ملکبان24

بانک اطلاعات ملک و املاک

ملکبان24

بانک اطلاعات ملک و املاک

مللک بان 24

۴۳ مطلب در خرداد ۱۳۹۴ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

ملک بان 24

تعطیلی مسکن مهر تایید شد


عضو سابق شورای عالی مسکن با بیان اینکه بازدیدهای میدانی نشان می‌دهد مسکن مهر عملاً تعطیل شده است، گفت: این که عنوان می‌شود در دولت یازدهم بیش از 425 هزار واحد مسکن افتتاح شده است، تمام واقعیت نیست.

به گزارش جهان، افشین پروین‌پور در گفت‌وگو با تسنیم، اظهار کرد: متأسفانه در خصوص روند پیگیری مسکن باید گفت که روند اجرایی این طرح در دولت یازدهم متوقف شده است. این که عنوان می‌شود در دولت یازدهم بیش از425 هزار واحد مسکن افتتاح شده است، تمام واقعیت نیست.

 

وی ادامه داد: بر مبنای آمارهایی که دولت یازدهم در ابتدای تحویل مسکن مهر اعلام کرد بیش از 350 هزار واحد در مرحله اتمام نازک‌کاری از دولت دهم تحویل گرفته است، این یعنی این‌که دولت یازدهم تنها حدود 75 هزار واحد به این آمار افزوده است و 350 هزار واحد از 425 هزار واحدی که اعلام می‌شود در دولت دهم در مرحله اتمام نازک کاری تحویل شده است.

 

وی با بیان این‌که در حقیقت عملکرد دولت یازدهم سالانه کمتر از 35 هزار واحد در مسکن مهر بوده است، افزود: در دو سالی که مسکن مهر وارد فاز تحویل واحد شد سالانه بیش از 500 هزار واحد به مردم تحویل شده است. در خصوص روند فروش اقساطی و فرآیند تحویل نیز از سالی500هزار به سالی200هزار واحد تنزل داشته که در این زمینه هم کاهش 60 درصدی مشاهده می‌شود.

 

کارشناس مسکن در پاسخ به این پرسش که عامل اصلی کُند شدن روند تکمیل مسکن مهر چیست، گفت: این مسئله چند عامل اساسی دارد، عامل اول عدم جدیت وزیر در خصوص پیگیری مسکن مهر است. عامل دوم عدم هماهنگی بین بخشهای مختلف دولت و عدم هماهنگی بین معاونت‌های مختلف وزارت راه و شهرسازی است. اما مهمترین عامل در این خصوص انحراف در منابع مسکن مهر است.

 

پروین‌پور افزود: متأسفانه دولت به‌جای اینکه پول مسکن مهر را در روند اتمام مسکن مهر هزینه کند در جاهای دیگر مانند وام خرید پروژه‌های زیرساختی هزینه می‌کند. از سوی دیگر تخصیص منابع مالی به مسکن مهر، از ماهانه 700میلیارد تومان به 80 میلیارد تومان در دولت یازدهم رسیده است، این یعنی اینکه نزدیک به 90 درصد کاهش منابع داشته است. بنابراین وقتی پول نیست نباید انتظار داشت که پروژه هم ادامه داشته باشد. آنچه تصاویر و بازدیدهای میدانی به ما نشان می‌دهد عملاً تعطیلی مسکن مهر است

  • مللک بان 24 مللک بان 24
  • ۰
  • ۰
  • مللک بان 24 مللک بان 24
  • ۰
  • ۰
ملک بان 24

بانک‌های بدهکار به بانک مرکزی فعلا نمی‌توانند وارد فرایند پرداخت تسهیلات 60 میلیون تومانی خرید مسکن شوند.

 بعد از ابلاغ بخشنامه پرداخت تسهیلات 60 میلیون تومانی خرید مسکن به بانک‌ها، پیگیری‌ ما حاکی از عدم عملیاتی کردن این مصوبه در برخی بانک‌های دولتی و غیردولتی بود.

علت عدم اجرای این مصوبه با وجود ابلاغ مصوبه شورای پول و اعتبار توسط بانک مرکزی را از برخی بانک‌ها جویا شدیم.

ماحصل این پرس و جوها این شد که بانک‌های بدهکار به بانک مرکزی ابتدا باید بدهی خود را به بانک مرکزی تسویه کنند و بعد از آن مبادرت به پرداخت وام 60 میلیون تومانی خرید مسکن کنند.

بنابراین بسیاری از بانک‌های دولتی و غیردولتی که هم‌اکنون به بانک‌ مرکزی بدهی دارند و طبق مقررات بانک مرکزی معادل 34 درصد حجم کل بدهی مشمول باید به بانک مرکزی جریمه پرداخت کنند، فعلا به وارد حوزه پرداخت تسهیلات خرید مسکن نخواهند شد.

به گزارش فارس، طبق آخرین آمار بانک مرکزی میزان بدهی بانک‌ها و موسسات اعتباری به بانک مرکزی در پایان بهمن ماه سال گذشته 84 هزار و 968 میلیارد تومان بوده است.

