن را از رکود خارج کند. نخستین باری است که در تاریخ ایران تعداد مسکن از تعداد خانوار کمتر نیست. مقدار زیادی خانه های خالی گران قیمت وجود دارد که این ها باید هدایت می شدند و ارزان تر می شدند. یکی از دلایلی که این تحول رخ می دهد این است که وام خرید مسکن یا بازار رهن نبوده است. »

  • مللک بان 24 مللک بان 24
  • ۰
  • ۰

ملک بان 24

آیا مالکیت مسکن در ایران رو به کاهش است؟/ کلاف سردرکم مسکن مهر


براساس گزارش های رسمی نرخ مالکیت مسکن در دولت روحانی رو به افزایش گذاشته است

کمی بیش از 64 درصد خانوارهای ایرانی مسکن شخصی دارند 

 به گزارش خبرآنلاین، آخرین گزارش های ارائه شده از سوی بانک مرکزی نشان می دهد در سال گذشته 64.4 درصد خانوارهای ایرانی مسکن ملکی در اختیار داشته اند. هر چند نرخ مالکیت مسکن در میان خانوارهای ایرانی در سال گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش نداشته است اما بررسی‌ها نشان می دهد وضعیت مالکیت مسکن نسبت به سال 1390 و 1391 بهبود یافته است 

 بر اساس این گزارش نرخ مالکیت مسکن میان خانوارهای ایرانی در حالی در دهه هفتاد بیش از 70 درصد بوده است که این نرخ در آغازین سال‌های دهه نود به حدود 60 درصد کاهش یافته است . دولت دهم با هدف خانه دار کردن تمام ایرانیان پروژه عظیم مسکن مهر را کلید زد اما هنوز این پروژه در نیمه راه است و بحران های حل نشده فراوانی به دلیل نوع اجرا، مکان یابی و ... به وجود آمده است 

آغاز اجرا؛ سال 1386

در قالب بند «د» ذیل تبصره 6 بودجه سال 1386 کل کشور مقرر شد با هدف تأمین مسکن مناسب برای آحاد ملت به خصوص اقشار کم درآمد و جهت نیل به اهداف تعیین شده راهکارهای متعددی من‌جمله اجاره  بلند مدت زمین در چاچوب حق بهره‌برداری از زمینهای  دولتی به منظور کاهش قیمت واحدهای مسکونی و حذف قیمت زمین از قیمت تمام شده واحد مسکونی در دستور کار قرار گیرد . آیین نامه اجرایی این قانون شرایط لازم برای اجرایی شدن طرح مسکن مهر را پیش بینی کرد . چهار شرط اساسی برای حضور در فهرست ثبت نام کنندگان مسکن مهر از سوی دولت وقت تعیین شد . فاقد مسکن بودن، عدم استفاده از امکانات دولتی ، سرپرست خانوار بودن و 5 سال سکونت محورهایی بودند که برای تشخیص متقاضیان واجد شرایط مسکن مهر اعلام شد . بر اساس اعلام مقامات وقت دولت دهم بیش از 3 میلیون و 900 هزار نفر متقاضی مسکن مهر بودند 

 به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی بیش از 2 میلیون و 300 هزار واحد مسکن مهر در حال ساخت است . وی تاکید کرده است از مجموع واحدهای مسکن مهر مصوب شده تاکنون یک میلیون و 750 هزار واحد آن ساخته شده که از این تعداد یک میلیون و 480 هزار تحویل مالکان شده است. به گفته وی 260 هزار واحد نیز به دلیل مشکلات اعتباری تحویل متقاضیان نشده است 

 در حالی نرخ مالکیت مسکن در ایران در سال 1390 به کمترین میزان خود در 23 سال گذشته رسیده است که رییس دولت نهم و دهم بارها از سیاست دولتش برای خانه دار کردن تمام ایرانیان سخن گفته و تاکید کرده بود امیدوار است روزی برسد هر ایرانی در یک ویلا زندگی کند 

 هر چند طرح خانه باغ های وی به نتیجه ای نرسید و از همان اولین روزها به دلیل نبود مبانی کارشناسی از سوی دست اندرکاران و مسئولان مرتبط رد شد اما راه اندازی مسکن مهر با نام نویسی از تمام بی خانه های ایران قرار بود سبب شود تمام ایرانیان مالک مسکن شوند اما با این وجود نرخ مالکیت مسکن در ایران در پایان سال 1393 برابر با 64.4 درصد گزارش شده است 

نرخ مالکیت مسکن در دولت روحانی رو به افزایش گذاشته است . بر این اساس نرخ مالکیت مسکن طی دو سال اول استقرار این دولت افزایشی 2 درصدی را تجربه کرده است . جدول زیر نشان دهنده نرخ مالکیت مسکن از ابتدای سال 1371 تا کنون است 

 جدول زیر نشان دهنده نرخ مالکیت مسکن از سال 1372 تا پایان سال 1393 است

 

سال

نرخ مالکیت مسکن

سال

نرخ مالکیت مسکن

1372

75.5

1383

68.3

1373

77

1384

67.2

1374

75.6

1385

67

1375

76.7

1386

66

1376

72.3

1387

65.3

1377

74.5

1388

65.5

1378

72

1389

84.7

1379

72.5

1390

60.8

1380

71.7

1391

62.4

1381

72.7

1392

64.4

1382

71.2

1393

64.4

 

  • مللک بان 24 مللک بان 24
  • ۰
  • ۰

ملک بان 24

احتمال تغییر جدید در شرایط دریافت وام 80 میلیونی خرید مسکن/ شاید شرط تأهل حذف شود


عضو هیات مدیره بانک مسکن گفت: وام مسکن فعلا تا پایان امسال همان ۸۰ میلیون تومان باقی می‌ماند و ممکن است برای سال آینده مجددا افزایش سقف وام را شاهد باشیم.

