ملکبان24

بانک اطلاعات ملک و املاک

ملکبان24

بانک اطلاعات ملک و املاک

مللک بان 24

۳۳ مطلب در آذر ۱۳۹۴ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

ملک بان 24

ویلای 10 میلیاردی کیش به سبک هتلینگ/ جدول قیمت ها


متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در کیش از یک میلیون و 500 هزار تومان شروع و به 25 میلیون تومان ختم می‌شود.
در حالی بازار مسکن کلان شهرها در رکود به سر می‌برد که ساخت و سازها و البته فروش واحدهای لوکس در کیش همچنان ادامه دارد و خبر بالا رفتن قیمت‌ها در کیش برای امروز و دیروز نیست و تقریبا همیشگی شده حتی اگر سایه رکود بر سرش باشد.
آن قدر تعداد برج‌های این جزیره زیاد شده که به راحتی می‌توان متوجه‌شان شد فروش زمین در این جزیره هم شاید کم شود اما بی‌رونق نمی‌شود و همین‌ها موجب شده تا کیش از مأموریت اصلی خود که جذب گردشگر بود فاصله بگیرد و بازار دلالی مسکن در آن داغ شود به طوری که این روزها یکی از مشکلات اصلی کیش سوداگری در بخش مسکن عنوان شده است.
در این بین وجود پنت‌هاوس‌هایی که در رکود می‌درخشند و بازار معاملات را داغ داغ کرده است هم جای تأمل دارد چرا که جمعیت سرمایه داران به برج‌هایی اشرافی که قیمت‌شان بسیار بلندتر از سایر واحدهاست، سرازیر شده و البته روند صعودی معاملاتشان هم ادامه دارد.
از سازندگان این برج‌ها تا صاحبان آنها
بر اساس این گزارش طبق گفته‌های مشاوران املاک در کیش سازندگان این برج‌ها مشتری‌های خاص خود را دارند و بیشتر خرید این واحدهای لوکس توسط افراد خارج از جزیره انجام می‌شود و معمولا افراد ساکن جزیره خریدار آنها نیستند.
قیمت مناطق مختلف کیش چقدر است؟
بر اساس گزارش میدانی خبرنگار ما، متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در کیش از یک میلیون و 500 هزار تومان شروع و به 25 میلیون تومان ختم می‌شود و البته ویژگی‌های مختلفی همچون دید به دریا، طبقه‌ی برج و ... این قیمت‌ها را تعیین می‌کند.
در این بین گران‌ترین مورد گزارش شده مربوط به پنت‌هاوسی در دامون دریا به مساحت 400 مترمربع است که 10 میلیارد تومان قیمت‌گذاری شده است و 400 متر تراس اختصاصی نیز دارد.
این گزارش می‌افزاید: برج‌ها و نوارهای ساحلی بیشترین قیمت را به خود اختصاص داده‌اند به طوری که قیمت‌ها از 7 تا 25 میلیون تومان متغیر است.
بر اساس این گزارش قیمت‌ها در منطقه‌ صدف هم بین 3 میلیون و 400 هزار تومان تا 9 میلیون تومان متفاوت است که در این میان قیمت پایه‌ ساختمان‌های نوساز از 7 میلیون شروع می‌شود.
اما پایین‌ترین قیمت در منطقه کیش صفین است که رنج قیمت‌های آن در بازه یک میلیون و 500 هزار تومان تا 5 میلیون تومان قرار می‌گیرد و قیمت پایه‌ای ساختمان‌های نوساز آن از 3 میلیون و 400 هزار تومان شروع می‌شود.
طبق این گزارش، شماره طبقه برج‌ها هم در افزایش و کاهش قیمت‌ها موثر است به گونه‌ای که با بالا رفتن طبقات، مبلغی بین 300 تا 400 هزار تومان به هر مترمربع از واحدها اضافه می‌شود زیرا طبقات بالاتر زاویه دیدی بهتری دارند.
پنت هاوس‌ها چه امکاناتی دارند؟
بر اساس این گزارش سوپرلوکس‌ترین پنت هاوس از امکانات کامل هتلینگ برخوردار است و در آنجا خدمه‌ها حضور دارند و تمام کارهای منزل را همانند هتل‌های انجام می‌دهند.
همچنین لابی بزرگ، تراس رو به دریا، سیستم اطفاء حریق، آسانسور اختصاصی، استفاده از بهترین مصالح ساختمانی و شیرآلات طلا، کافی شاپ، استخر، رستوران ساحلی، پارک کودک و بزرگسال، آشپزخانه فول فرنیش و استفاده از یک برند معروف در وسایل آشپزخانه برخی دیگر از ویژگی‌های آن به شمار می‌آیند.
جدول قیمت‌ها به شرح زیر است:

  • مللک بان 24 مللک بان 24
  • ۰
  • ۰

ملک بان 24

چه نوع آپارتمان‌هایی طی سه روز گذشته معامله شد؟


دنیای اقتصاد نوشت: مشاوران املاک مسکن می‌گویند: بخش زیادی از متقاضیان خرید در این بازار به دنبال واحدهای نوساز یا حداکثر با عمربنای 5 ساله هستند.
 آخرین گزارش رسمی بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن نیز این گفته را تایید می‌کند. براساس این گزارش در آبان ماه 3/ 55 درصد از مجموع معاملات بازار مسکن پایتخت را آپارتمان‌های نوساز تا پنج سال ساخت تشکیل داده‌اند. پس از آن بیشترین حجم معاملات خرید و فروش ملک به آپارتمان‌های 11 تا 15 ساله مربوط می‌شود که سهم 4/ 16 درصدی از معاملات آبان ماه سال جاری داشته‌اند.
البته این در حالی است که گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد اگرچه خرید و فروش آپارتمان‌های نوساز تا 5 سال بیشترین سهم معاملات را به خود اختصاص داده‌اند، اما این سهم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته یعنی آبان ماه سال 93 معادل 2/ 1 درصد کاهش داشته است.
مشاوران املاک در مناطق مختلف شهر تهران با تایید این موضوع مهم‌ترین علت سقوط معاملات خریدوفروش نوسازها در بازار مسکن پایتخت را به افت قابل توجه روند تکمیل واحدهای نیمه‌کاره در سه ماه اول امسال مربوط می‌دانند. به گفته آنها چون روند تکمیل ساختمان‌های نیمه‌کاره طی یک‌سال اخیر تحت تاثیر رکود ساخت‌وساز، به شدت افت کرده ورودی نوسازها به بازار مسکن با کاهش مواجه شده است در نتیجه فروش نوسازها در بازار معاملات خرید و فروش هم به نسبت سال قبل، با افت محسوس همراه شده است. از سوی دیگر سازندگان و فروشندگان واحدهای نوساز به امید افزایش قیمت، از عرضه آپارتمان‌های نوساز خود به بازار فروش، خودداری می‌کنند.
جدول ستون نبض بازار امروز به معرفی واحدهای فروش رفته نوساز طی سه روز کاری گذشته (سه‌شنبه، چهارشنبه و پنج‌شنبه) در مناطق مختلف تهران اختصاص دارد. ارزان ترین آپارتمان نوساز فروش رفته در این مدت مربوط به واحدی 53 متری در محدوده خیابان 17 شهریور است که مترمربعی 2 میلیون و 200 هزار تومان فروخته شده است. در میان آپارتمان‌های نوساز فروش رفته طی این سه روز نیز آپارتمان 364 متری در خیابان جردن مترمربعی 16 میلیون و 200 هزار تومان فروخته شده که به‌عنوان گران‌قیمت‌ترین آپارتمان نوساز در این سه روز ثبت شده است.