از این میزان بدهی بانک‌های تجاری دولتی 10 هزار و 380 میلیارد تومان، بدهی بانک‌های دولتی تخصصی 55 هزار و 138 میلیارد تومان (بخش عمده این بدهی مربوط به تامین مالی مسکن مهر توسط بانک مسکن است) و بدهی بانک‌ها غیردولتی و موسسات اعتباری 19 هزار و 449 میلیارد تومان است.

با توجه به این آمار و ارقام به نظر می‌رسد بخش عمده بانک‌های کشور حتی در صورت تمایل به پرداخت تسهیلات 60 میلیون تومانی خرید مسکن نمی‌توانند این تسهیلات را پرداخت کنند.

گزارش میدانی فارس از روند پرداخت تسهیلات خرید کالا، خودرو و مسکن از بانک‌ها کشور، نشان می‌دهد بانک‌های بزرگ که بخش عمده منابع بانکی را در اختیار دارند، تاکنون اقدامی در جهت پرداخت تسهیلات خرید خودرو و مسکن نکرده‌اند و حتی بخشنامه آن به شعب ابلاغ نشده است.

  • مللک بان 24 مللک بان 24
  • ۰
  • ۰

ملک بان 24

سفر فرانسوی‌ها به ایران برای انتقال تجربیات شهرسازی و مسکن


بر اساس مذاکرات انجام شده بین وزیر راه و شهرسازی با همتای فرانسوی اش مقرر شد طی دو ماه آینده سه گروه عملیاتی از فرانسه برای انتقال تجربیات شهرسازی این کشور به ایران سفر کنند.

به نقل از وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی یکشنبه هفته جاری 24 خرداد به دعوت مسئولان کشور فرانسه به منظور شرکت در نمایشگاه صنعت هوانوردی پاریس و نشست‌های تخصصی در حوزه حمل و نقل و مسکن و شهرسازی به این کشور سفر کرد.

وزیر راه و شهرسازی چهارشنبه 27 خرداد به دعوت سیلویا پینل وزیر مسکن و برابری زمین و امور شهرستان‌های فرانسه در محل این وزارتخانه حضور یافت و با همتای خود در خصوص موضوعات مختلف بخش مسکن و شهرسازی به گفتگو و تبادل نظر پرداخت.

آخوندی در این نشست با اشاره به این موضوع که اساسا در ایران شهرسازی و تقسیمات شهری از کشور فرانسه الگوبرداری شده است گفت: زمینه سفر کارگروه‌های فرانسوی به ایران فراهم است و با دعوت از این کارگروه‌ها امیدوارم تا 2 ماه آینده جلسات کارشناسی و تبادل نظر بین طرفین به شکل مطلوبی انجام شود.

وی افزود: در ایران برنامه جامعی در زمینه مسکن، تمرکز زدایی و ایجاد تعادل بین مناطق مختلف ، ساخت انبوه مسکن ، توسعه شهری و حمل و نقل عمومی تهیه کرده ایم و از تبادل تجربیات و همکاری با کشورهای مختلف در این زمینه استقبال می کنیم.

 آخوندی همچنین با اشاره به همکاری های دو کشور در گذشته در زمینه های مختلف و تجربیات فرانسه در حوزه تامین مسکن انبوه و تمرکز زدایی اداری و ایجاد توازن در ساختارهای شهری و حومه آن از برقراری و گسترش همکاری های بین دو کشور استقبال کرد.

سیلویا پینل وزیر مسکن و برابری زمین و امور شهرستان‌های فرانسه نیز ضمن ابراز خوشحالی از سفر وزیر راه و شهرسازی کشورمان به پاریس، توضیحاتی را درباره حوزه های فعالیت و برنامه های دولت فرانسه در حوزه مسکن شامل مسکن اجتماعی، صندوق های پس انداز مسکن و بازآفرینی شهری و چگونگی سامان دهی به ساختار شهری و تعادل بخشی منطقه ای کشورش ارائه داد و آمادگی دولت فرانسه را برای همکاری با جمهوری اسلامی ایران در حیطه مسئولیت وزارتخانه اش مورد تاکید قرار داد.

طی مذاکرات صورت گرفته در این نشست، وزیر مسکن و برابری زمین و امور شهرستان‌های فرانسه آمادگی کشورش را برای انتقال تجربیات شهرسازی به ایران اعلام کرد و مقرر شد در این زمینه سه گروه عملیاتی به ایران سفر کنند تا تجربیات دو کشور در حوزه ساختمان، مسکن و شهرسازی بین کارشناسان دو کشور تبادل نظر شود.