به گزارش خبرآنلاین ابوالقاسم رحیمی انارکی در پاسخ به پرسشی در خصوص اظهارات اخیر رئیس انجمن انبوه‌سازان استان تهران مبنی بر ارائه درخواست افزایش سقف وام مسکن از ۸۰ میلیون تومان به ۱۲۰ میلیون تومان به بانک مرکزی گفت: بانک مسکن هیچ گونه درخواست افزایش سقف تسهیلات خرید یا ساخت مسکن به بانک مرکزی نداشته است.

عضو هیات مدیره بانک مسکن ادامه داد: وام مسکن فعلا تا پایان امسال همان ۸۰ میلیون تومان باقی می‌ماند و ممکن است برای سال آینده مجددا افزایش سقف وام را شاهد باشیم.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا احتمال حذف یا تعدیل برخی شرایط فعلی دریافت تسهیلات خرید یا ساخت مسکن با استفاده از صندوق پس‌انداز مسکن یکم بانک مسکن وجود دارد، اظهار کرد: در حال بررسی شرایطی هستیم که بر اساس آن برخی شرایط فعلی را به نفع مردم تعدیل کنیم که تا یکی دو هفته آینده شرایط جدید ابتدا به اطلاع وزیر راه و شهرسازی و رئیس کل بانک مرکزی و سپس در صورت تأیید به اطلاع عموم خواهد رسید.

رحیمی انارکی افزود: برخی می‌گویند ممکن است دریافت‌کنندگان وام جعاله (تسهیلات تعمیر مسکن)‌ به دلیل پایین بودن میزان مبلغ وام (۱۰ میلیون تومان) از لیست ممنوعه‌ها حذف شوند و آنها هم بتوانند وام ۸۰ میلیون تومانی بگیرند؛‌ ولی این حرف صحیح نیست؛ چون کسی که وام جعاله دریافت کرده، قطعا در برابر ارائه سند واحد مسکونی توانسته این تسهیلات را بگیرد بنابراین او خانه داشته است؛ در حالی که وام صندوق پس‌انداز مسکن یکم تنها به خانه‌اولی‌ها داده می‌شود و این گونه اظهارات صحیح نیست.

وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره ذکر مصادیقی از شرایط فعلی دریافت تسهیلات ۸۰ میلیون تومانی مسکن که قرار است حذف یا تعدیل شوند به پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: به عنوان مثال یکی از شرایط فعلی، متأهل بودن در هنگام دریافت وام است؛ البته الآن مجردها می‌توانند حساب افتتاح کنند اما باید در هنگام دریافت وام متأهل باشند ولی قصد داریم تا این شرط را حذف کنیم و اعلام کنیم که مجردها هم می‌توانند تسهیلات ۸۰ میلیون تومانی مسکن دریافت کنند.

عضو هیئت مدیره بانک مسکن تأکید کرد: البته فعلا این تغییر و تحولات در دست بررسی است و اجرایی شدن آنها قطعی نیست؛ ممکن است بانک مرکزی درخواست بانک مسکن را رد کند که در آن صورت شرایط فعلی دریافت تسهیلات ۸۰ میلیون تومانی ساخت یا خرید مسکن به قوت خود باقی خواهند ماند.

 

  • مللک بان 24 مللک بان 24
  • ۰
  • ۰

ملک بان 24

فعالان ارز، طلا و بورس به بازار مسکن آمده‌اند؟


بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقدند نزدیک به هشت هزار میلیارد تومان نقدینگی سرگردان و بی‌هدف در دست مردم وجود دارد که با توجه به رکود بسیاری از بازارهای زودبازده و کاهش نرخ سود بانکی، این حجم از پول در خانه‌ها نگهداری می‌شود.

به گزارش خبر آنلاین به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی،این روزها که قیمت جهانی طلا با افت بی‌نظیر و باورنکردنی به حدود هزار و ۱۰۰ دلار در هر اونس رسیده و از سویی نیز بازار بورس و سرمایه که پس از شوک جهشی کوتاه‌مدت روز بعد از توافق هسته‌ای، مجددا به روند نزولی شاخص‌ها بازگشته، بورس‌بازان و دلالان این روزها با حجمی از پول‌های سرگردان و بی‌هدف در دست، به دنبال بازاری برای برآورده کردن آرزوی پولدار شدن یک شبه خود می‌گردند.