  • مللک بان 24 مللک بان 24
  • ۰
  • ۰

ملک بان 24

بازار مسکن بعد از ماه صفر / ثبات قیمت همچنان ادامه دارد؟


دنیای اقتصاد نوشت: دو سه هفته اخیر روزهای خوبی برای مشاوران املاک نبود. بیشتر خریداران مسکن بر اساس یک سنت قدیمی ماه صفر را برای خرید ملک خوش یمن نمی‌دانستند.
به رسم هر ساله ماه‌های محرم و صفر بازار مسکن با کاهش حجم قرارداد روبه رو بود. اما واسطه‌های مسکن خوش‌بین هستند در روزهای پیش رو بر تعداد خریداران مسکن افزوده شود. قیمت مسکن در این ماه تغییر چندانی نداشته است و ثبات قیمت مسکن همچنان ادامه دارد.
بررسی فایل‌های پیشنهادی آپارتمان‌های زیر 100 متر در تهران هم این موضوع را تایید می‌کند. به طور مثال آپارتمانی نوساز دو خوابه در محله پونک، سردار جنگل متری 6 میلیون تومان برای فروش گذاشته شده است. همچنین در محله آیت‌الله کاشانی آپارتمانی 97 متری که عمر بنای آن 20سال است که متری 4 میلیون و 200 هزار تومان برای فروش سپرده شده است. همچنین در محله فاطمی، میدان گل‌ها آپارتمانی 77 متری که عمر بنای آن 2 سال است متری 7 میلیون و 300 هزار تومان برای فروش گذاشته شده است که این قیمت بیش از قیمت میانگین منطقه است. اما قیمت آپارتمان‌های فروخته شده در هفته گذشته در تهران نشان می‌دهد تمامی واحد‌های فروخته شده هماهنگ با نرخ میانگین منطقه بوده است. به طور مثال آپارتمانی 97 متری در محله پونک جنوبی، نوساز متری 5 میلیون و 400 هزار تومان فروخته شده است. در محله کارون جنوبی آپارتمانی 74 متری که عمر بنای آن یک سال است متری 3 میلیون تومان برای فروش گذاشته شده است.

  • مللک بان 24 مللک بان 24
  • ۰
  • ۰

ملک بان 24

رونمایی از زمان رونق مسکن/ رفع تحریم ها با مسکن چه می کند؟


شاید در فضایی که بازار مسکن روزهای خوبی را تجربه نمی‌کند، یکی از اساسی‌ترین سوالاتی که این روزها ذهن هر شهروند یا فعال بخش مسکنی را به خود مشغول کرده، این باشد که بالاخره حوزه مسکن چه زمانی از رکود خارج می‌شود؟
مریم فکری
آخرین آمارها از وضعیت معاملات در بازار مسکن نشان می‌دهد که در فصل تابستان تعداد معاملات فروش زمین یا زمین ساختمان‌های مسکونی کلنگی انجام شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران نسبت به فصل قبل 1.3 درصد افزایش و نسبت به فصل مشابه سال قبل 40.1 درصد کاهش داشته است
در این شرایط، هم‌اکنون گمانه‌زنی‌ها و پیش‌بینی‌های گوناگونی از آینده بازار مسکن و زمان خروج از رکود این بازار مطرح می‌شود؛ اگرچه وضعیت رکودی عمیق در حوزه فروش و ساخت‌وساز، پیش‌بینی آینده بازار مسکن را بسیار دشوار کرده است.
دولتی‌ها چه می‌گویند؟
در حال حاضر مسوولان وزارت راه و شهرسازی از پایان رکود و آغاز رونق بازار مسکن در نیمه دوم سال جاری خبر می دهند. معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی پیش‌بینی کرده است که «رونق مسکن از نیمه دوم سال آینده قطعا آغاز می‌شود.»
حامد مظاهریان با ذکر این نکته که رکود مسکن به پایان رسیده است و آغاز دوران رونق را پیش‌بینی می‌کنیم، تصریح کرده است؛ «حباب قیمتی مسکن خالی شده و این کاهش قیمت‌ها در دهه‌های اخیر بی‌سابقه بوده است
رییس اتاق تعاون نیز همین پیش‌بینی را دارد. بهمن عبداللهی در پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت ساختمان عنوان کرده بود: «با توجه به رفع تحریم‌ها، پیش‌بینی می‌شود سال 95، سال رونق بازار مسکن در کشور باشد
البته، حسین عبده‌تبریزی، مشاور وزیر راه و شهرسازی تاکید دارد که «اگر رونق اقتصادی حاصل از رفع تحریم رخ دهد، واحدهای اداری بیشتری در شهرها نیاز خواهیم داشت، چراکه تقاضا برای کسب‌و‌کار هم از طرف داخل و هم از طرف شرکت‌ها و نمایندگی‌های خارجی افزایش می‌یابد. به این ترتیب، تقاضا می‌تواند در برخی مناطق شهری تقویت ‌شود.»
به اعتقاد وی، «هر چند رفع تحریم‌ها با بخش مسکن اقتصاد ایران آن چنان ارتباطی ندارد، اما فضای پیرامونی حاصل از رفع تحریم در مجموع این بخش را رونق می‌دهد
دیدگاه مشاوران املاک از زمان خروج از رکود
نگاه مشاوران املاک نیز درباره زمان رونق بازار مسکن چنین است؛ رییس اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران اعلام کرده است: «با وجود این‌که این روزها بازار مسکن از رونق افتاده است، اما با توجه به تقاضای انباشته‌ای که از سوی متقاضیان وجود دارد، پیش‌بینی می‌شود در ماه‌های پایانی سال‌جاری بازار مسکن شاهد رونق و تحولات چشم‌گیری باشد.»
به گفته حسام عقبایی، یکی از عوامل اصلی رکود بازار مسکن را سیاست‌های پولی و بانکی کشور است.
رضا قاسمی، رییس اتحادیه مشاوران املاک شمیرانات نیز پیش‌بینی کرده است؛ «سال 1395 سال شکوفایی اقتصاد باشد؛ البته اگر این شکوفایی رخ دهد، به سرعت در بخش مسکن تاثیر نمی‌گذارد؛ چراکه سیاست‌ها و نظر دولت این است که این شکوفایی را در بخش صنعت ببرند.»
وی متذکر می‌شود: «با این حال بعد از راه افتادن بازار، حتما بازتاب آن را در املاک خواهیم دید، چون در تمام کشورها صنعت مسکن یکی از بزرگ‌ترین و پررنگ‌ترین بازارهاست
در این میان، یکی از مشاوران املاک در شرق تهران می‌گوید: «تغییرات در بازار مسکن در دی‌ماه و بهمن‌ماه صورت می‌گیرد و به امید خدا بازار رونق گرفته و وضعیت بهتر می‌شود.»
مشاور املاک دیگری در غرب تهران عنوان می‌کند: «وضعیت بازار مسکن به گونه‌ای است که با گذشت چند ماه حل‌شدنی نیست و تا پایان سال هیچ تغییری نخواهد کرد 

  • مللک بان 24 مللک بان 24
  • ۰
  • ۰

ملک بان 24

 پرونده ای برای محاسن و معایب مسکن قسطی، نقش صندوق پس انداز یکم در خانه دار شدن مردم چیست؟


شرح : با توجه به شرایط و پیچیدگی‌های موجود، هم‌اکنون در بخش مسکن، نیازمند راه‌اندازی صندوق‌های ضمانت، نهادهای بازار بورس، صندوق‌های پس‌انداز و تسهیلات، نهادهای مالی پروژه محور و بازار محور هستیم.
مریم یعقوبی
ادامه رکود در بازار مسکن و تأثیراتی که این رکود بر حوزه های متعدد و مختلف اقتصاد کشور داشته، چاره اندیشی برای ایجاد رونق در بخش ساخت و ساز و خرید و فروش مسکن را به یکی از دغدغه های اصلی دولت و وزارت راه و شهرسازی تبدیل کرده است.
معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه‌‌وشهرسازی در تشریح این شرایط معتقد است« تداوم رکود بخش مسکن همراه با رکود فعالیت‌های عمرانی، می‌تواند مانعی برای رونق اقتصاد، عامل تشدید دشواری بانک‌ها و همچنین تداوم بحران بانکی باشد. بنابراین و با توجه به شرایط و پیچیدگی‌های موجود، هم‌اکنون در بخش مسکن، نیازمند راه‌اندازی صندوق‌های ضمانت، نهادهای بازار بورس، صندوق‌های پس‌انداز و تسهیلات، نهادهای مالی پروژه محور و بازار محور هستیم، تا بتوان به اهداف تجهیز منابع مالی، افزایش قدرت خرید و افزایش قدرت ساخت به لحاظ کمی و کیفی در بخش مسکن دست یافت
یکی از راه هایی که برای ایجاد رونق در حوزه مسکن از سوی متولیان دنبال می شود، پرداخت تسهیلات به متقاضیان ساخت و خرید خانه است. از ابتدای فعالیت دولت یازدهم در همین راستا انواع مختلفی از وام های خرید و ساخت پیشنهاد و تعریف شده است.
اعطای تسهیلات خرید مسکن در قالب صندوق پس‌انداز یکم یکی از مهم ترین روش هایی بود که از سوی وزارت راه و شهرسازی با همکاری بانک مسکن برای کمک به قدرت خرید متقاضیان مسکن تعریف شد. این روش اما در ابتدا با انتقادات فراوانی مواجه شد گرچه زمان زیادی نبرد تا مشخص شود هنوز هم امید بسیاری از مردم برای خانه دار شدن به همین تسهیلات است.
معاون وزیر راه وشهرسازی در این باره با اشاره به تاثیر راه‌اندزای صندوق پس‌انداز مسکن و حساب مسکن خانه اولی‌ها از بهار امسال بر بازار مسکن می گوید: « اعطای تسهیلات خرید مسکن در قالب صندوق پس‌انداز یکم، به نوعی سیاست حمایت از سوی تقاضا و در راستای تقویت توان خرید خانوارهای فاقد مسکن صورت پذیرفته است. اجرای این سیاست با ورود تقاضا اثراتی را بر بازار برجای خواهد گذاشت، اما با توجه به محدود بودن تقاضا و پایین بودن نسبت آن به کل نیاز جامعه، بدون شک این اثرات به گونه‌ای نیست که انتظار جهش قیمت را داشت و اساساًانتصاب جهش‌های قیمتی مسکن به افزایش تسهیلات خرید، تحلیل صحیحی به نظر نمی‌رسد».
علاوه بر این موضوعات، نرخ این قبیل تسهیلات هم همیشه در کانون توجه کارشناسان و فعالان اقتصادی خصوصا حوزه بانکی و مسکن بوده است.  دامنه این اختلاف نظرها تا آنجا بود که گاهی به تأخیر در ابلاغ برخی تسهیلات منجر می شد.
به عنوان نمونه تاخیر در ابلاغ و اجرای وام 60 میلیون تومانی مسکن بی‌حکمت نبود و در نتیجه چانه‌زنی‌های بین بانک مسکن و بانک مرکزی در نهایت با افزایش سود وام جدید از حدود 16 به 18.5درصد موافقت شد.
روزهای آخر مهر امسال شورای پول و اعتبار رأی داد که مبلغ وام 35 میلیون تومانی خرید مسکن که همراه با وام جعاله به 45 میلیون تومان می رسد تا سقف 60 میلیون تومان افزایش یابد. با این مصوبه میزان وام خرید و ساخت بر اساس موقعیت جغرافیایی در سه سقف 60 میلیون تومان در تهران، 50 میلیون تومان در مراکز استان‌ها و شهرهای بالای 200 هزار نفر و همچنین 40 میلیون تومان در سایر مناطق شهری تعیین شد.
سرانجام هفته گذشته بود که شورای پول و اعتبار تصمیم تازه ای برای کاهش نرخ سود بانک مسکن گرفت، با کاهش نرخ سپرده قانونی حساب سپرده سرمایه‌گذاری ممتاز (تسهیلات مسکن اوراق گواهی حق‌تقدم) از 10 به دو درصد موافقت کرد.
با این حال بررسی آمار رسمی در ارتباط با تعداد افرادی که با استفاده از تسهیلات و اوراق تسهیلات در فرابورس موفق به خرید خانه شده اند، نشان می دهد این ابزار هنوز بیشترین استفاده را در میان متقاضیان مسکن دارد.
بنابر اعلام مدیریت امور ناشران شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، تعداد استفاده کنندگان از اوراق تسهیلات مسکن به رقم یک میلیون و 16 هزار نفر رسید.
بنا بر اعلام مدیریت امور ناشران شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در معاملات آبان ماه امسال فرابورس ایران، 29 هزار و 500 نفر با خرید 740 هزار و 842 اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن، وارد فرایند خرید مسکن شدند تا تعداد استفاده کنندگان از این اوراق به رقم یک میلیون و 16 هزار نفر برسد 
در کنار این روش ها که همواره دربند منابع بانک ها و گرفتار کمبود این منابع بودند و هستند، وزارت راه و شهرسازی به فکر برقراری رابطه مستقیم میان انبوه سازان و متقاضیان خرید مسکن افتاده است؛ طرحی که به فروش قسطی مسکن معروف شده است.
عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در توضیح این طرح می گوید: « آخوندی درباره فروش اقساطی مسکن اظهار کرد: مسکن قسطی در پی هماهنگی میان انبوه‌سازان و بانک مسکن به عنوان یک اقدام اثرگذار در بازار مسکن صورت گرفته است. مدت‌هاست که بحث درباره مازاد عرضه مطرح می‌شود در حالی که تولیدکننده‌ها امکان عرضه ندارند و از سویی نیز بانک‌ها تسهیلاتی در اختیارشان قرار نمی‌دهند. در طرح مسکن قسطی، عرضه‌کننده‌ها با بانک مسکن توافق کرده‌اند تا واحدهایشان را عرضه کنند و بانک مسکن نیز پرداخت اقساط توسط خریداران به فروشنده را تضمین کند؛ این طرح ربطی به دولت یا سیستم‌های تأمین منابع مالی از سوی بانک‌ها ندارد و بیشتر یک هماهنگی است که میان تولیدکنندگان انبوه مسکن و بانک مسکن صورت گرفته است. این اقدام مناسب می‌تواند واحدهای تولیدشده را وارد بازار مسکن کند. بانک مسکن نقش تضمین‌کننده پرداخت اقساط از سوی خریدار به عرضه‌کننده واحد را ایفا می‌کند».
به گفته وزیر راه و شهرسازی در این طرح تسهیلاتی پرداخت نمیشود فقط طرف عرضه کننده و خریدار باهم مرتبط می شوند و فقط می‌خواهد یک واسطه، نقش تضمین‌کننده بازپرداخت اقساط را ایفا کند که این کار را بانک مسکن انجام می‌دهد؛ نقش بانک مسکن، نقش تأمین‌کننده منابع مالی نیست".
اما این طرح از کجا نشأت گرفته است؟ سال گذشته انبوه سازان بسته پیشنهاد را به رئیس جمهور ارائه کردند که در این بسته پیشنهادی چندین موضوع به عنوان راهکار برون رفت از رکود مطرح شده بود.
براین اساس، در این بسته پیشنهادی، انبوه سازان به موضوع همکاری نظام بانکی با انبوه سازان و مالکان واحدهای تکمیل شده برای فروش واحدها به صورت لیزنیگ اشاره کردند که بعدها به دلیل کمبود منابع اعتباری برای اعطای وام، این طرح به نام فروش اقساطی پیگیری شد.
در واقع در سال گذشته در این بسته آمده بود که شخص انبوه ساز دارای ساختمان مسکونی، اداری، تجاری تکمیل شده (مالک)، توسط نظام بانکی تا 80 درصد قیمت واحد را (بر اساس توافق بین خریدار و فروشنده) به صورت لیزینگ به خریدار واگذار می‌کند. نرخ لیزینگ حداکثر معادل نرخ تورم رسمی اعلامی توسط بانک مرکزی به علاوه 4 درصد کارمزد بانک‌ها پیشنهاد می‌شود که در گمانه زنی با بانک مسکن این موضوع تبدیل به فروش اقساطی مسکن بین خریدار و فروشنده شد. 
معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه قرار است از این طریق هم طرف تقاضا و هم طرف عرضه تقویت شود، می گوید:« بعد از مطرح شدن این پیشنهاد، موافقت اصولی بانک مسکن اخذ شده ولی هنوز موافقت قطعی بانک مرکزی که مشتمل بر جزئیات فرآیند و تعیین نرخ کارمزد خواهدد بود، اعلام نشده است».
وی در پاسخ به پرسشی درباره میزان اثرگذاری طرح فروش اقساطی مسکن بر بازار این کالا خاطرنشان می کند:« تامین مسکن یک راه‌حل واحد ندارد که با یک فرمول حل شود؛ بنابراین اجرای این طرح می‌تواند نوعی از تسهیلات مسکن را که تا قبل از این در کشور رایج نبوده به بخش مسکن ورود بدهد وگرنه مسکن بخش پیچیده‌ای است که مشکلات آن با یک فرمول قابل حل نیست و این روش تنها می‌تواند جوابی به بخشی از مشکل مسکن باشد».
انبوه سازان که در واقع پیشنهاددهندگان این طرح هستند معتقدند این روش می تواند کمک زیادی به رونق خرید و فروش و خروج بازار و سرمایه ها از انجماد کند.
رییس انجمن انبوه‌سازان کشور درباره تاثیر طرح مسکن اقساطی روی صنعت ساختمان و مسکن می گوید:« بدنه انبوه‌ساز با بانک مسکن در این خصوص صحبت کرده است
مجتبی بیگدلی با بیان این‌که بانک‌ها نباید فقط به فکر سودآوری خودشان باشند، می افزاید که در حال حاضر مردم توان خرید مسکن را ندارند، متذکر شد: «ما باید قدرت خرید مردم را تحریک کنیم و اجازه دهیم مردم با تسهیلات خوب بانکی مسکن را بخرند؛ اما متاسفانه این فضا را بانک‌ها به وجود نیاوردند و امیدواریم یک اتفاق جدیدی بیفتد
دبیر کانون سراسری انبوه سازان هم با اشاره به اینکه اقساط ماهانه طرح فروش قسطی مسکن بین 3 تا 3.5 میلیون تومان است، می گوید:« این طرح برای تمامی سازندگان مسکن اجرا می‌شود».
فرشید پورحاجت تأکید می کند:« یکی از شرایط مهم طرح فروش قسطی، حضور بانک مسکن به عنوان ضمانت کننده است. این بانک تاکنون با ضمانت 100 میلیون تومان از مبلغ هر واحد موافقت کرده است در حالی که انبوه‌سازان پیشنهاد رقمی بالاتری را داده بودند تا قدرت خرید متقضیان افزایش یافته و تعداد بیشتری توان ورود به این طرح را داشته باشند».
مبلغ قسط هر واحد در ماه بین 3 تا 3.5 میلیون تومان با بازپرداخت بین 3 تا 7 سال خواهد بود و مبلغ سود این اقساط هم 2 درصد بالاتر از تورم موجود با 4 درصد کارمزد بانکی است. در واقع مبلغ قسط کمتر از 3 میلیون تومان نمی‌شود.
اقساط این وام که از طریق انبوه سازان در اختیار متقاضیان خرید مسکن قرار می گیرد متفاوت از سایر اقساطی است که تا کنون داشته اند، ادامه داد: بانک مسکن از منابع دولتی برای ارائه وام استفاده می‌کند در حالی که بخش خصوصی چنین منابعی در اختیار ندارد، بنابراین طبیعی است که مبلغ اقساط بالاتر از وام‌های بانک مسکن باشد.