  • مللک بان 24 مللک بان 24
  • ۰
  • ۰

ملک بان 24

بنگاه داران مناطق مختلف تهران در باره قیمت مسکن چه می گویند


مشاوران املاک در مناطق مختلف تهران با تشریح آخرین وضعیت بازار و تاثیری که تسهیلات جدید خرید، بر رفتار خریداران و فروشنده‌های مسکن گذاشته است، به «دنیای‌اقتصاد» اعلام کردند: اگر چه در روزهای گذشته، اخبار رسمی بانک مرکزی و دولت درباره کم و کیف وام‌های خرید باعث افزایش مراجعه متقاضیان به بنگاه‌ها و پرس‌وجو درباره قیمت‌‌های پیشنهادی شد اما ورود به ماه مبارک رمضان، باعث شکل‌گیری نوعی رکود سنتی در بازار ملک آن هم از سمت عرضه می‌شود که به این ترتیب در یک ماه آینده، رونق معاملات مصرفی دور از انتظار است. به این ترتیب نیروی ناشی از وام مسکن که برای افزایش نقل و انتقالات وارد بازار شده، لااقل در اولین ماه تابستان، نمی‌‌تواند نقش بازی کند اما مطابق پیش‌بینی دلالان ملک، از نیمه فصل آینده، تنور معاملات آپارتمان‌های کوچک‌متراژ در شرق و غرب تهران و همچنین واحدهای میان‌متراژ در مناطق جنوبی گرم خواهد شد. هر چند برخی مشاوران املاک از تاثیر وام بر قیمت می‌گویند اما همگی بر «بهبود روند معاملات» اجماع دارند و معتقدند: در این مقطع، قیمت‌ها کشش افزایش بالاتر از تورم را ندارد. محاسبات بازار نشان می‌دهد: وام 80 میلیونی در جنوب تهران و مناطق مرکزی به ترتیب 44درصد و 25درصد قدرت خرید مصرفی را پوشش می‌دهد.


آثار متفاوت در مناطق مختلف

بازار مسکن طی چند روزی که از اعلام و اجرای مصوبه شورای پول و اعتبار مبنی بر افزایش وام خرید مسکن می‌گذرد، واکنش‌های متفاوتی نشان داده است. برخی از مشاوران املاک نسبت به این وام خوش‌بین بود‌ه‌اند و آن را سبب رونق بازار دانسته و برخی نیز معتقدند این وام سال آینده تاثیر عینی خود را در بازار خواهد گذاشت. یکی از فعالان بازار مسکن در منطقه شمالی پایتخت معتقد است تسهیلات جدید خرید تاثیری در رونق بازار در مناطق شمالی نخواهد گذاشت. این فعال بازار مسکن ادامه می‌دهد: این وام بیشتر در مناطقی که قیمت مسکن ارزان است یا مناطق حومه‌ای تهران که توسط تعاونی‌ها خریداری می‌شوند، تاثیرگذار است و مشخص است برای آپارتمان‌های شمال شهر که معاملات آنها معمولا بالای یک میلیارد تومان است، 60 تا 80 میلیون وام خرید تاثیری در رونق معاملات آنها نخواهد گذاشت. حتی خریداران مصرفی گاهی حاضرند پنج یا هفت متر مربع خانه‌شان کوچک‌تر باشد؛ اما سندشان برای سال‌ها در رهن بانک قرار نگیرد. خریداران در بازار مسکن غرب تهران پس از اعلام این خبر، به دلیل برخی جوسازی‌های غیراقتصادی مبنی بر احتمال افزایش قیمت در آینده نزدیک، بیش از گذشته ترغیب به خرید ملک شده‌اند. گروهی از مشاوران املاک در این منطقه با بیان اینکه حتی خبرهای کلی از وام مسکن باعث می‌شود تعداد مراجعه به دفاتر مشاور املاک بیشتر شود، می‌گویند: برخی فروشنده‌ها نیز پس از این واکنش، کمتر از گذشته به خریداران تخفیف می‌دهند. این گروه پیش‌بینی می‌کنند در ماه‌های آینده قیمت ملک افزایش پیدا کند؛ اما این افزایش به اندازه‌ای نیست که دوباره بازار مسکن دچار رکود شود. به گفته این فعالان بازار، این وام به اندازه‌ای نیست که شاهد هجوم خریداران به بازار مسکن باشیم، اما حتما وضعیت معاملات را نسبت به سال گذشته بهتر می‌کند.

بیشتر مشاوران املاک معتقدند وام مسکن سبب رونق آپارتمان‌های متراژ کوچک با مساحت بین 50 تا 60 مترمربع می‌شود، زیرا خریداران می‌توانند با یک وام 80 میلیونی و فروش خودرو شخصی‌شان و همچنین تکیه بر مبلغ رهن محل اجاره فعلی خود، به راحتی یک آپارتمان کوچک خریداری کنند