یکی از بازارهایی که در ایران سال‌ها این آرزو را برآورده می‌کرد، بازار مسکن بود که در دو سال اخیر به دلیل فرو رفتن در رکود، دیگر جولانگاه دلالان محسوب نمی‌شود؛ از محسنات خروج دلالان از بازار مسکن، ورود خریداران و مصرف‌کنندگان واقعی این کالا در دو سال اخیر بود که توانستند با استفاده از ترکیدن حباب قیمتی مسکن که در دولت قبل با استفاده از جوسازی شایعه‌ای از سوی دلالان و نبود نظارت دولت ایجاد شده بود، خانه‌دار شوند.

بسیاری بر این اعتقادند حال که بازارهای ارز،‌ طلا و بورس حداقلی از سود را برای سرمایه‌گذاران موقتی و زودگذر (دلالان) به همراه ندارند، بار دیگر بازار مسکن عطش آرام‌نشدنی دلالان را برطرف خواهد کرد اما با توجه به نظارت گسترده وزارت راه و شهرسازی بر بازار مسکن برای جلوگیری از ایجاد بازار غیر حساب شده و سفته‌بازانه مسکن، دلالان در پی آنند تا به گونه‌ای خزنده و نامحسوس بازار خانه‌های زیر ۷۰ متر را در اختیار بگیرند. افزایش سقف تسهیلات مسکن به ۸۰ میلیون تومان در تهران هم دلیل مضاعفی است تا سفته‌بازان و دارندگان وجوه بی‌هدف، خود را برای قبضه بازار مسکن در نیمه دوم امسال آماده کنند؛ ‌چراکه با توجه به برخی اقدامات بانک مسکن برای انتقال امتیاز حساب مسکن جوانان به حساب صندوق پس‌انداز مسکن یکم و احتمال آغاز اعطای تسهیلات ۸۰ میلیون تومانی خرید مسکن از بهمن‌ماه، بازار خانه‌های زیر ۷۰ متر رونق کم‌نظیری می‌یابند که اگر این رونق هدایت نشود، به گرانی مسکن خواهد انجامید.

همچنین بسیاری از انبوه‌سازان به دلیل ناتوانی در بازاریابی و پیش‌فروش ساختمان‌های نیمه‌تمام خود و نظارت وزارت راه و شهرسازی بر اجرای کامل قانون پیش‌فروش مسکن با هدف حفظ اموال مردم، ساخت و ساز را نیمه‌کاره رها کرده‌اند که با توجه به تعلق گرفتن وام ۸۰ میلیون تومانی حساب مسکن یکم به این واحدها، امید به تکمیل و ساخت بناهای نیمه‌کاره افزایش یافته است. بسیاری از دلالان از حالا برای عرضه این واحدها به متقاضیان و خریداران خانه‌اولی برنامه‌ریزی کرده‌اند و حتی گفته می‌شود بخشی از وجوه سرگردان و بی‌هدف دلالان و سفته‌بازان به انبوه‌سازان واگذار شده تا به نوعی هم قانون پیش‌فروش ساختمان را دور بزنند ـ بی‌آنکه واگذاری این وجوه که با هدف تکمیل ساختمان‌های نیمه‌کاره به انبوه‌سازان انجام شده، بر اساس قانون پیش‌فروش ساختمان در دفاتر اسناد رسمی ثبت شود ـ و هم بناهای نوساز که احتمال فروش آنها در مراحل اولیه رونق بازار مسکن بیشتر از ساختمان‌های قدیمی‌ساز است را رزرو کرده باشند.

با وجود این هشدارها مبنی بر احتمال کوچ سرمایه‌گذاران موقت به بازار مسکن، بسیاری از اقتصاددانان و کارشناسان اقتصاد مسکن از گسیل شدن این وجوه به بخش تولید مسکن استقبال می‌کنند؛ عمده ناراحتی آنها از دلال‌بازی در بازار خانه‌ها و آپارتمان‌های موجود (قدیمی‌ساز) است که با توجه به کاهش قدرت خرید مردم، فعلا امکان سرمایه‌گذاری دلالان در این نوع خانه‌ها وجود ندارد؛ چرا که قاعدتا صبر دلالان و سفته‌بازان کمتر از 6 ماه است و اگر بدانند بازاری تا بیش از این مدت جوابگو نیست، سرمایه‌های سرگردان را به بازارهای موازی (ارز و سکه و طلا) هدایت می‌کنند.

ضمن آنکه کارشناسان اقتصادی معتقدند اگرچه نظارت فعلی دولت در خصوص جلوگیری از سفته‌بازی و دلالی در جامعه با هدف انتقال سرمایه‌های مردم به تولید و همچنین کاهش نرخ سود سپرده بانکی برای تکمیل این هدف‌گذاری دولت، کار ارزنده‌ای از سوی دولت یازدهم محسوب می‌شود، اما معتقدند اقدامات سلبی کافی نیست و باید همزمان اقدامات ایجابی نیز برای تحقق این هدف انجام داد؛ مهم‌ترین این اقدامات ایجابی و حمایتی، اعطای وام و تسهیلات با سود همتراز با نرخ رشد تورم یا حتی کمتر از آن به فعالان اقتصادی تولیدی (تولیدکنندگان) و انبوه‌سازان مسکن است تا بتوانند کالای خود را با قیمت تمام‌شده پایین و حاشیه سود بالاتر از سود بازارهای غیر تولیدی (ارز، سکه، طلا، سود سپرده بانکی و بورس) به بازار عرضه کنند؛ در این صورت است که می‌توان امیدوار بود از این راه ۸ هزار میلیارد تومان نقدینگی سرگردان بی‌هدفی که اقتصاددانان همواره در خصوص مضرات آن برای اقتصاد ملی هشدار می‌دهند، به تولید بازگردانده شود. با این توضیح که ساخت و ساز مسکن می‌تواند تا ۳۰۰ نوع صنعت و تولید هزاران محصول صنعتی را که در سال‌های اخیر به محاق رفته‌اند، به چرخه تولید بازگرداند.