  • مللک بان 24 مللک بان 24
  • ۰
  • ۰

ملک بان 24

واگذاری 3 هزار واحد مسکونی به کم‌درآمدها/ مسکن اجتماعی کلید خورد


دنیای اقتصادنوشت:ساختار نحوه اجرای طرح «مسکن اجتماعی» به لحاظ «ظرفیت ساخت، متقاضیان واجد شرایط و محل تامین منابع» براساس ظرفیت واقعی موجود کشور، نهایی شده است.
طرح «مسکن اجتماعی» پس از 4 تغییر اساسی نسبت به آنچه در ابتدای دولت یازدهم مطرح شد، سرانجام متولی پیدا کرد و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تعیین ساز و کار نهایی منطبق بر 10 ساختار مشخص و قابل عملیاتی شدن، اجرای «نسخه اصلاحی مسکن اجتماعی» را کلید زد.
محسن سرخو، عضو شورای شهر تهران و عضو هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی، از طرف وزیر تعاون، مسول ارشد اجرای طرح مسکن اجتماعی تعیین شده اعلام کرد، از سال آینده 25 هزار واحد مسکونی در سال برای اقشار کم‌درآمد 4 دهک اول با استفاده از منابع داخلی دو وزارتخانه تعاون و راه و شهرسازی و همچنین اعتبارات دو بانک وابسته به این وزارتخانه‌ها، در قالب مسکن اجتماعی ساخته می‌شود. اواخر سال گذشته این دو وزارتخانه تفاهم کردند نیاز مسکن سالی 125 هزار خانوار کم‌درآمد را به سه شکل مسکن‌اجاره‌ای، پرداخت یارانه اجاره‌بها و ساخت مسکن، در قالب مسکن‌اجتماعی، تامین کنند اما به دلیل نبود بودجه دولتی و فراهم نبودن بسترهای اجرایی، از یکسو ظرفیت مسکن‌اجتماعی به یک‌پنجم کاهش پیدا کرد و از سوی دیگر، فقط شیوه ساخت ملکی، پیاده‌سازی می‌شود و مدل مسکن اجتماعی اجاره‌ای و یارانه اجاره‌بها فعلا منتفی است.
 