برخی از فعالان مسکن در غرب تهران نیز تاثیر این وام را بر خانه‌های زیر 70 متر قابل توجه می‌دانند و می‌گویند: حجم کمی از خریداران خانه‌های بالای 90 متر مربع از وام بانکی استفاده می‌کنند، زیرا کسی که توان پرداخت 500 یا 600 میلیون تومان پول نقد را دارد، به دنبال گرفتن وام 80 میلیونی نخواهد رفت. این وام بیشتر بر خانه‌های 45 تا 60 متر تاثیر می‌گذارد و مطمئنا خانه‌های نوساز یا با سن پایین‌تر از پنج سال، تغییرات قیمتی خواهد داشت. نمی‌توان گفت بازار داغ و عالی می‌شود اما بازار طی ماه‌های آینده تغییرات قابل توجهی خواهد داشت. از سوی دیگر بازار مسکن در شرق تهران واکنش قابل توجهی به وام مسکن 80 میلیونی نداشته است. به اعتقاد این فعالان مسکن، پس از رکود هر ساله بازار مسکن در ماه‌های رمضان و محرم‌ و صفر، بازار از اواسط پاییز جان می‌گیرد. پیش‌بینی فعالان بازار مسکن در شرق پایتخت نیز این است که خرید و فروش آپارتمان‌های زیر 50 متر مربع تحت تاثیر این وام قرار خواهند گرفت و ممکن است قیمت خانه در این محدوده متری 100 تا 200 هزار تومان تغییر کند، اما همچنان قدرت خرید مردم به میزانی نیست که بتواند رشد قیمت بالاتر از تورم را جواب دهد. یکی از فعالان بازار مسکن شرق تهران در خصوص اینکه چرا بازار مسکن در غرب شهر اخیراً با آغاز ثبت‌نام وام مسکن، تغییرات مثبتی داشته، اما بازار شرق همچنان منتظر روزهای پررونق است، می‌گوید: در غرب به دلیل وجود مراکز تفریحی و خرید، تقاضای سکونتی بیشتر است. همچنین دسترسی‌های غرب تهران نیز بیشتر از شرق است. بنابراین بازار مسکن در مناطق غربی تهران همیشه از رونق بیشتری نسبت به شرق برخوردار بوده است. به گزارش «دنیای‌اقتصاد» فعالان بازار مسکن جنوب پایتخت بیش از سایر مناطق امیدوارند وام مسکن باعث رونق خرید و فروش واحد مسکونی در منطقه‌شان شود.

به اعتقاد مشاوران املاک این منطقه، به دلیل پایین بودن قیمت مسکن در این محدوده، این وام می‌تواند نیمی از بهای آپارتمان‌ها را پوشش دهد. به گفته یکی از مشاوران املاک در منطقه زمزم طی هفته گذشته سه معامله در دفتر مشاوره املاک وی انجام شده که قیمت دو دستگاه از آپارتمان‌ها با متراژ زیر 60 مترمربع معادل 80 و 100 میلیون تومان و آپارتمان سومی هم با قیمت 180 میلیون تومان فروخته شده است. بنابراین مطمئنا پرداخت تسهیلات جدید در خانه‌های جنوبی تهران که هم قیمت خانه پایین‌ است و هم متراژها کوچک، تاثیر بیشتری خواهد داشت؛ به ویژه آنکه قیمت‌ها در حال حاضر به کف رسیده است. مشاوران املاک در مناطق مرکزی پایتخت نیز معتقدند پرداخت وام 80 میلیونی که می‌تواند حداقل یک‌چهارم بهای آپارتمان‌های کوچک متراژ را پوشش دهد، قطعا بی‌تاثیر در رونق بازار نخواهد بود، اما نمی‌تواند تمامی مناطق پایتخت را به یک میزان تحت تاثیر قرار دهد. به گفته این گروه از مشاوران، مطمئنا این وام 80 میلیونی واحدهای مناطق شمالی را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد، زیرا این وام می‌تواند حداکثر معادل تخفیفی باشد که مالک روی قیمت کل ارائه می‌کند! با این حال تسهیلات جدید در مناطق مرکزی تاثیر میانه‌ دارد اما در مناطق شرق، جنوب و خانه‌های کوچک در غرب می‌تواند تاثیر خوبی بگذارد با این حال همچنان شاخص‌های مهم‌تری برای رونق بازار مسکن وجود دارد. به اعتقاد این مشاوران املاک، نمی‌توان پیش‌بینی کرد قیمت مسکن در ماه‌های آینده افزایش یا کاهش می‌یابد، زیرا همچنان بازار از وضعیت گنگ گذشته خارج نشده و خریداران منتظرند وضعیت تحریم‌ها مشخص شود، زیرا اگر نتیجه مذاکرات در یکی دو ماه آینده روشن شود، اثر پارامترهای بیرونی موثر بر بازار ملک همچون نتیجه مذاکرات، تورم و رشد اقتصادی، لااقل در سال جاری، قوی‌تر از متغیر «وام» که پرداخت آن از سال 95 شروع می‌شود، عمل خواهد کرد.

به گفته برخی از مشاوران املاک این وام برای آپارتمان‌های حداکثر 7 ساله است، بنابراین خانه‌های نوساز که در 7 سال اخیر ساخته شده‌اند، وارد چرخه خرید و فروش شده و متقاضیان زیادی خواهند داشت که به دنبال خرید این واحدها هستند.