 

  • مللک بان 24 مللک بان 24
  • ۰
  • ۰

ملک بان 24

 آخوندی قول پروژه‌های ساخت‌وساز مسکن را به کدام کشورها داده است؟


یک ماه از به توافق رسیدن ایران و گروه 1+5 می‌گذرد و دراین مدت چند هیات اروپایی به ایران سفر کرده‌اند و درباره پروژه‌های حمل‌ونقل و ساخت‌وساز در ایران قراردادهایی منعقد کرده‌اند؛ اکنون این پرسش مطرح است که سکاندار مسکن کشور، قول ساخت‌وساز مسکن را به کدام کشورها داده است؟

وزیر راه و شهرسازی دو هفته پیش از توفق هسته‌ای به فرانسه سفر کرد و با وزیر مسکن فرانسه دیداری داشت. پس از آن نیز هیئت‌های اقتصادی از کشورهای آلمان و ایتالیا به ایران آمدند و مقرر شد قراردادهایی در بخش ساخت و ساز و حمل و نقل با ایران ترتیب دهند، البته شاید همکاری آن‌ها با ایران به صورت مستقیم همچون انبوه‌سازی مسکن یا ورود مصالح و تجهیزات نباشد، اما ورود تجربیات و الگوبرداری یکی از مهمترین اهداف ایران در نظر گرفته شده است.

پس از سفر پرسوغات آخوندی به فرانسه، در نهایت پس از توافق هسته‌ای ایران گروه فرانسوی به ایران آمدند که نتیجه این سفر، دیدار وزیر مسکن با وزیر خارجه فرانسه بود.

از این رو در دیدار عباس آخوندی و لوران فابیوس علاوه بر قراردادهایی در زمینه سرمایه‌گذاری فرانسه در صنعت حمل و نقل کشور بر اساس اعداد و ارقام از پیش محاسبه شده، درخواست فاینانس ایران از فرانسه برای نوسازی ناوگان جاده‌ای، درباره مشارکت در انتقال تجربیات فرانسه در حوزه‌های ساختمان و مسکن هم صحبت شد.

به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی در جزئیات این دیدار، مقرر شد آیین‌نامه‌های پیش‌فروش ساختمان، بانک‌های توسعه‌ای مسکن، نظام تأمین مالی مسکن، مسکن اقشار کم‌درآمد و حوزه معماری و شهرسازی نیز رسیدگی شود.

چند روز پس از دیدار دو وزیر، حامد مظاهریان اعلام کرد که ایران می‌خواهد از تجربیات موفق فرانسه به عنوان یکی از کشورهای پیشگام در صنعت ساخت و ساز بهره گیرد.

وی با بیان اینکه در حوزه شهرسازی فرانسه الگوی بسیاری از کشورها بوده است، اعلام کرد که یکی از تجربیات بسیار خوب فرانسوی‌ها در تامین مسکن محرومان نهادسازی است که البته این موضوع در طرح جامع مسکن پیش بینی شده است و طبق مذاکرات انجام شده قرار است از تجربیات دو کشور در زمینه تهیه طرح‌های شهری و طرح آمایش سرزمین و تجربه هایی در مورد مسکن محرومان تبادل نظر شود و دو طرف مذاکرات خوبی در این زمینه داشتند.

او گفته است که موضوعاتی مانند تامین مسکن کم درآمدها و مسکن اجتماعی و مسائل اقتصادی موضوعات محلی و منطقهای است اما باید این تجربیات را شنید و برخی از آن‌ها را تطبیق داد چرا که یکی از این تجربیات خوب این کشور نهادسازی است که این نهادسازی در طرح جامع مسکن پیش بینی شده است.

پس از ورود هیئت فرانسوی به ایران و مذاکره برای همکاری در بخش حمل و نقل و ساخت و ساز، انگار حس رقابت میان دیگر کشورهای اروپایی قوت گرفت و هیئتهایی از آلمان و ایتالیا نیز به ایران آمدند.

گرچه دراین دیدار‌ها هدف اصلی تحکیم روابط اقتصادی با ایران ذکر شده‌است، اما درکنار آن نیز درباره ساخت و ساز مسکن که حدود 30درصد اقتصاد کشور را به خود اختصاص می‌دهد هم جلساتی برگزار شد، به گونه‌ای که آخوندی در دیدار با هیئت ایتالیایی صراحتا اعلام کرد که می‌خواهند پروژه‌های خوب را به ایتالیایی‌ها معرفی کنند.

در این راستا عباس آخوندی پس از مذاکره با وزیر توسعه اقتصادی ایتالیا اعلام کرد که ایتالیایی‌ها سابقه همکاری بسیار خوبی با ایران در زمینه‌های بندری، راه‌آهن و جاده‌ای و همچنین ارسال ماشین‌آلات و تجهیزات ساخت و ساز دارند، بنابراین پروژه‌های خوبی به آن‌ها معرفی می‌شود.

حالا به گفته وزیر راه و شهرسازی مقرر شده است اطلاعات کلی درباره طرح‌های زیربنایی کشور در زمینه‌های هوایی، دریایی، ریلی و جاده‌ای به اضافه بخش‌های مختلف ساختمانی در اختیار ایتالیایی‌ها قرار گیرد و یک سری پروژه‌های بسیار مهم که از نظر ایران در اولویت هستند به آنها معرفی شود تا ایتالیایی‌ها اقدام به اجرا کنند. آخوندی اما اعلام کرده است که باید بتوان در آینده بسیار نزدیک یک سری هیئت‌های تجاری را مبادله کرد.

با ورود ایتالیایی‌ها به ایران پس از توفق هسته‌ای، این سومین گروه از کشورهای غربی است که خواهان همکاری در بخش حمل و نقل باایران شده‌است. در ابتدا آلمانی‌ها و پس از فرانسوی‌ها برای توسعه همکاری‌ها به ایران آمدند و حالا نوبت به ایتالیایی‌ها رسیده است

 

  • مللک بان 24 مللک بان 24
  • ۰
  • ۰

ملک بان 24

کوتاه‌ترین راه صاحبخانه شدن و خرید مسکن در پایتخت


سپری شدن پنج ماه از ورود بازار مسکن به فاز ثبات نسبی قیمت‌ها، شرایط متفاوتی را برای خانوارهای میان درآمد در راستای تعبیر رویای دست نیافتنی خانه دار شدن آنها فراهم کرده است به گونه‌ای که هم‌اکنون ثبات قیمت‌ها در بخش آپارتمان‌های مسکونی به سمتی پیش رفته که خانواده‌ها بتوانند با کمترین آورده نقدی-کمتر از 100 میلیون تومان- آپارتمان‌های نوساز یا چند سال ساخت با متراژ پایین- مرز 50 مترمربع- خریداری کنند.

از ابتدای سال جاری تاکنون مسکن در تهران پایین‌ترین نوسانات قیمتی چند سال اخیر را ثبت کرد. مطابق با آخرین گزارش رسمی که از سوی بانک مرکزی در مورد اوضاع بازار مسکن تهران طی 4 ماه اول 94 منتشر شد تغییرات قیمتی مسکن به صورت ماهانه کمتر از یک درصد در هر متر مربع واحد مسکونی بود که با توجه به قیمت کل آپارتمان‌ها، این نوع نوسان، در حکم ثبات قیمت مسکن محسوب می‌شود.

این در حالی است که ناامیدی چندساله خانوارهای با درآمد متوسط برای خانه دار شدن مانع بزرگی برای خروج بازار مسکن از رکود شده بود؛ اما هم اکنون بررسی‌های «دنیای اقتصاد» از فایل‌های ارائه شده در بازار نشان می‌دهد که ثبات نسبی قیمت‌ها در چند ماه اخیر سبب شده تا خرید ملک با آورده نقدی حدود 100 میلیون تومان برای آپارتمان‌هایی که در مرز 50 مترمربع هستند به‌عنوان کوتاه‌ترین راه صاحبخانه شدن امکان‌پذیر شود. البته عامل دیگری برای آن دسته از خریدارانی که نقدینگی کمتری دارند اضافه می‌شود این خریداران باید برای سال اول ملک خود را اجاره و خودشان در ملک دوم پدری یا خانه اجاره‌ای خود ساکن بمانند.به‌عنوان مثال واحدی 43 متری در محدوده منطقه نارمک 145 میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است. به گفته فروشنده، خرید این ملک با 45 میلیون تومان وام، 40 میلیون تومان رهن و فقط 60 میلیون تومان نقد ممکن است.

آپارتمان نوساز دیگری در محدوده خیابان کرمان با متراژ 45 متر با همین روش برای فروش پیشنهاد شده است. برای خرید این ملک 90 میلیون تومان نقد،40 میلیون تومان وام و 50 میلیون رهن مستاجر نیاز است. در محدوده خیابان 17 شهریور نیز ملکی 39 متری مجموعا 100 میلیون تومان قیمت گذاری شده است. در منطقه پیروزی نیز ملکی 52 متری که سه سال از عمر آن می‌گذرد با شرایط زیر برای فروش گذاشته شده است: 95 میلیون تومان نقد، 45 میلیون وام و 42 میلیون تومان پول ودیعه.جدول زیر به معرفی تعدادی از آپارتمان‌های مسکونی در مناطق مختلف شهر تهران اختصاص دارد که نقدینگی مورد نیاز آنها کمتر از 100 میلیون تومان است و بقیه قیمت کل خرید خانه از طریق وام و رهن امکان‌پذیر است و قیمت کل فقط برای آپارتمان‌هایی ذکر شده است که نقدینگی موردنیاز آنها بیش از 100 میلیون تومان پیشنهاد شده است:

 

  • مللک بان 24 مللک بان 24
  • ۰
  • ۰

ملک بان 24

رونمایی از زمان رونق بازار خرید و فروش مسکن


رئیس اتاق تعاون ایران گفت: با توجه به رفع تحریم‌ها، پیش بینی می‌شود سال ۹۵ سال رونق بازار مسکن در کشور باشد.