سومین تغییر اصلاحی، تعیین سازمان تامین اجتماعی به عنوان متولی اجرای طرح است که به این ترتیب، جای سایر نهادهای حمایتی فعلا در این طرح خالی باقی می‌ماند. وزارت تعاون برای تامین زمین مورد نیاز ساخت مسکن ‌اجتماعی با شهرداری‌ها برای تملک زمین در بافت فرسوده مکاتبه کرده و از شهرداری تهران خواسته است در ازای بدهی حدود 500 میلیارد تومانی‌اش به تامین اجتماعی، اراضی شهری موجود در بافت فرسوده را در اختیار این سازمان قرار دهد. با این تهاتر حدود 25 هکتار زمین در بافت فرسوده تهران می‌تواند زیر بار ساخت و ساز مسکن ارزان قیمت با منابع دولتی قرار بگیرد. از 25 هزار واحد مسکونی این طرح در هر سال، 5 هزار واحد سهم بازنشستگان کشوری، 15 هزار واحد بین بازنشستگان، کارگران و مستمری بگیران تامین اجتماعی تقسیم و 5 هزار واحد نیز سهم اعضای کمیته امداد می‌شود. برای امسال 5 هزار واحد مسکن اجتماعی تحویل واجدان شرایط خواهد شد.
 
لیست اولیه از متقاضیان تحت پوشش نهادهای حمایتی از طرف وزارت تعاون تحویل وزارت راه‌وشهرسازی شده تا استعلام‌های مربوط به واجد شرایط بودن آنها به تایید نهایی برسد. اواخرسال گذشته تفاهم‌نامه‌ای میان وزارت راه‌و‌شهرسازی و وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی در جلسه شورای عالی رفاه به امضا رسید که براساس آن مسکن اجتماعی در سه قالب اجاره،مسکن ملکی و یارانه اجاره‌ افراد نیازمند را تحت پوشش قرار می‌دهد. بر اساس این تفاهم‌نامه سالانه 125هزار خانوارنیازمند باید تحت پوشش مسکن اجتماعی قرار گیرند و طی 6 سال 750هزار خانوار از مسکن اجتماعی بهره‌مند می‌شوند.
به تازگی محسن سرخو، عضو شورای شهر تهران و عضو هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی مسوولیت مسکن اجتماعی را بر عهده گرفته است. به گفته وی روش ملکی در اولویت مسکن اجتماعی قرار دارد و دو روش دیگر به دلیل نبود زیرساخت‌های لازم در حال حاضر کنار گذاشته شده‌اند. به دلیل عدم تخصیص اعتبارات لازم در سال اول این تفاهم‌نامه دو وزارتخانه از منابع داخلی به‌طور محدود بخشی از تعهدات خود را انجام داده‌اند.
او درباره جزئیات مسکن اجتماعی و اقداماتی که به امضای تفاهم نامه میان دو وزارتخانه وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی و راه‌و‌شهرسازی منجرشده است به «دنیای اقتصاد» گفت : پیگیری‌های مسکن اجتماعی از سال گذشته آغاز و جلسات متعددی در بخش‌های مختلف وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی برگزارشد.
همچنین جلساتی نیز با وزارت راه‌و‌شهرسازی برگزار کردیم که منجر به تنظیم و امضای یک تفاهم‌نامه فی مابین دو وزارتخانه شد. از طرف هر وزارتخانه نیز نماینده‌ای برای پیگیری طرح مشخص شده است. محسن سرخو، نماینده وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی و مسوول طرح مسکن اجتماعی معرفی شده است و از طرف وزیر راه‌و‌شهرسازی حامد مظاهریان به عنوان نماینده وزیر تعیین شده است. سرخو با اشاره به جلسات هماهنگی که میان نمایندگان دو وزارتخانه برگزار شده است گفت: از آنجایی که هنوز اعتبارات خاصی از طرف دولت در رابطه با طرح مسکن اجتماعی تخصیص پیدا نکرده است، پیش‌بینی شده است در سال جاری از منابع داخلی دو وزارتخانه و بانک‌های وابسته همچون بانک توسعه تعاون و بانک مسکن این طرح را آغاز کنیم، اما امیدواریم در سال آینده دولت اعتبار قابل قبولی را برای این موضوع پیش‌بینی کند.
 