  • مللک بان 24 مللک بان 24
  • ۰
  • ۰

ملک بان 24

پیش‌بینی قیمت خرید و فروش مسکن تا پایان امسال


یک کارشناس مسکن پیش‌بینی کرد تا اواخر امسال رکود بخش مسکن ادامه یابد و احتمالا سال آینده شاهد جهش قیمت‌ها باشیم.


احمد تولا دبیر انجمن انبوه‌سازان اصفهان اظهار کرد: به احتمال زیاد سال آینده با انباشت تقاضا مواجه می‌شویم. اگر این انباشت تقاضا پاسخ داده شود قیمت‌ها هم کنترل می‌شود. در غیر این صورت به جهش قیمت منجر خواهد شد.
وی افزود: بحث رکود مسکن ناشی از شکل ادواری این بخش است که هر چند سال یک بار شاهد رکود و مجددا رونق در این بازار هستیم. ولی این بار موضوع مقداری پیچیده‌تر شده که به وضعیت اقتصاد در ابعاد داخلی و بین‌المللی مربوط می‌شود.
این کارشناس مسکن با اشاره به مسکن مهر خاطرنشان کرد: مسکن مهر نقاط مثبت و منفی داشت و نمی‌شود یکجانبه آن را رد کرد. ولی عمده مشکل مسکن مهر تزریق پول زیاد به این بخش، پایین بودن کیفیت‌ها، نامناسب بودن مکان‌ها که غالبا در محل‌های دور و پرت هستند، نبود زیرساخت‌هایی همچون اشتغال، مراکز درمانی، تجاری، تحصیلی، سیستم‌های آب و برق و گاز و واگذاری ساخت آنها به افراد غیرمتخصص بوده است.
تولا تصریح کرد: برخی تعاونی ها که وظیفه‌ی اجرای پروژه های مسکن مهر را به عهده داشتند حتی یک بار در عمرشان خانه نساخته بودند و بخش اعظمی از آنها هنوز نتوانستند خانه‌ها را تحویل دهند. لذا دولت تدبیر و امید اعتقاد داشت مسکن مهر روند خوبی نداشته است. با این حال دولت باید اجبارا به تعهدات قبلی عمل کند که کمابیش عمل کرده و مسکن مهر تقریبا رو به اتمام است.
این کارشناس مسکن گفت: تا وقتی نتوانیم اقتصاد مقاومتی یا دور از نفت را در کشور استوار کنیم به طور متوالی وضعیت رکود و تورم در بخش‌های مختلف از جمله مسکن ادامه خواهد داشت. معمولا دولت‌ها وقتی با تورم سرسام‌آور مواجه می‌شوند، برای فرار از تورم به سمت رکود می‌روند و بازار را دچار تنگی نقدینگی می‌کنند و می‌گویند به تورم فائق آمدیم؛ در حالی که از یک بیماری به نام تورم به بیماری دیگری به نام رکود پناه برده‌اند. سپس ناچارا نقدینگی تزریق می‌شود و این سیکل معیوب ادامه می‌یابد.
وی با بیان این‌که تنها راه فرار از این سیکل، رسیدن به تولید داخلی در تمام ابعاد برای ایجاد ثروت است، تصریح کرد: رونق صنعت، کشاورزی، گردشگری و سایر بخش‌ها می‌تواند امکان درآمدزایی جامعه را افزایش دهد. اگر این اتفاق رخ دهد و نقدینگی به شکل پایدار و نه به شکل تورمی و دلالی ایجاد شود می‌توان به رونق بخش مسکن هم امیدوار بود.

  • مللک بان 24 مللک بان 24
  • ۰
  • ۰

ملک بان 24

شرایط دریافت تسهیلات خرید و ساخت مسکن بدون سپرده گذاری


معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی از افتتاح 1600 حساب برای دریافت تسهیلات مسکن 80، 60 و 40 میلیون تومانی از زمان آغاز فعالیت صندوق پس انداز مسکن یکم در سه روز کاری اخیر خبر داد.

حامد مظاهریان درباره میزان استقبال از دریافت تسهیلات 80، 60 و 40 میلیون تومانی خرید مسکن خانه اولی‌ها گفت: در پنج روز نخست آغاز فعالیت صندوق پس انداز مسکن که سه روز آن کاری بوده یک هزار و 600 حساب با میانگین سپرده گذاری 17میلیون تومان افتتاح شده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین وی با بیان اینکه در این مدت در مجموع 28 میلیارد تومان در بانک مسکن برای دریافت تسهیلات خرید خانه سپرده‌گذاری شده است، افزود: این میزان سپرده گذاری در مدت سه روز نشان‌دهنده استقبال مردم از صندوق پس انداز یکم است.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی درباره پرداخت تسهیلات 80، 60 و 40 میلیونی خرید و ساخت مسکن بدون سپرده گذاری به ترتیب برای کلانشهر تهران، شهرهای بالای 200 هزار نفر و سایر مناطق گفت: پیش از این پرداخت این تسهیلات فقط توسط بانک مسکن مجاز بود اما بر اساس مصوبه اخیر شورای پول و اعتبار انحصار بانک مسکن در این زمینه شکسته شد و سایر بانک‌های تجاری کشور نیز می‌توانند نسبت به پرداخت تسهیلات خرید و ساخت با ارقام مذکور البته با نرخ بازپرداخت متعارف که در حال حاضر 21 درصد است، اقدام کنند

  • مللک بان 24 مللک بان 24
  • ۰
  • ۰

ملک بان 24

چرا بسازو بفروش ها،از مقررات پیش فروش مسکن فرار می کنند؟


خرداد سال گذشته با ابلاغ آیین‌نامه قانون پیش‌فروش ساختمان، دفاتر اسناد رسمی موظف شدند با همکاری چند وزارتخانه و سازمان ثبت اسناد، محل ثبت معاملات پیش‌فروش را از بنگاه‌های املاک به محضرخانه‌ها منتقل کنند و پروسه صدور سند رسمی مخصوص این نوع معاملات ملکی را برای اولین‌بار در بازار مسکن، پیاده کنند.

اما طبق آنچه روز گذشته گروهی از فعالان بازار دوم معاملات مسکن بازاری که واحدهای مسکونی در حال ساخت، در آن خرید و فروش می‌شود- به «دنیای‌اقتصاد» اعلام کردند: در حال حاضر و به رغم گذشت یک‌سال از ابلاغ این تکلیف از جانب معاون اول رئیس‌جمهور، هنوز ثبت معاملات پیش‌فروش در دفاتر اسناد رسمی امکان‌پذیر نیست و به این ترتیب طرفین این نوع معاملات در فضای بی‌اطمینانی، اقدام به عقد قرارداد با یکدیگر می‌کنند. پیش‌فروشنده‌ها این اواخر با یک چالش دیگر نیز برخورد کرده‌اند و آن ترس و ابهام نسبت به مصوبه اوایل امسال وزارت راه‌و‌شهرسازی درخصوص «حساب امانی» است.

هم‌اکنون سازنده‌ها مقابل تکلیف تازه‌ای که دولت بابت «افتتاح حساب امانی پیش‌فروشنده نزد بانک» تعیین کرده، صف‌آرایی کرده‌اند و نتیجه اجرای این ایده که برای امنیت بخشی به بازار پیش خرید مسکن، ابلاغ شده را نه‌تنها روان‌کننده معاملات که تشدید‌کننده رکود معاملاتی توصیف می‌کنند.

طبق آمارهای درج شده در سامانه رهگیری معاملات مسکن، در فروردین و اردیبهشت امسال، حجم پیش‌فروش‌های ثبت شده در بنگاه‌های املاک تا 5/ 2 برابر ماه‌های مشابه سال 93 کاهش پیدا کرد و به زیر 1000 فقره قرارداد بنگاهی در ماه رسیده است.

تحقیقات میدانی «دنیای‌اقتصاد» نشان می‌دهد: برخی پیش‌فروشنده‌ها در حال حاضر برای دورزدن تکلیف «حساب امانی» و همچنین خارج شدن از تور رهگیری دولت، معاملات بازار دوم را به بیرون از بنگاه‌های املاک کشانده و به‌صورت غیررسمی و در محل پروژه، اقدام به پیش‌فروش و عقد قراردادهای کاغذی با پیش‌خریداران می‌کنند. در این میان، فراهم نبودن بستر ثبت محضری پیش‌فروش، بهانه‌ای شده برای پیش‌فروشنده‌ها تا از این طریق، بتوانند قراردادهای خودنوشته را نزد پیش‌خریداران توجیه کنند. به این ترتیب بخشی از معاملات پیش‌فروش و پیش‌خرید در آمار سامانه رهگیری درج نمی‌شود و در بازار رسمی، سرمای معنادار و شدیدی حاکم شده است.

فعالان بازار ساخت‌و‌ساز و پیش‌فروش، ایده «حساب امانی» را کاربردی نمی‌دانند و برخی دیگر معتقدند هنوز برای بررسی تاثیرگذاری حساب امانی بر افزایش یا کاهش معاملات پیش‌خرید، زود است. گروهی از فعالان بازار مسکن هم معتقدند در بازار پیش فروش هرچه امنیت خریداران افزایش یابد رونق آن هم بیشتر می‌شود.

وزیر راه‌و‌شهرسازی اوایل امسال در ابلاغیه سراسری به ادارات استانی این وزارتخانه، دستور اجرای ماده‌ای از آیین‌نامه قانون پیش‌فروش را که طبق آن هر نوع آگهی، تبلیغات یا بازاریابی برای پیش‌فروش مسکن منوط به اخذ تاییدیه کتبی پیش فروشنده از اداره راه‌و‌شهرسازی استان می‌شود صادر کرد. در این ابلاغیه، ادارات راه‌و‌شهرسازی هر استان مرجع نهایی صدور مجوز پیش‌فروش برای پیش‌فروشنده‌ها تعیین شدند و برای آنکه این اجازه صادر شود، باید علاوه بر احراز یکسری شرایط سازنده و مشخصات پروژه، برگه تشکیل «حساب امانی» نزد یکی از بانک‌های عامل نیز از سمت پیش‌فروشنده ارائه و به تایید مسوولان استانی وزارتخانه برسد. طرح تشکیل «حساب امانی» ایده وزیر راه‌و‌شهرسازی و یک بانک خصوصی بود که سال گذشته با هدف مهار کلاهبرداری‌ها و سوء استفاده‌های رایج در بازار پیش‌فروش، تدوین آن آغاز شد.