بهمن عبداللهی در پانزدهمین نمایشگاه بین المللی صنعت ساختمان در محل نمایشگاه بین المللی تهران اظهار داشت: استقبال شرکت‌های خارجی و داخلی پس از رفع تحریم‌های ظالمانه علیه جمهوری اسلامی ایران و بازدید مردم از غرفه‌های نمایشگاه صنعت ساختمان نسبت به سال‌های گذشته افزایش یافته است.

وی افزود: نمایشگاه امسال در زمینی به مساحت 53 هزار مترمربع برپا شده است در حالی که تقاضای شرکت‌ها برای 115 هزار مترمربع بود. در صورتی که شرایط مهیا شود نمایشگاه صنعت ساختمان در سال‌های آتی در محلی که بدین منظور در نزدیکی بهشت زهرا(س) در نظر گرفته شده برپا می شود که مساحت آن حدود 200 هزار مترمربع است .

عبداللهی با بیان اینکه حجم ترافیک برای رسیدن به نمایشگاه باعث شده خیابان‌های اطراف نمایشگاه با ترافیک سنگینی مواجه شود، متذکر شد: از 15 نمایشگاه صنعت ساختمان که تاکنون در کشور برگزار شده، 10 نمایشگاه توسط اتاق تعاون ایران برپا شده است.

این مقام ارشد اتاق تعاون ایران تعداد شرکت‌های غربی شرکت‌کننده در نمایشگاه امسال را 180 شرکت عنوان کرد و گفت: 25کشور خارجی در این نمایشگاه حضور دارند و در کل 890 شرکت داخلی و خارجی در پانزدهمین نمایشگاه بین المللی صنعت ساختمان حضور یافته‌اند.

وی رشد شرکت‌ها در نمایشگاه یاد شده را 47.5 درصد عنوان کرد و گفت: بسیاری از شرکت‌های خارجی که در این نمایشگاه حضور دارند، به‌دلیل رفع تحریم‌ها از بازار ایران استفاده کنند.

عبداللهی اظهار داشت: با توجه به اینکه سالانه یک تا 1.5 میلیون مترمربع مسکن در کشور ساخته می شود، برای ساخت مسکن می توان حدود 2 میلیون شغل در کشور ایجاد شود.

رئیس اتاق تعاون ایران فعالیت تعاونی ها در ساخت مسکن را قابل قبول دانست و گفت: ممکن است برخی کاستی ها وجود داشته باشد اما در جمع عملکرد این بخش قابل قبول است.

وی توضیح داد: هم‌اکنون به‌دلیل تولید متنوع صنایع ساختمانی در کشور، کیفیت تولیدات این نوع صنعت در کشور ارتقاء یافته و پیشرفت خوبی از این محل ایجاد شده است.

عبداللهی از برگزاری نمایشگاه بین المللی تولیدات تعاونی ها در آنتالیای ترکیه خبر داد و گفت: اتاق تعاون جمهوری اسلامی ایران هم در این نمایشگاه که آبان ماه امسال برگزار می شود، حضور خواهد داشت.

وی همچنین از برگزاری نمایشگاه توانمندی های تولیدی تعاونی ها در هفته تعاون در شهریور ماه امسال خبر داد.

 

  • مللک بان 24 مللک بان 24
  • ۰
  • ۰

ملک بان 24

بازار مسکن چه زمانی رونق می گیرد؟


 

تصور می‌کنم طی دو تا سه سال آینده، تقاضاهای سرمایه‌گذاری در بخش مسکن محدود می‌شود و با موجودی امروز مسکن به تقاضاهای مصرفی در بازار پاسخ داده می‌شود.

اگر رونق اقتصادی حاصل از رفع تحریم رخ دهد، واحدهای اداری بیشتری در شهرها نیاز خواهیم داشت، چرا که تقاضا برای کسب‌و‌کار هم از طرف داخل و هم از طرف شرکت‌ها و نمایندگی‌های خارجی افزایش می‌یابد. به این ترتیب، تقاضا می‌تواند در برخی مناطق شهری تقویت ‌شود. بنابراین در مجموع، هر چند رفع تحریم‌ها با بخش مسکن اقتصاد ایران آن چنان ارتباطی ندارد، اما فضای پیرامونی حاصل از رفع تحریم در مجموع این بخش را رونق می‌دهد.