او با اشاره به اقداماتی که در سال 94 در قالب طرح مسکن اجتماعی انجام شده است گفت : حدود ?هزار و ??? واحد مسکونی از سوی سازمان بهزیستی به افراد تحت پوشش تحویل داده شده و تا پایان سال نیز 2 هزار واحد دیگرآماده تحویل به افراد واجد شرایط می‌شود. سرخو ادامه داد: برای بازنشستگان دولتی و استخدام کشوری، ?هزار واحد مسکونی در قالب مسکن اجتماعی هدف‌گذاری شده که کار ساخت و تحویل آن آغاز می‌شود.
در بخش کارگران، افراد تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی، اعم از کارگران و مستمری‌بگیران، جمعا، 10هزار واحد مسکونی پیش‌بینی شده که ?هزار واحد مسکونی مربوط به مستمری‌بگیران و بازنشستگان این سازمان و ?هزار واحد مسکونی هم مربوط به کارگران است.همچنین کمیته امداد امام نیز حدود ?هزار واحد مسکونی برای افراد تحت پوشش پیش بینی کرده است که در مجموع حدود ??هزار واحد مسکونی می‌شود. بخشی از تسهیلاتی که برای خرید مسکن اجتماعی به افراد واجد شرایط پرداخت می‌شود را بانک مسکن و بخشی را بانک‌ وابسته به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی متقبل خواهد شد.
در شهرک‌های کوچک، زمین توسط وزارت راه‌و‌شهرسازی تامین می‌شودیا زمین‌هایی که در اختیار تعاونی‌های مسکن حوزه‌های کارگری، کارمندان و... است، تملک و تحت پوشش این طرح قرار می‌گیرد. در شهرهای بزرگ و کلان‌شهرها نیز زمین‌های مورد نیاز از بافت‌های فرسوده تامین خواهد شد. بافت فرسوده در شهر تهران، از جمله مکان‌هایی است که برای ساخت مسکن اجتماعی پیش‌بینی شده است.
در نامه‌ای که سازمان تامین اجتماعی به شهردار تهران نوشته است درخواست شده است که بخشی از بدهی‌هایی که شهرداری تهران به سازمان تامین اجتماعی دارد به صورت زمین دربافت فرسوده تهاتر شود. به گفته سرخو در صورت تحقق این پیشنهاد، هم بافت فرسوده در کلان‌شهرها نوسازی خواهد شد و هم مسکن اجتماعی در نقاطی ساخته می‌شود که راه‌های دسترسی و زیرساخت‌های تاسیساتی در کنار آن قرار دارد. او به شهرداران کلان شهرها پیشنهاد می‌دهد برای نوسازی بافت‌های فرسوده شهرها و پرداخت بدهی‌هایشان به سازمان تامین اجتماعی در صورتی که می‌توانند اراضی بافت فرسوده را تملک کنند. این زمین‌ها با قیمت کارشناسی و با تسهیلات پیش بینی شده به سازمان تامین اجتماعی واگذار می‌شود تا کلنگ مسکن اجتماعی در این شهرها به زمین زده شود.
سرخو با بیان اینکه گروه‌های واجد شرایط مسکن اجتماعی بر اساس اسامی خانواده‌های تحت پوشش نهادهای حمایتی جمع‌آوری شده است. گفت: این اسامی به وزارت راه‌و‌شهرسازی داده شده و منتظر پاسخ این وزارتخانه از بابت استعلام فرم «ج» هستیم به این معنی که این افراد پیش از این وام مسکن و زمین دریافت نکرده باشند و فرم «ج» هستیم آنها سند باشد. استفاده از واحد‌های مسکونی نیمه کاره تعاونی‌های مسکن روش دیگری است که تصمیم‌گیران مسکن اجتماعی قصد بهره‌برداری از آن را دارند. این واحد‌های نیمه کاره به دلیل آنکه وامی به آنها تعلق نگرفته و ساخت‌و‌سازشان متوقف مانده است مورد بررسی قرار می‌گیرند که آیا تملک آن توجیه اقتصادی دارد و در صورت اقتصادی بودن برای مسکن اجتماعی مورد استفاده قرار می‌گیرند.
ظرفیت‌ دیگری که در تفاهم‌نامه میان دو وزارتخانه پیش‌بینی شده؛ تاسیس صندوق‌های تامین مسکن است. سرخو با بیان اینکه پیش‌نویس اساسنامه صندوق تامین مسکن کارگران تهیه شده است، گفت:‌ این پیش‌نویس پس از تصویب هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی و هیات امنای این سازمان برای تصویب نهایی، طبق تفاهم‌نامه به شورای عالی رفاه ارائه خواهد شد. در این صندوق، سازوکاری پیش‌بینی شده که کارگران و مستمری‌بگیران تحت پوشش تامین اجتماعی بتوانند پس‌اندازهایی داشته باشند همچنین کارفرمایان بتوانند کمک‌های خود را به این صندوق واریز کنند و سایر اقشاری که بخواهند به توسعه مسکن اجتماعی کمک کنند، کمک‌هایشان را به این صندوق ارائه خواهند کرد. هدف و اولویت اصلی، چهار دهک اول، دهک‌های اول تا چهارم درآمدی و اقشار کم‌درآمدتر جامعه است.
به نظر می‌رسد تصمیم‌گیران مسکن اجتماعی برنامه‌ای در خصوص مسکن اجاره‌ای و یارانه اجاره‌بها نداشته باشند. سرخو با تایید این موضوع با بیان اینکه مسکن استیجاری روش خوبی برای تامین مسکن نیازمندان است؛ اما به ساز و کارهایی نیاز دارد که بسیار گسترده است، گفت: باید سازمانی با حوزه‌های مختلف مالی و حقوقی وجود داشته باشد که بتواند ماهانه اجاره جمع‌آوری کند و این مسکن استیجاری را در اختیار متقاضیان قرار دهد. امیدواریم در مراحل بعد بتوانیم از این روش‌ها نیز استفاده کنیم.
او با اشاره به نقاط ضعف مسکن مهر گفت : مسکن مهر، ضعف‌هایی به لحاظ جانمایی پروژه‌ها و عدم امکان پرداخت آورده اولیه‌ ازسوی جامعه هدف داشت که منجر به آسیب‌هایی در این طرح شد؛ اما برای مسکن اجتماعی راهکارهایی پیش‌بینی شده است که تجربه مسکن مهر تکرار نشود. درخصوص سرمایه اولیه پیش‌بینی‌های لازم انجام شده است. با بانک‌ها جلسات متعددی برگزار کرده‌ایم که قول‌های خوبی نیز داده شده است. همچنین برای آنکه مشکل دوری مسافت با شهر و نبود زیرساخت‌ها را شاهد نباشیم در خصوص انتخاب محل احداث مسکن اجتماعی دقت بیشتری به عمل آمده است.
دولت در بودجه 94 اعتباری برای مسکن اجتماعی پیش‌بینی نکرده است. به نظر می‌رسد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به‌عنوان یک وزارتخانه که به لحاظ مالی وضعیت مناسبی دارد باید از منابع داخلی برای به سرانجام رساندن این طرح بهره ببرد. سرخو در این رابطه توضیح داد: ‌در حال حاضر نیز برای به سرانجام رساندن طرح مسکن اجتماعی از منابع داخلی استفاده می‌شود؛ اما سازمان تامین اجتماعی باید ماهانه حدود 4هزار میلیارد تومان پرداختی داشته باشد. حقوق مستمری‌بگیران و بازنشستگان را نمی‌توان حتی با یک روز تاخیر پرداخت کرد. این موضوع در اولویت است در گام بعد اگر سازمان تامین اجتماعی زمین را به مسکن اجتماعی اختصاص دهد باید در قبال اقساط یا به هر شکل ممکن توسط متقاضیان بازپرداخت شود. یعنی نمی‌تواند اعتباراتی که اموال عمومی کارگران است، به تعدادی خاص تخصیص داده شود. 
بنابراین هرکسی که از این امکان استفاده می‌کند، وجوهی را که در قالب زمین، وجه نقد یا ساختمان دریافت کرده، باید در قالب اقساط برگرداند. اما طرح مسکن اجتماعی در افق 6 ساله می‌تواند 750 هزار نفر را تحت پوشش قرار دهد. سرخو به دلیل کمبود منابع این هدف‌گذاری را واقعی ندانست و گفت: بیشتر منابعی که در تفاهم‌نامه پیش‌بینی شده است، دولتی است. اگر آن منابع تحقق یافته بود در حال حاضر شاهد بهره‌برداری از 125 هزار واحد مسکونی اجتماعی در سال اول بودیم؛ اما فعلا توان ساخت و تامین حداکثر 20 تا 25 هزار واحد مسکونی وجود دارد.

  • مللک بان 24 مللک بان 24
  • ۰
  • ۰

ملک بان 24

جزئیات جدید از فروش قسطی مسکن


طرح فروش قسطی مسکن وارد فازهای جدیدی شده و بانک مسکن آماده عقد تفاهم نامه با انبوه سازان است.
طرح فروش اقساطی مسکن که از حدود دو هفته پیش مطرح شد، به طور جدی از سوی کانون سراسری انبوه سازان در حال پیگیری است و جلساتی هم در این باره در بانک مسکن برگزار می شود.
به دنبال برگزاری این جلسات، طرح فروش قسطی مسکن که برای مقابله با رکود حاکم بر بازار مطرح شده، وارد فازهای جدیدی شده و به اجرایی شدن نزدیک می شود.
بر این اساس، آخرین خبرها حاکی از آن است که بانک مرکزی حمایت خود را از این طرح اعلام کرده است، همچنین مجوز نهایی هم از سازمان ثبت اسناد دریافت شده و بانک مسکن آماده عقد تفاهم نامه با انبوه سازان است. در واقع سازمان ثبت اسناد از این پس به طور رسمی کار ثبت معاملات فروش قسطی مسکن را برعهده می‌گیرد.
همچنین با وجودی که هنوز سازو کار مسکن قسطی اعلام نشده است اما شرکت‌ها و سازمان‌های بسیاری در تماس با انبوه سازان نسبت به این طرح علاقه نشان داده‌اند و خواستار خرید این واحدها برای کارکنان خود هستند.
براساس دستورالعمل فروش مسکن قسطی، بانک مسکن تا رقم 100 میلیون تومان را می‌تواند تضمین کند که انبوه سازان به صورت اقساط از خریداران دریافت می‌کنند، همچنین سود به صورت توافقی میان خریدار و فروشنده تعیین می‌شود و بانک مسکن هم 4 درصد بابت تضمین کارمزد دریافت می کند.
به گفته دبیر کانون سراسری انبوه سازان، این طرح می تواند در بخش‌های مختلف مانند پیش فروش ساختمان و صندوق امانی هم به کمک انبوه سازان و خریداران بیاید.
وی افزود: دیدگاه انبوه سازان این است که حتی وام های 35 تا 60 میلیون تومانی خرید هم می تواند به این مکانیزم متصل شود و خریداران از این طرح هم در زمان خرید اقساطی مسکن، استفاده کنند.
پور حاجت با تاکید بر اینکه توافق با سازمان ثبت اسناد به ما کمک می‌کند تا این معاملات را به صورت قانونی و با سازوکار مشخص انجام دهیم، گفته بود: بانک مسکن هم پل ارتباطی میان خریدارو فروشنده به شمار می رود که با انجام تضامین می تواند، امنیت معاملات را تضمین کند، همچنین هر سازنده ای می تواند با فروش اقساطی، واحد خود را به فروش برساند.
براین اساس، مبلغ قسط هر واحد در ماه بین 3 تا 3.5 میلیون تومان با بازپرداخت بین 3 تا 7 سال خواهد بود و مبلغ سود این اقساط هم 2 درصد بالاتر از تورم موجود با 4 درصد کارمزد بانکی است. در واقع مبلغ قسط ماهانه کمتر از 3 میلیون تومان نمی‌شود.

  • مللک بان 24 مللک بان 24
  • ۰
  • ۰

ملک بان 24

یک متر خانه، 70 میلیون تومان/ قیمت مسکن‌های کلنگی شمال تهران


خانه‌های کلنگی آگهی شده حاکی از این است که قیمت هر متر خانه کلنگی در شمال تهران از سه میلیون و 300 هزار تومان شروع شده و تا 70 میلیون تومان ادامه دارد.
به گفته برخی فعالان بازار مسکن، خانه‌های کلنگی از مواردی به شمار می‌روند که حتی در زمان رکود نیز، بسیاری از افراد برای سرمایه‌گذاری آنها را خریداری می‌کنند، چرا که این ملک‌ها بیشترین سود در بخش مسکن را نصیب سرمایه‌گذاران می‌توانند کنند.
قیمت ملک‌های کلنگی در سطح تهران، همانند سایر ملک‌ها با یکدیگر تفاوت دارد، البته قیمت این ملک‌ها علاوه بر موقعیت جغرافیایی به جواز ساخت آنها نیز بستگی دارد، بنابراین ملک‌هایی که دارای جواز ساخت هستند بیشتر از سایر ملک‌های اطراف که فاقد جواز هستند می‌ارزند، البته نوع جواز نیز در قیمت این ملک‌ها تاثیرگذار است، برای مثال ارزش ملک‌هایی که دارای جواز تجاری و اداری هستند بیشتر از ملک‌هایی است که دارای جواز مسکونی هستند.
بر اساس مشاهده سایت‌های آنلاین، قیمت هر متر خانه کلنگی در شمال تهران از سه میلیون و 300 هزار تومان شروع می‌شود و تا 70 میلیون تومان ادامه دارد.

  • مللک بان 24 مللک بان 24
  • ۰
  • ۰

ملک بان 24

رهن و اجاره آپارتمان در کم معامله‌ترین منطقه تهران


اقتصادنیوز نوشت:با توجه به آگهی‌ خانه‌هایی که در منطقه 22 تهران برای رهن و اجاره گذاشته شده‌اند، گران‌ترین واحد مربوط به واحدی 257متری و نوساز با ودیعه کامل 257 میلیون تومان و ارزان‌ترین مربوط به واحدی 90متری و دو سال ساخت با رهن کامل 35 میلیون تومان آگهی شده است.
در میان مناطق شهرداری تهران، هر یک، سهمی از معاملات مسکن دارند، یعنی ممکن است محله‌ای بیشترین معاملات و محله‌ای کم‌ترین معاملات را به خود اختصاص دهد. بر اساس گزارش اخیر مرکز آمار نیز، منطقه 22 شهرداری تهران، با یک درصد از سهم معالات خرید و فروش و 1.2 درصد از معاملات رهن و اجاره، کم‌ترین میزان معاملات مسکن در فصل تابستان را به خود اختصاص داده است.

بر اساس گفته اکثر مشاوران املاک، قیمت مسکن در این منطقه با توجه به میزان فاصله‌شان از دریاچه چیتگر سنجیده می‌شود، یعنی آن دسته از مسکن‌هایی که دید بیشتری به دریاچه دارند، قیمت‌ بالاتری نسبت به سایر خانه‌های اطراف دارند، بر همین اساس نرخ رهن و اجاره مسکن در این محله نیز به همین صورت است.

با توجه به آگهی‌ خانه‌های موجود در این منطقه که برای رهن و اجاره گذاشته شده‌اند، گران‌ترین واحد مربوط به واحدی 257متری و نوساز با ودیعه کامل 257 میلیون تومان و ارزان‌ترین مربوط به واحدی 90متری و دو سال ساخت بعد از دریاچه است که با رهن کامل 35 میلیون تومان آگهی شده است.

برخی از واحدهای آگهی شده در منطقه 22 تهران

آدرس

متراژ

سن‌‌بنا

ودیعه(تومان)

اجاره ماهانه(تومان)

معادل رهن کامل(تومان)

شهرک راه‌آهن

257

نوساز

257,000,000

-

257,000,000

شهرک راه‌آهن- بلوار هاشم‌زاده

180

نوساز

220,000,000

-

220,000,000

شهرک راه‌آهن- رو به روی دریاچه

190

2

50,000,000

3,000,000

150,000,000

میدان ساحل- غرب دریاچه

170

2

130,000,000

-

130,000,000

انتهای همت- ضلع شمالی دریاچه

162

نوساز

50,000,000

2,000,000

116,600,000

شهرک راه‌آهن- بلوار کوهک

140

نوساز

100,000,000

-

100,000,000

شهرک گلستان

140

5

60,000,000

900,000

90,000,000

شهرک دژبان

140

1

87,000,000

-

87,000,000

ضلع شمال غرب دریاچه

107

نوساز

75,000,000

-

75,000,000

انتهای همت- شهرک باقری

94

نوساز

65,000,000

100,000

68,300,000

شهرک یاس- فاز 3

85

9

25,000,000

900,000

55,000,000

شهرک راه‌آهن- بالاتر از ارتش

75

8

15,000,000

1,000,000

48,300,000

شهرک راه‌آهن- بعد از دریاچه

90

2

35,000,000

-



  • مللک بان 24 مللک بان 24
  • ۰
  • ۰

ملک بان 24

وام 70 میلیونی خرید مسکن از هفته آینده


در پی ابلاغ بخشنامه اوراق 60 میلیون تومانی خرید مسکن از بانک مرکزی به بانک مسکن، فرابورس ایران جزئیات و زمان افزایش سقف تسهیلات مسکن و تغییر نرخ سود را اعلام‌کرد.
به گزارش همشهری، پرداخت وام مسکن در سقف‌های جدید از هفته آینده آغاز می‌شود. براساس ابلاغیه بانک مرکزی حداکثر میزان استفاده از تسهیلات خرید و ساخت مسکن با استفاده از گواهی حق تقدم در تهران 60میلیون تومان و معادل 120ورقه 500هزار تومانی، در مراکز استان‌ها و شهرهای بیش از 200هزار نفر 50میلیون تومان معادل 100ورقه و در سایر مناطق شهری 40میلیون تومان معادل 80ورقه تعیین شده است.
همچنین استفاده از این تسهیلات جدید در نماد معاملاتی «تسه9408» (اوراق تسهیلات خرید مسکن آبان 1394) و نمادهای بعدی خواهد بود و در این میان محدودیت زمانی دوماهه برای فروش اوراق هم به 4‌ماه افزایش یافته است. به‌عبارت دیگر درصورت خرید اوراق جدید 60میلیون تومانی تا 4‌ماه، امکان فروش وجود نخواهد داشت تا از این طریق از نوسان‌گیری و حضور سفته‌بازان جلوگیری شود. طبق مصوبه 17آذر شورای پول و اعتبار نرخ سود تسهیلات جدید 60میلیون تومانی به 18.5درصد رسیده است. سود واقعی اوراق تسهیلات مسکن چقدر است؟
علیرضا توکلی کاشی، رئیس اداره ابزار‌های نوین مالی فرابورس به همشهری گفت: سقف اوراق تسهیلات مسکن در فرابورس با توجه به ابلاغ مصوبه 2‌ماه قبل شورای پول و اعتبار به بانک مسکن عملا از امروز افزایش یافت و مقدار وام مسکن در شهر تهران از این پس تا سقف 60میلیون تومان، در مراکز استان و شهر‌های بالای 200هزار نفر 50میلیون تومان و در سایر شهر‌ها 40میلیون تومان است. او افزود: علاوه بر این، شهروندان می‌توانند از وام 10میلیون تومانی جعاله تعمیرات هم همزمان با وام خرید مسکن استفاده کنند و به این ترتیب سقف وام مسکن به 50-60 و 70میلیون تومان افزایش می‌یابد.
او با بیان اینکه از این پس یک شهروند تهرانی می‌تواند 70میلیون تومان وام خرید مسکن دریافت کند در پاسخ به این پرسش که آیا با توجه به قیمت 72هزار تومانی هر یک از این اوراق و سود18.5درصدی هنوز دریافت وام 70میلیون تومانی برای مردم صرفه اقتصادی دارد گفت: با درنظر گرفتن نرخ سود تسهیلات در سایر بانک‌ها این اوراق همچنان جذابیت دارد. در حال حاضر قیمت هر برگ اوراق تسهیلات مسکن در فرابورس در محدوده 72هزار تومان مورد مبادله قرار می‌گیرد که با این حساب نرخ سود واقعی این اوراق به 23درصد می‌رسد بنابراین نرخ در مقایسه با تسهیلاتی که سایر بانک‌ها پرداخت می‌کنند کمتر است.
به گفته توکلی، متقاضیان دریافت وام‌های جدید مسکن باید حق تقدم‌های جدید این اوراق را با نماد تسه9408(آبان 94) خریداری کنند. رئیس اداره ابزار‌های نوین مالی فرابورس تأکید کرد: کسانی که از قبل این اوراق را خریداری کرده‌اند به اندازه سقف تسهیلات قبلی می‌توانند از اوراق جدید حق تقدم تسهیلات مسکن استفاده کنند مثلا اگر کسی قبلا برای دریافت وام 45میلیون تومانی خید مسکن 90برگ از این اوراق استفاده کرده است می‌تواند با خرید اوراق جدید سقف وامش را در تهران به 70میلیون تومان برساند. حالا بخواهد 70میلیون تومان وام دریافت کند فقط به اندازه مابه‌التفاوت 45تا 70تومان باید اوراق جدید را خریداری کند.
•    شرایط دریافت وام خرید مسکن چیست؟
ابوالقاسم رحیمی انارکی، عضو هیأت مدیره بانک مسکن در یک نشست خبری درباره شرایط جدید پرداخت وام مسکن توضیح داد و گفت: طبق این مصوبه و با احتساب 10میلیون تومان وام جعاله، سقف تسهیلات مسکن در تهران به 70میلیون، مراکز استان‌ها و شهرهای بالای 200هزار نفر به 60میلیون تومان و در سایر ‌شهرها به 50میلیون تومان افزایش می‌یابد.
وی با بیان اینکه پرداخت تسهیلات جدید مسکن از اول دی‌ماه آغاز می‌شود، ادامه داد: نرخ سود این تسهیلات 18.5درصد و حداکثر صدور اوراق، 140ورقه 500هزار تومانی تعیین شده و برای جلوگیری از افزایش نرخ اوراق حق تقدم در فرابورس، اوراق مربوط به آبان‌ 94و پس از آن، مشمول وام‌های جدید و با محدودیت عدم‌فروش 4ماهه شده‌اند. اما محدودیت فروش دوماهه اوراق قبل از آبان کماکان پابرجا خواهد بود.
این مقام مسئول تأکید کرد: در این میان درخواست تسهیلات همان روز به معاونت سپرده ممتاز ارجاع و این درخواست به فرابورس اعلام می‌شود و خریدار باید در همان روز نسبت به خرید اوراق اقدام کند. در غیراین صورت از معامله همان روز حذف خواهد شد. وی با بیان اینکه با مصوبه جدید شورای پول و اعتبار حدود هزار میلیارد تومان منابع آزاد می‌شود، از انتشار ماهانه یک میلیون امتیاز اوراق حق تقدم به ارزش 500 میلیارد تومان خبر داد.
•    اقساط وام 40، 50 و 60میلیون تومانی چقدر است؟
تسهیلات جدید بانک مسکن، فقط شامل ساختمان‌های با برخورداری حداکثر 20سال از صدور پروانه می‌شود. ساختمان‌های با قدمت بیش از 20و حداکثر 25سال از صدور پروانه نیز می‌توانند بدون احتساب وام 10میلیون تومانی جعاله، از وام 35میلیون تومانی استفاده کنند. اقساط وام 40میلیون تومانی به روش ساده ماهانه 693هزار تومان و به روش پلکانی ساده از 578هزار تومان ماهانه شروع می‌شود. در روش پلکانی دوره‌ای در 5سال اول رقم اقساط ماهانه 621هزار تومان، در 5سال دوم رقم اقساط 746هزار تومان و در سال‌های یازدهم و دوازدهم میزان اقساط 895هزار تومان است.
اقساط وام 50میلیون تومانی به روش ساده 866هزار تومان و در روش پلکانی دوره‌ای در 5سال اول 777هزار تومان و در 5سال دوم 932هزار تومان و در 2 سال آخر ماهانه یک میلیون و 120هزار تومان است. قسط روش پلکانی ساده نیز 723هزار تومان بوده اما اقساط وام 60میلیونی به روش ساده یک میلیون و 40هزار تومان و به روش پلکانی ساده در 5سال اول 932هزار تومان، در 5سال دوم یک میلیون و 120هزار تومان و در 2 سال آخر یک میلیون و 340هزار تومان است. اقساط وام 60میلیون تومانی در روش پلکانی ساده، 867هزار تومان و اقساط وام 10میلیون تومانی جعاله نیز 260هزار تومان تعیین شده است.

  • مللک بان 24 مللک بان 24