در قالب این طرح که حالا به تکلیف لازم‌الاجرا تبدیل شده، پیش‌فروشنده باید یک حساب بانکی به شکل امانی در یکی از بانک‌های عامل تشکیل دهد تا بانک در عملیات ساخت‌و‌ساز و پیشرفت فیزیکی پروژه نظارت کرده و مبالغ پیش‌خریدار از طریق این حساب و با اجازه و کنترل بانک، به پیش‌فروشنده پرداخت شود.

«حساب امانی» از تاخیر در تحویل واحد به پیش‌‌خریدار جلوگیری می‌کند و همچنین جلوی پرداخت پول اضافه‌تر از کار انجام شده را نیز می‌گیرد.

 

  • مللک بان 24 مللک بان 24
  • ۰
  • ۰

واکنش متفاوت بازار مسکن به وام 80 میلیونی


با آغاز سپرده گذاری برای دریافت وام 80 میلیون تومانی از هفته گذشته، کنجکاوی‌هایی را نسبت به وضعیت بازار مسکن در سال آینده همزمان با ورود دریافت کنندگان این وام به بازار مسکن به وجود آورده است.

سپرده گذاری در بانک مسکن برای وام 80 میلیون تومانی مسکن آغاز شده است و متقاضیان به منظور دریافت این وام پس از یکسال، پس اندازهای خود را به بانک مسکن می‌برند تا با حداقل 40 میلیون تومان سپرده گذاری، تسهیلات 80 میلیون تومانی خرید مسکن را دریافت کنند. بنابراین می‌توان گفت تحرکاتی هرچند ناچیز به واسطه حضور متقاضیان در جریان دریافت وام‌های مسکن ایجاد شده است.

براین اساس متقاضیانی که در این ماه‌ها، سپرده گذاری 40 میلیون تومانی خود را انجام می‌دهند، سال دیگر در این زمان وارد بازار مسکن می‌شوند تا با استفاده از این تسهیلات، خانه‌ای را خریداری کنند؛ هرچند که این تسهیلات نمی‌تواند کمک زیادی برای خرید مسکن مناسب به متقاضیان کند اما به گفته کارشناسان آنها می‌توانند وارد خرید خانه‌های کوچک با استفاده از پس اندازهایشان شوند که این موضوع تاحدی در این رکود به بازار مسکن کمک می کند.

از سوی دیگر، در دو سال گذشته که رکود عمیقی بازار مسکن را فراگرفته، قیمت‌ها واقعی تر شدند و کاهش زیادی نسبت به سال 91 داشتند اما این موضوع هم نتوانست متقاضیان واقعی را به بازار بکشاند، زیرا عمده این متقاضیان، توان مالی چندانی برای ورود به بازار مسکن نداشتند و در گذشته تا حدی قیمت‌ها در این بخش افزایش داشته که شکستن حباب قیمت‌ها هم نمی‌تواند کمکی به متقاضیان مسکن کند، بنابراین در چنین وضعیتی، پرداخت وام تاحدی نیاز بخش کوچکی از جامعه را که خود پس انداز هم از سال‌های گذشته داشته باشند، تامین می‌کند.

تجربه نشان داده که هرگاه وام‌هایی با نرخ بالا به بازار مسکن تزریق شده، تغییراتی را در این بازار به وجود آورده است اما عده ای از فعالان بازار مسکن معتقدند که افزایش قیمت مسکن در سال‌های گذشته به اندازه‌ای بوده که حتی وام 80 میلیون تومانی مسکن هم نمی‌تواند تکان زیادی را به این بازار بدهد، زیرا تورم در این بخش بسیار بالاتر از قدرت خرید متقاضیان است اما همیشه پای دلالان و واسطه‌ها در بخش مسکن در میان است و هرگونه اعمال سیاستی می‌تواند نقش آنها را در این بازار پررنگ کند.

در واقع دلالان و سفته بازان که در جریان رکود دیگر بازارهای سرمایه ای در دو سال گذشته در کمین بخش مسکن نشسته اند، با هرگونه چراغ سبزی، سرمایه خود را وارد این بازار کرده و با خرید و فروش‌های غیرواقعی، نرخ‌های مسکن را جابه‌جا می‌کنند که پرداخت وام 80 میلیون تومانی همه از عواملی است که به گفته برخی مشاوران املاک، موجب افزایش قیمت می‌شود و به عقیده دسته‌ای دیگر از آنها تاثیر چندانی در بازار مسکن ندارد.

دیدگاه مشاوران املاک درباره وام 80 میلیون تومانی

در این باره حسام عقبایی رئیس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران هم معتقد است که وام مسکن می‌تواند موجب تقویت تولیدکنندگان برای ساخت مسکن بیشتر شود و افزایش وام مسکن انگیزه سرمایه گذاران را افزایش داده و حضور متقاضیان در بازار را بیشتر می‌کند.

به گفته یکی از بنگاه‌های املاک در شهر تهران، برخی از دلالان و یا حتی مالکان این خانه‌ها نسبت به پرداخت این وام احساس رضایت داشتند، چراکه معتقدند با ورود این متقاضیان در سال آینده به بازار مسکن، واحدهای کوچک رونق بیشتری پیدا می‌کند و خریدار برای آن افزایش پیدا می‌یابد.

وی معتقد است که این وام‌ها بر سازندگان مسکن هم تاثیر گذار بوده به‌طوری‌که آنها به سمت ساخت خانه‌های کوچک می‌روند که قدرت خرید بیشتری برای آن وجود دارد، ضمن آنکه هزینه کمتری هم برای سازنده در پی دارد و دلالان هم با زمان کمتری می‌توانند این خانه ها را به فروش برسانند.

از آنجایی که یکی از پیش شرط های دریافت این وام، آپارتمان‌هایی حداکثر 7 ساله است، بنابراین خانه های نوساز که در 7 سال اخیر ساخته شده اند، وارد این خرید و فروش شده و متقاضیان زیادی خواهند داشت که به دنبال خرید این واحدها هستند.

مشاور املاک دیگری در یکی از مناطق تهران معتقد است که از هم اکنون هم تعداد زیادی از مالکان این واحدها، قیمت فایل‌های فروش را بالا برده اند و از آنجایی که سال آینده خریداران واحدهای کوچک در بازار نسبت به امسال افزایش پیدا می‌کند، بنابراین پیش بینی آنها این است که امسال هم می‌توان با قیمت بالاتری این واحدها را به فروش رساند.

به گفته وی، در دو سال گذشته رکود بازار مسکن به شدت کاسبی دلالان را کساد کرد اما پرداخت این وام ممکن است آنها را دوباره به بازار مسکن بازگرداند که در زمان رکود سایر بازارهای سرمایه ای مانند طلا و ارز، به خرید و فروش خانه های کوچک کمتر از 7 سال روی بیاورند تا در ‌زمان آغاز پرداخت وام 80 میلیون تومانی با قیمتهایی بالاتر به بازار عرضه کنند.

اما آنچه که مشخص است، سازندگان حرفه‌ای مسکن هم معتقدند که وام 80 میلیون تومانی، بازار واحدهای کوچک نوساز را رونق می‌بخشد، بنابراین باید منتظر سال آینده بود تا با ورود دریافت کننده وام 80 میلیون تومانی، اثرات آن در بازار مسکن مشخص شود.

  • مللک بان 24 مللک بان 24
  • ۰
  • ۰

ملک بان 24

با وام 80 میلیونی، مردم خانه‌دار نمی‌شوند


رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد که امکان خرید مسکن با وام 80 میلیون تومانی فراهم نیست و تنها با این میزان پول، مردم می توانند به صورت مشارکتی خانه دار شوند.

ارسلان فتحی پور در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران ( ایسنا)، اظهار کرد: افراد برای دریافت وام مسکن 80 میلیون تومانی باید 13/5 میلیون تومان سپرده گذاری کنند که تامین این میزان پول نیز از عهده برخی از خانواده ها خارج است.

وی افزود: از طرف دیگر با وضعیت فعلی، مردم نمی توانند با 80 میلیون تومان خانه بخرند چون در حال حاضر برای رهن خانه 80 متری ، 80 میلیون تومان پول احتیاج است. بر این اساس با قاطعیت می توان گفت که با این میزان پول موضوع خانه دار مردم منتفی است و مشکل مسکن برطرف نمی شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه با بیان اینکه مردم تنها به صورت مشارکتی می توانند خانه دار شوند گفت: اگر تمهیداتی فراهم شود تا مردم بتواند با این میزان وام به صورت مشارکتی اقدام به خرید خانه کنند شاید بتوان تا حدی مشکل مسکن را رفع کرد.

فتحی پور، اقتصاد ایران را به مثابه قطاری که در سربالایی و سرپایینی می رود تشبیه کرد و گفت:‌ باید تسهیلات مناسب به سازنده مسکن و خریدار خانه بدهند تا ضمن افزایش ساخت و ساز مردم نیز بتوانند از نعمت خانه دار شدن بهره مند شوند.

وی با تاکید بر اینکه با وام 80 میلیون تومانی تغییری در بازار مسکن ایجاد نمی شود گفت: در حال حاضرمصالح ساختمانی زیادی در انبارها دپو شده است بنابراین نباید امیدی به تغییر در بازار مسکن داشت.

  • مللک بان 24 مللک بان 24