از طرفی در ایران فصل تابستان بیشتر فصل نقل و انتقالات است؛ عمده‌ این نقل و انتقالات طبیعی است و به تغییر موقعیت شغلی، آموزشی و سایر متغیرها از جمله جابه‌جایی‌های بین شهری دانشجویان مربوط است. این گروه‌ها تقاضای واقعی برای مسکن ایجاد می‌کنند پس عمده‌ تقاضاهای تابستانی واقعی است و تقاضاهای سرمایه‌گذاری و سفته‌بازی نیست

تصور می‌کنم طی دو تا سه سال آینده، تقاضاهای سرمایه‌گذاری در بخش مسکن محدود می‌شود و با موجودی امروز مسکن به تقاضاهای مصرفی در بازار پاسخ داده می‌شود.درباره‌ تقویت تقاضا با افزایش اخیر سقف تسهیلات مسکن نیز باید گفت که نخستین مرحله‌ تسهیلات ۶۰،۴۰ و ۸۰ میلیون تومانی مسکن، به دلیل سپرده‌گذاری یکساله، در سال آینده پرداخت می‌شود و نمی‌تواند تقاضا را در تابستان امسال بالا برد بنابراین، عرضه‌ موجود پاسخگوی بازار است و تغییر قابل‌توجهی در قیمت مسکن و اجاره‌بها رخ نمی‌دهد.

 

  • مللک بان 24 مللک بان 24
  • ۰
  • ۰

ملک بان 24

پیشنهاد وام 120 میلیونی ساخت مسکن به بانک مرکزی رفت


رئیس انجمن سراسری انبوه‌سازان با بیان این‌که در سه سال اخیر هیچ پروژه جدید توسط انبوه‌سازان در کشور به دلیل مشکلات عدیده شروع نشده است از پیشنهاد این انجمن به بانک مرکزی برای افزایش وام ساخت در تهران به ۱۲۰ میلیون تن خبر داد.

به گزارش مشرق، جمشید برزگر در نشست خبری  با اشاره به شعار دولتی‌ها در مهار تورم، اظهار کرد:‌ 70 درصد فعالیت‌ انبوه‌سازان کاهش پیدا کرده و در سه سال اخیر هیچ پروژه جدید توسط انبوه‌سازان در کشور به دلیل مشکلات عدیده شروع نشده است.

وی بیان کرد: فکر نمی کنم کسی جرات داشته باشد که پروژه جدیدی را شروع کند و پروژه های موجود متعلق به گذشته است. به‌عنوان نمونه در شهر تهران به جز منطقه 22 ساخت و ساز انجام نمی‌شود.

وی تصریح کرد: همه کارخانه‌های تولیدی مادر مانند کارخانه‌های تولید سیمان، آهن آلات و... دچار رکود شده است، از دولت می‌خواهیم حرف فعالان اقتصادی در حوزه‌های اختصاصی را باور کند.

وی با اشاره به این‌که 38 درصد اجاره‌نشینی یک معضل است، بیان کرد: اگر این معضل را مهار نکنیم ناهنجاری‌های اجتماعی را به دنبال خواهد داشت،‌ سلامت اهمیت دارد اما آیا نیاز به سرپناه اهمیت ندارد؟

وی افزود: دولتی‌ها چشم دوخته‌اند به این‌که یک شبه هزینه‌های دولت را از محل مالیات‌ها تامین کنند، اما این برنامه برای کشوری که در حال گذار است امکان‌پذیر نیست و باید مقدمات آن فراهم شود.

رئیس انجمن انبوه‌سازان با انتقاد از عملکرد دولت در رها کردن بخش مسکن، بیان کرد:‌ کوچکترین تسهیلاتی در این زمینه علی‌رغم وعده‌های داده شده محقق نشده است. برای اولین بار دلم برای آخوندی وزیر راه و شهرسازی سوخت. آقای آخوندی چندی پیش گفت که شهروند عادی از من می‌پرسد چه کنم که بنده جوابی ندارم.

برزگر با بیان این‌که توجه به این‌ بخش لازم است، تصریح کرد: واحدهای تولید بخش مسکن در آستانه ورشکستگی قرار دارند و برخی آنها ورشکسته شده‌اند.

وی با اشاره حاشیه‌نشینی، یادآور شد: هنوز هیچ قدمی در این رابطه برداشته نشده است و یک درصد از تسهیلات اختصاصی هم به این مسئله تخصیص نیافته است.

وی با اشاره به این‌که قرار بود 15 میلیون تومان برای این بحث پرداخت شود که این برنامه هنوز محقق نشده است، اظهار کرد:‌ آقای سیف رئیس کل بانک مرکزی نشسته و فقط برای آنهایی که فشار می‌آورند کار می‌کند و عرضه رقابت را از بین برده است.

وی با اشاره به این‌که شخصی 60 میلیون یورو تسهیلات دریافت کرده و می‌خواهد الان آنرا با یورو 1050 تومانی بازپرداخت کند، گفت: وام را برای به روز رسانی واحدها انجام دادند و از محل صادرات آنرا به‌صورت ارزی بازپرداخت کنند، این در حالی است که الان می‌خواهند وام را ریالی بازپرداخت کنند!

رئیس انجمن سراسری انبوه‌سازان کشور افزود:‌ در بهار امسال با کاهش 60 درصدی صدور پروانه‌ ساخت و ساز مواجه بوده‌ایم و امیدواریم با برنامه‌ریزی خوب بتوانیم شاهد رونق بخش ساخت و ساز و اقتصاد باشیم.

برزگر با تاکید بر این‌که یکی از مشکلات ما آقای سیف رئیس کل بانک مرکزی است، تصریح کرد:  وی به جز خودش به کسی اعتقاد و اعتماد ندارد و تا زمانیکه به بخش تخصصی باور نداریم مشکلات همچنان باقی می‌ماند.

وی ادامه داد: آقای سیف به بدنه کارشناسی بخش مسکن باور ندارد، متاسفانه وی وام را به بخش خرید سوق داده و این دلالی است. آقای رئیس کل می‌گوید ریالی تسهیلات قابل تقسیط با سود 14 درصدی را به بخش تولید نمی‌دهم.

وی با اشاره به ارسال پیشنهاداتی به رئیس کل بانک مرکزی، یادآور شد: در صورت موافقت با این پیشنهادات که پرداخت 120 میلیون تومان وام ساخت برای تهران است، علاوه بر رونق ساخت و ساز شاهد متعادل شدن قیمت‌ها نیز خواهیم بود.

 

  • مللک بان 24 مللک بان 24
  • ۰
  • ۰

ملک بان 24

سایه رکود چه زمانی از بازار مسکن برداشته خواهد شد؟


آمارهای اعلام شده از سوی اتحادیه املاک نشان می دهد که حال و روز این روزهای بازار تابستانی مسکن نسبت به سال گذشته بهتر است، اما سایه رکود همچنان بر این بازار سنگینی می‌کند. بسیاری از مشاوران املاک بر این باور بودند که سال 94 سال رونق بازار مسکن خواهد بود اما با نگاهی به سه فصل اول امسال این نتیجه به دست خواهد آمد که ماه های آغازین امسال بدون تغییر قیمت و رونق بازار به پایان رسیده. از سوی دیگر مشاوران املاک معتقدند که دیگر خبری از نوسانات قیمت مسکن نیست و بازار مسکن ثبات قیمت پیدا کرده است، اما همچنان رکورد بر این بازار سایه انداخته است.

وضعیت ساخت و سازها موضوع دیگری است که کارشناسان مسکن درمورد آن می گویند: ورود سازندگان به بخش مسکن روز به روز در حال کاهش است. سازنده‌های مسکن اعلام می‌کنند که ورشکست شده‌اند پس بهترین کار در این وضعیت رکود این است که نقدینگی خود را در بانک‌ها سپرده‌گذاری کنند چون سود بیشتری خواهد داشت.

حسام عقبایی، رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران یکی از مشاوران املاک درمورد وضعیت این روزهای بازار مسکن معتقد است که به دلیل اینکه قدرت خرید متقاضیان مسکن پایین است و به دلیل اینکه قیمت تمام شده مسکن افزایش یافته است متقاضیان تصور می‌کنند که قیمت مسکن بالا رفته است.

عقبایی گفت: امیدورایم امسال رونق به بازار مسکن بازگردد چرا که بخش مسکن می‌تواند به طور مستقیم 150 فرصت شغلی ایجاد کند. او در ادامه اظهار کرد: پرداخت وام‌های تعیین شده باعث خروج مسکن از رکود و بالا رفتن قدرت خرید می‌شود اما قیمت مسکن را بالا نخواهد برد. از سوی دیگر پرداخت وام 60 میلیونی و 80 میلیونی می‌تواند قدرت خرید متقاضیان مسکن را بالا ببرد، به این شرط که اقساط آن بالا نباشد.

رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران ادامه داد: بالا رفتن قیمت مسکن به خاطر پرداخت این وام‌ها نیست بلکه افزایش قیمت مسکن به خاطر بالا رفتن هزینه‌های ساخت مثل عوارض شهرداری، بیمه، مصالح ساختمانی و حقوق کارگران است. او درمورد تاثیر مذاکرات بر قیمت مسکن و بازار گفت: نه تنها بازار مسکن بلکه سایر بخش‌های اقتصادی شاهد رونق می‌شود چرا که وقتی ثبات به اقتصاد کشور بازگردد بازار مسکن نیز جلوتر از سایر بخش‌ها از این ثبات امنیت اقتصادی پیروی خواهد کرد.

 عقبایی درخصوص خروج از رکود بازار مسکن گفت: همواره خروج از رکود و شروع رونق مسکن حدودا شش ماه پس از ایجاد رونق در کل اقتصاد ایران بوده بنابراین به دلیل عدم انتظار رشد اقتصادی بالا در سال آینده، نمی‌توان به خروج بخش مسکن از رکود خوشبین بود. از سوی دیگر در مورد قیمت‌ها نیز افزایش چندانی روی نخواهد داد و با توجه به افزایش اندک تورم، افزایش قیمت مصالح و دستمزد حتی کمتر از نرخ تورم سال آینده خواهد بود. بنابراین جهش قیمتی اتفاق نخواهد افتاد. و تنها به دلیل رشد اندک مصالح و دستمزدها، افزایش قیمتی به همان نسبت در ساختمان پیش‌بینی می‌شود

 

  • مللک بان 24 مللک بان 24