ملکبان24

بانک اطلاعات ملک و املاک

ملکبان24

بانک اطلاعات ملک و املاک

مللک بان 24

  • ۰
  • ۰

ملک بان 24

 بازگشت رونق به بازار مسکن


معاون اقتصادی بانک مرکزی با اشاره به اینکه بخش مسکن به تدریج در حال بازگشت به رونق غیرتورمی است، بیان داشت: نظام بانکی از سیاست‌های رونق بخشی مسکن حمایت می‌کند.
پیمان قربانی، با اشاره به اینکه مسکن یکی از بخش های مهم اقتصاد ایران است، گفت: در چند سال اخیر شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی تلاش کرده اند کمک ها و مساعدت های لازم را داشته باشند، در این بخش چند ابزار را معرفی کرده ایم که یکی از این موارد موسسات پس انداز و تسهیلات مسکن بوده است. به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایبنا، معاون اقتصادی بانک مرکزی انتشار اوراق بهادار رهنی را راهکار دیگری در این زمینه برشمرد و افزود: در عین حال، بحث کاهش نرخ سود نیز دنبال شد و در حال حاضر نرخ سود تسهیلات صندوق پس انداز مسکن تک رقمی است و این نرخ برای صندوق جوانان ۹ درصد و برای صندوق یکم در بافت های فرسوده ۸ درصد،‌ نرخ عادی ۹.۵ درصد و برای سایرین نیز ۱۱ درصد است.
قربانی ادامه داد: بنابراین نرخ های ترجیحی از طریق تقویت منابع مالی به کار گرفته شد و امهال ۷ ساله تسهیلات مسکن مهر نیز انجام شد تا منابع بازگشتی آن بتواند در صندوق پس انداز یکم به کار گرفته شود و بتوان تسهیلات دهی کرد.
وی افزود: نسبت سپرده قانونی این صندوق نیز به ۲ درصد کاهش یافته ؛ همچنین افزایش سقف تسهیلات نیز انجام شد که ۱۶۰ میلیون تومان برای زوجین بوده و تا ۸۰ میلیون تومان نیز تسهیلات فردی پیش بینی شد. در عین حال، نیز تا ۲۰ میلیون تومان برای مسکن روستایی در نظر گرفته شد.
این مقام مسئول در بانک مرکزی بیان داشت: بخش مسکن به واسطه سیاست های غیراصولی از گذشته با یک عدم تعادلی همراه بوده و بازگشت آن به روال عادی اندکی زمان خواهد بُرد.
به گفته قربانی، لازم است تحلیل درستی نیز داده شود که در هر شهر و بخش آیا مشکل عرضه وجود دارد و یا تقاضا؟ ما باید بتوانیم سیاست های درستی را طراحی کنیم. با این وجود، رویه ای که طی سال های گذشته دنبال شده این بوده که دوره رونق بخش مسکن در حال بازگشت به شیوه غیرتورمی است.
معاون اقتصادی بانک مرکزی تصریح کرد: طبق آمار و ارقام سال گذشته با وجود اینکه در تهران رشد منفی بوده ولی در سطح کشور تعداد پروانه های ساخت رشد داشته که نشان می دهد سرمایه گذاری در حال تقویت است. در حوزه معاملات نیز در سال ۹۴ هم رشد قیمت منفی بود و هم تعداد معاملات ولی در سال گذشته رشد در هر دو بخش مثبت شد.
وی خاطرنشان کرد: اما با وجود اینکه رشد بخش مسکن مثبت شده ولی قوت آن به میزانی که مدنظر است، نیست و در سال جاری نیز بانک مرکزی و نظام بانکی برنامه ریزی خواهد کرد که در قالب آن اهداف کلان بتواند حداکثر کمک را به بخش مسکن داشته باشد ولی باید به این موضوع نیز توجه کرد که تحریک بخش مسکن تنها بخش تسهیلات نیست و اقدامات بسیار دیگری نیز در قالب بهبود فضای کسب و کار، تسهیل پروانه های ساختمانی و محرک هایی که می تواند از جانب شهرداری ها و سایر ارگان های ذیربط هم صورت گیرد نیز موثر است.
این مقام مسئول در بانک مرکزی افزود: نهایتا وزارت راه و شهرسازی در این زمینه هر پیشنهادی داشته باشد که جنبه تامین مالی داشته باشد در حد مقدورات بیشترین مساعدت را خواهیم داشت و در مجموع می توانم بگویم که به عقیده محافل سیاست گذاری و فعالان این بخش، ‌افق مسکن مثبت است.
یادآور می شود، شورای پول و اعتبار در جلسه سه شنبه هفته گذشته بخشنامه جدیدی را برای رونق بخش مسکن به تصویب رساند که طی روزهای آتی اجرایی می شود.
میرمحمدصادقی مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی در توضیح این بخشنامه تسهیلات گفته است: این تسهیلات برخی صرفاً به زوجین، برخی به افراد و بخشی نیز به سپرده گذاران تعلق می گیرد. پیش از این متقاضیان می توانستند با خرید «اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن» برای شهر تهران تا سقف ۶۰ میلیون تومان، مراکز استان و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر ۵۰ میلیون تومان و برای سایر مناطق شهری ۴۰ میلیون تومان از این تسهیلات بهره مند شوند اما براساس مصوبه اخیر شورا مقرر شد در کنار آن می تواند برای متقاضیان به صورت انفرادی تا سقف ۱۰ میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن بدون سپرده تعلق گیرد.
وی در ادامه افزود: بر این اساس و برای نمونه افراد می‌توانند با خرید اوراق در تهران تا سقف ۷۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت کنند. این سقف برای زوجین پیش از این ۱۰۰ میلیون تومان بود که با مصوبه شب گذشته شورای پول و  اعتبار، ۲۰ میلیون تومان بدون سپرده تصویب شد که با احتساب این موارد برای شهر تهران ۱۲۰ میلیون تومان، ۱۰۰ میلیون تومان برای مراکز استان و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر و برای سایر مناطق شهری ۸۰ میلیون تسهیلات با خرید اوراق و بخشی بدون سپرده گذاری نزد بانک مسکن در نظر گرفته شده است.
 این مقام مسئول بانک مرکزی از موافقت شورای پول و اعتبار با افزایش سقف تسهیلات جعاله مسکن بدون سپرده خبر داد و گفت: در جلسه اخیر شورای پول و اعتبار با افزایش سقف تسهیلات جعاله مسکن بدون سپرده از ۱۰ میلیون تومان به ۲۰ میلیون تومان موافقت شد که بر این اساس افراد می توانند در کنار بهره مندی از سایر تسهیلات، تسهیلات جعاله را نیز دریافت کنند. پیش از این سقف در نظر گرفته شده برای تسهیلات بدون سپرده خرید مسکن در شهر تهران ۶۰ میلیون تومان بود که با امکان فعلی متقاضیان می توانند علاوه بر سقف ۶۰ میلیون تومان نسبت به دریافت ۲۰ میلیون تومان جعاله نیز اقدام کنند و مجموعاً تا سقف ۸۰ میلیون تومان از این تسهیلات بهره مند می شوند.
مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی افزایش سقف تسهیلات مسکن بدون سپرده برای زوجین را موجب افزایش قدرت خرید مسکن خانوارها دانست و اظهار کرد: پیش از این تسهیلات بدون سپرده ای که توسط بانک های تجاری و مسکن به زوجین تعلق می گرفت ۶۰ میلیون روی یک پلاک ثبتی در تهران بود، اما با مصوبه شب گذشته زوجین در تهران می توانند بدون سپرده تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان روی یک پلاک ثبتی تسهیلات دریافت کنند. لازم به ذکر است در این باره عمر ملک شرط نیست. علاوه بر این زوجین در تهران می توانند با استفاده از تسهیلات ۲۰ میلیونی جعاله بدون سپرده تا سقف ۱۲۰ میلیون تومان از بانک های تجاری تسهیلات دریافت کنند.
وی درخصوص نرخ سود تسهیلات مورد نظر گفت: هر یک از این موارد دارای نرخ سود شورای پول و اعتبار خاص خود است، بر این اساس در حال حاضر نرخ سود سپرده گذاری تعهدی از ۸.۵ تا ۱۲ درصد، نرخ سود اوراق ۱۷.۵ درصد و نرخ آزاد بدون سپرده ۱۸ درصد است.
  • ۹۶/۰۲/۱۶
  • مللک بان 24 مللک بان 24

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی