ملکبان24

بانک اطلاعات ملک و املاک

ملکبان24

بانک اطلاعات ملک و املاک

مللک بان 24

۵۱ مطلب در آبان ۱۳۹۴ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

ملک بان 24

گران‌ترین و ارزان‌ترین مناطق تهران از نظر متوسط قیمت یک متر آپارتمان


بر اساس آخرین گزارش مرکز آمار، منطقه یک گران‌ترین و منطقه 18 ارزان‌ترین مناطق شهر تهران برای خرید آپارتمان‌های مسکونی به شمار می‌روند.
آخرین گزارش مرکز آمار، متوسط قیمت هر متر مربع واحد آپارتمان مسکونی در مناطق مختلف شهر تهران را استخراج کرده است که بر اساس آن، گران‌ترین منطقه در شهر تهران منطقه یک با قیمت هر متر مربع آپارتمان هشت میلیون و 393 هزار و 100 تومان و ارزان‌ترین منطقه، منطقه 18 با قیمت هر متر مربع آپارتمان دو میلیون و 35 هزار و 500 تومان است.

 همچنین بعد از منطقه یک، مناطق سه و دو به ترتیب با قیمت هر متر مربع آپارتمان هفت میلیون و 389 هزار و 300 تومان و پنج میلیون و 995 هزار و 200 تومان گران‌ترین مناطق به شمار می‌روند.

مناطق 17 و 20 نیز به ترتیب با قیمت هر متر مربع آپارتمان دو میلیون و 96 هزار و 300 تومان و دو میلیون و 115 هزار و 400 تومان بعد از منطقه 18، ارزان‌ترین مناطق به شمار می‌روند.

البته این قیمت‌ها متوسط قیمت در هر منطقه است و یقینا با قیمت‌هایی کمتر یا بیشتر نیز در هر منطقه معاملاتی انجام شده است.  

  • مللک بان 24 مللک بان 24
  • ۰
  • ۰

ملک بان 24

اختلاف قیمت گران‌ترین و ارزان ترین مسکن تهران چقدر است؟


بر اساس آخرین گزارشی که توسط مرکز آمار اعلام شده، قیمت هر متر مربع از گران‌ترین خانه در سطح تهران چیزی معادل 35 برابر هر متر مربع از ارزان‌ترین خانه موجود در شهر تهران است.
بر اساس گزارش مرکز آمار، حداقل قیمت هر متر مربع مسکن معامله‌ شده در شهر تهران، مربوط به منطقه 12 با قیمت 689 هزار و 800 تومان است، این در حالی است که حداکثر قیمت یک متر مربع از واحدهای معامله شده در تابستان 94 مربوط به منطقه 2 تهران با قیمت 24 میلیون و 642 هزار و 900 تومان است.
این ارقام نشان می‌دهد که قیمت هر متر مربع از گران‌ترین خانه در سطح تهران چیزی معادل 35 برابر هر متر مربع از ارزان‌ترین خانه موجود در شهر تهران است و می‌توان گفت که با ارزش گران‌ترین خانه معامله شده در تابستان 94  می‌توان دست کم 35 واحد از ارزان‌ترین خانه معامله شده در پایتخت را تهیه کرد.

  • مللک بان 24 مللک بان 24
  • ۰
  • ۰

ملک بان 24

 قیمت خانه‌های کلنگی تهران


قیمت خانه‌های کلنگی در تهران، بسته به منطقه، موقعیت و وضعیت آنها بین حدود هر متر مربع یک میلیون تا حدود 10 میلیون تومان است.
در یک بررسی از 4 هزار و 33 خانه کلنگی شهر تهران که در سامانه اطلاعات بازار املاک برای فروش گذاشته شده‌اند 21 مورد در نقاط مختلف انتخاب شدند که کمترین قیمت در بین آنها مربوط به خانه‌ای 50 متری در محله جوادیه با متری یک میلیون تومان و بیشترین آن مربوط به خانه‌ای 160 متری در شهرک نفت با متری 9 میلیون و 375 هزار تومان است.
بررسی‌ها نشان می‌دهد که معیارهای خرید و فروش خانه کلنگی را می توان در چند فاکتور ارزیابی کرد، یکی شرایط قدر‌السهم و تراکم آن، به این معنی که به عنوان مثال یک زمین 200 متری با یک طبقه ساختمان، قدر السهم تراکم 200 متری دارد اما همان زمین 200 متری با 4 طبقه ساختمان، به هر طبقه 50 متر از زمین تعلق می گیرد و به عبارت دیگر، "عرصه" همان زمین و "اعیان" ساختمان است.
نکته دیگر ابعاد زمین است به عنوان مثال زمین 200 متر مربعی با ابعاد 10*20متر بهتر از ابعاد 8*25 متر است زیرا عرض بیشتر زمین مرغوبیت بهتری دارد و امکان ساخت پارکینگ بیشتری را در اختیار سازنده می‌گذارد.
نکته دیگری که در خرید ملک کلنگی باید در نظر گرفت شمالی یا جنوبی بودن است، چنانچه ملک شمالی باشد، باید 6 درصد مساحت موجود زمین را در هنگام ساخت به عنوان نورگیر اختصاص دهد. مثلا در همان زمین 200 متر مربعی چنانچه شمالی باشد در زمان ساخت 12 متر مربع باید نورگیر داشته باشد. یعنی اینکه در هر طبقه 12 متر مربع متراژ مفید کمتری نسبت به زمین جنوبی(یعنی ملکی که در جنوب خیابان یا گذر واقع است) وجود دارد.

  • مللک بان 24 مللک بان 24
  • ۰
  • ۰
ملک بان 24

مشاوران و فعالان بازار مسکن برای تشویق متقاضیان به استفاده از آخرین فرصت‌های ثبات بازار و خرید مسکن در آگهی فایل‌های فروش خود توصیه می‌کنند برای ورود به بازار و خرید خانه عجله کنند.
اگرچه انتظار می‌رفت با ورود به نیمه دوم امسال تحرکات جدید در بازار مسکن مربوط به بازگشت دوباره رونق مشاهده شود، اما برخی از فعالان بازار مسکن از تعویق آغاز دوره رونق بازار ملک حداقل تا پایان سال خبر می‌دهند و به همین دلیل به متقاضیان مصرفی مسکن که برای نخستین بار قصد خرید ملک دارند یا آنکه به دنبال تبدیل به احسن کردن خانه خود هستند توصیه می‌کنند از فرصت باقی مانده ثبات قیمت‌ها استفاده کنند.
در بسیاری از فایل‌های فروش مشاوران املاک که در روزنامه‌ها منتشر شده است عبارت‌هایی مثل «باید عجله کنید»، «از این فرصت استفاده کنید» و «زیرقیمت منطقه» استفاده کرده‌اند. از سوی دیگر به گفته مشاوران املاک بسیاری از فروشنده‌هایی که تا ماه گذشته بر قیمت‌های پیشنهادی خود اصرار داشتند حالا با فروش نرفتن واحدهای خود به قیمت‌های واقعی و در برخی مواقع پایین‌تر از نرخ واقعی منطقه رضایت داده‌اند. به عنوان مثال آپارتمانی 75 متری و نوساز در منطقه تهرانپارس(استخر) متری 4 میلیون تومان برای فروش پیشنهاد شده است این در حالی است که به گفته مشاوران املاک منطقه قیمت آپارتمان مسکونی در این محدوده به طور متوسط متری 4 میلیون و 300 هزار تومان است.
  • مللک بان 24 مللک بان 24
  • ۰
  • ۰

ملک بان 24

فروش ویژه 400 مجتمع مسکونی در تهران توسط انبوه‌سازان


رئیس اتحادیه مشاوران املاک از ارائه طرح فروش ویژه املاک با تسهیلات ویژه و به‌کارگیری مکانیسم تهاتر در بازار مسکن خبر داد و گفت: اگربه جای پرداخت وام خودرو این تسهیلات به بخش مسکن اعطا می‌شد "با یک تیر چند نشان زدن" بود.
حسام عقبایی در نشست خبری سومین نمایشگاه بین المللی املاک و مستغلات در پاسخ به تسنیم، افزود: یکی از عوامل ناپایداری اقتصادی، عدم گردش مالی در کشور است و عمده تولیدکنندگان ساختمان در فروش ملک، به دلیل نبود مشتری یا بودن مشتری که توانایی ندارد دچار رکود شده اند،‌از این رو تسهیلات ویژه‌ای را برای بخش مسکن در نظر گرفته‌ایم.
وی با بیان این‌که این تسهیلات در دو بخش برنامه‌ریزی شده است، تصریح کرد: یکی تسهیلاتی که توسط سازندگان در اختیار خریداران با حفظ منافع خریدار قرار می‌گیرد، در بخش دیگر نیز در حال رایزنی با بانک‌های عامل برای ارائه تسهیلات ویژه هستیم.
وی در واکنش به پرسش دیگری مبنی بر این‌که عبده‌تبریزی مشاور وزیر راه و شهرسازی تاکید کرده که "منتظر گرانی مسکن نباشید"، تصریح کرد: وضع اقتصادی ایران خاص و ویژه است و عوامل سیاسی داخلی و منطقه‌ای در آن اثرگذار است لذا از آنجاکه نمی‌توانیم خیلی از وقایع تاثیرگذار آن پیش‌بینی کنیم بنابراین درباره وضع بازار مسکن در سال 95 و 96 خیلی اظهارنظر نمی‌کنم و آنرا به بعد از تثبیت اوضاع سیاسی کشور یعنی پس از انتخابات مجلس موکول می‌کنم.
وی با اشاره به اعطای تسهیلات برای خرید خودرو تاکید کرد: در ارائه تسهیلات بانکی باید سیاست‌های پولی و بانکی را کنترل دقیق‌تری کنیم تا روی ریل اصلی بیاید. یعنی این‌که اولویت قائل باشیم برای صنایع مادر مانند مسکن است تا این‌که به بخش‌های مانند خودرو تسهیلات اختصاص دهیم.
رئیس اتحادیه مشاوران املاک با تاکید بر این‌که اگر وام خودرو به مسکن اختصاص می‌یافت شاهد رونق این بخش بودیم و در واقع "با یک تیر چند نشان زدن" بود، گفت: بعید بود که چنین اتفاقی -پرداخت تسهیلات خرید خودرو-روی دهد.
عقبایی با بیان این‌که افزایش تسهیلات بانکی یکی از ابزارهای لازم برای تحریک بازار مسکن است، بیان کرد: چنانچه دولت برای بخش مسکن نیاندیشد اقتصاد مسکن به سمت ورشکستگی می‌شود و این نیز به اضمحلال اقتصاد کشور منجر می‌شود. در این صورت بازگشت به دوران رکود 4 تا 5 سال زمان خواهد برد.
وی ادامه داد: از این رو بعدی می‌دانم دوستان -دولتی‌ها- اجازه تداوم رکود را در بازار مسکن طی سال آینده بدهند.
وی همچنین با اشاره به این‌که پیش‌بینی می‌کردیم در شش ماهه دوم سال شاهد رونق بیشتر در بازار مسکن باشیم، یادآور شد: اما در مهرماه سال 94 این اتفاق روی نداد و هم در تهران و کشور شاهد کاهش حجم معاملات بودیم.
وی با بیان این‌که در تهران هم به لحاظ اجاره و خرید در مهرماه 94 شاهد کاهش حجم معاملات بودیم، افزود: در شهر تهران طی مهرماه 13123 قرارداد خرید و فروش ثبت شد در حالی که در شهریورماه 14726 قرارداد ثبت شده بود.
وی با بیان این‌که در بخش اجاره در شهریور امسال 20129 قرارداد و در مهرماه 16264 قرارداد در شهر تهران امضا شد، افزود: در استان تهران نیز 30330 قرارداد خرید و فروش ثبت شد،‌این در حالی بود که در شهریور ماه 35845 قرارداد خرید و فروش امضا شده بود.
رئیس اتحادیه مشاوران املاک اظهار کرد: در سطح کشور نیز همین وضعیت حاکم بود و در مهرماه امسال 77453 قرارداد خرید و فروش ثبت شد اما در ماه پیش از آن یعنی شهریور 88216 قرارداد ثبت شده بود.
عقبایی در خصوص وضعیت بازار مسکن در نیمه دوم سال نیز گفت: در نیمه سال دوم 94 با همین آرامش کنونی پاییز و زمستان را سپری خواهیم کرد و شاهد افزایش قیمت‌ها نخواهیم بود. با توجه به این‌که ارائه تسهیلات توسط بانک‌ها نتوانسته روی بازار مسکن تاثیرگذار باشد، از این رو به مردم توصیه می‌کنیم فرصت مناسبی در این آرامش سرمایه‌گذاری‌های را انجام دهند.
وی همچنین با اشاره به کاهش حجم معاملات مسکن در کشور بیان کرد:‌ از این رو برگزار یک نمایشگاه بین المللی با اهدافی خاص می‌تواند یکی از ابزارهای لازم برای این باشد که فرصت سازی برای خروج از رکود از بازار مسکن ایجاد کنیم.
وی با بیان این‌که رونق بخش مسکن به فعال شدن سایر صنایع منجر می‌شود، تصریح کرد: تبیین جایگاه مسکن در رشد اقتصادی کشور، معرفی پهنه وسیع جذب سرمایه در پروژه‌های مسکن داخل کشور، جذب و هدایت سرمایه‌های داخلی و خارجی برای ورود به این صنعت و توسعه آن، معرفی توانمندی‌های انبوه‌سازان و شرکت‌های بزرگ فعال صنعت ساختمان،‌ کمک به شفاف‌سازی و گردش کار و عملکردها در بازار ساخت و ساز کشور، ایجاد توازن و پایداری در قیمت‌ها و کمک به کنترل نرخ املاک و مستغلات کشور، معرفی روش‌های صنعتی ‌سازی و توانمندی‌های آن در ارتقای کیفیت، افزایش سرعت و کاهش هزینه‌های تمام شده، ایجاد فضا و بستر مناسب برای حضور شرکت‌های دانش بنیان برای استفاده از علوم و فنون روز، معرفی ابزار نوین فروش در بخش املاک و مستغلات به‌عنوان یک ایده جدید و گسترش اشتغال در صنعت ساختمان در بالاترین سطح در مقایسه با سایر صنایع و خدمات از جمله اهداف برگزاری این نمایشگاه است.
وی ادامه داد:‌ سرمایه‌گذاری در پروژه‌های ساختمانی، موسسات املاک و مستغلات، انبوه‌سازان و سازندگان، تعاونی‌های مسکن، مشاوران املاک سراسر کشور، معماران و طراحان، پیمانکاران مدیریت و سیستم و کنترل پروژه‌های ساختمان، املاک و مستغلات در مناطق آزاد،فناوری اطلاعات، مدیریت بهره‌برداری املاک و بازاریابی املاک از جمله موضوعاتی خواهد بود در سومین نمایشگاه املاک و مستغلات به آن پرداخته می‌شود.
وی با بیان این‌که فرصت ارائه تسهیلات فروش ویژه املاک در نمایشگاه را فراهم خواهیم کرد، تصریح کرد: پیشنهاداتی از سوی انبوه‌سازان و مالکان در این حوزه مطرح شده که آن هم بحث تهاتر است که در نمایشگاه به آنها پرداخته می‌شود.
رئیس اتحادیه مشاوران املاک با بیان این‌‌که حدود 40 شرکت خارجی در نمایشگاه مذکور حضور خواهند داشت، یادآور شد: علاوه بر تسهیلات ویژه، فروش ویژه املاک نیز در نمایشگاه ارائه می‌شود.
وی گفت: در تهران انبوه سازان اعلام آمادگی کرده اند 400 مجتمع مسکونی را که بین یک واحد تا 100 واحدی هستند را با تخفیف و به صورت اقساطی فروش ویژه کنند.

  • مللک بان 24 مللک بان 24
  • ۰
  • ۰
ملک بان 24

اگر کسی تنها 100 میلیون تومان پول داشته باشد، آیا می‌تواند در تهران خانه‌ای خریداری کند؟ این سوالی است که در ذهن بسیاری وجود دارد.
با کمی جست‌وجو درمی‌یابیم که هنوز هم می‌توان در بسیاری از نقاط تهران، با 100 میلیون تومان خانه خریداری کرد.
خانه‌های 100میلیونی قولنامه‌ای
یکی از دلایلی که باعث کاهش قیمت مسکن می‌شود، نوع سند آن است، برخی از خانه‌های 100 میلیون تومانی موجود در پایتخت نیز به دلیل قولنامه‌ای بودن با قیمت‌های پایین‌تری به فروش می‌رسند.
یکی از واحدهای آپارتمان 100میلیونی در پایتخت مربوط به واحدی 55متری در محله هنگام است، که به دلیل قولنامه‌ای بودن با قیمتی بسیار ارزان‌تر از سایر خانه‌های این محله به فروش می‌رسد، این واحد هفت سال ساخت با قیمت هر متر مربع یک میلیون و 818 هزار تومان آگهی شده است.
از دیگر واحدهای آپارتمان قولنامه‌ای که با قیمت 100 میلیون تومان آگهی شده، می‌توان به واحدی 50متری در محله تهرانپارس اشاره کرد که این واحد یک سال ساخت با قیمت هر متر مربع دو میلیون تومان به فروش می‌رسد.
خانه‌های 100میلیونی زیرهمکف
واقع شدن واحد مسکونی در طبقه زیرهمکف از دیگر عواملی است که باعث کاهش قیمت ملک می‌شود.
واحدی 49متری در محله پیروزی نیز به دلیل قرار گرفتن در طبقه زیرهمکف با قیمت هر متر مربع دو میلیون و 40 هزار تومان به فروش می‌رسد.
واحد 47متری دیگری نیز در محله جیحون با قیمت هر متر مربع دو میلیون و 130 هزار تومان به فروش می‌رسد که دلیل این ارزان بودن واقع شدن این واحد در طبقه زیرهمکف است.
کوچک‌ترین واحدهای آپارتمان 100میلیونی در تهران
در میان آگهی‌های موجود، کوچک‌ترین واحد آپارتمان 100میلیونی در تهران مربوط به واحدی 27متری و سه سال ساخت در نظام‌آباد است که با قیمت هر متر مربع 3.7 میلیون تومان به فروش می‌رسد.
یکی دیگر از کوچک‌ترین واحدهایی که با قیمت 100 میلیون تومان در تهران به فروش می‌رسد، مربوط به واحدی 30متری و 12 سال ساخت در پیروزی است که با قیمت هر متر مربع سه میلیون و 350 هزار تومان آگهی شده است.
  • مللک بان 24 مللک بان 24
  • ۰
  • ۰

ملک بان 24

شیوه پرداخت وام خودرو در بازار مسکن هم تکرار می شود؟


سیاستی که ظرف 6 روز در بازار خودرو با هدف «پایان دادن به رکود تولید و عرضه از طریق تحریک تقاضا» به اجرا درآمد در صورت پیاده‌سازی در بازار مسکن، این بخش را از بن‌بست دو طرفه «ساخت‌وساز» و «معاملات خرید و فروش مسکن» خارج می‌کند.
وام 25 میلیون تومانی خودرو، 5 ویژگی منحصربه‌فرد داشت؛ از جمله اینکه تسهیلات از «کانال عرضه» و با قید «مهلت زمانی مشخص» به متقاضیان منتقل شد و دارای «بیشترین سهم» در پوشش قدرت خرید بود. متولیان مسکن با اشاره به ساختمان‌های نیمه‌کاره و آپارتمان‌های فروش‌نرفته، خواستار به‌کارگیری سرمشق مشابه وام خودرو شدند.
تسهیلات بی‌سابقه خرید خودرو که با پرداخت آن در ظرف کمتر از یک هفته، حجمی معادل دوبرابر موجودی انبار خودروسازها، به فروش رفت، اگر عینا در بازار مسکن به اجرا گذاشته شود، رکود دو طرفه بخش مسکن، «حل» و بازار ملک از بن‌بست 5/ 2 ساله‌اش «خارج» خواهد شد.ماه گذشته تشخیص تیم اقتصادی دولت نسبت به صنایع خارج‌کننده کل اقتصاد از رکود،  «حمایت فوری» را نصیب صنعت خودرو کرد و به دنبال تصویب «تحریک تقاضای خرید» در بسته ضد رکود، بلافاصله توسط بانک مرکزی شیوه‌نامه «پرداخت 110 هزار فقره تسهیلات 25 میلیون تومانی به متقاضیان خودروهای ایرانی» به بانک‌ها ابلاغ شد.
صرف‌نظر از تغییر بزرگ در محتوای دو بسته‌ سیاستی خروج از رکود اقتصادی که طی دو سال اخیر توسط دولت تدوین شده-و ماحصل آن هم‌اکنون به حذف «مسکن» از خط مقدم رونق‌زایی و جایگزین شدن «خودرو» منجر شده است- نوع حمایتی که هفته گذشته در ابعادی گسترده از بازار خودرو به عمل آمد، در تحقق اهداف مقطعی دولت موفقیت‌آمیز بود و توانست به مراتب بالاتر از حد انتظار مسوولان، اسباب و محرک‌های رونق «تولید» و «خرید و فروش» خودرو را به صورت توام فراهم کند. تسهیلاتی که طی 6 روز منتهی به روز شنبه، برای فروش 125 هزار خودرو، با هدف رونق‌بخشی دو وجهی به این بازار، پرداخت شد 5 ویژگی متفاوت و تاثیرگذار در مقایسه با رویه کنونی پرداخت وام مسکن دارد که باید سرمشق خروج از رکود مسکن قرار بگیرد.
اولین مزیت وام‌های 25 میلیون تومانی خرید خودرو، «تاریخ مصرف» آن است که چون مهلت زمانی برای استفاده از آن تعیین شد، از یکسو فرصت محاسبه سود و زیان طرح را از سفته‌بازهای بازار خودرو گرفت و از سوی دیگر باعث شد تقاضای مصرفی در فاصله‌ چند روزه، نسبت به ثبت‌نام در نمایندگی‌های فروش خودرو اقدام کند و حتی 15 هزار فقره بیشتر از سقف ظرفیت تسهیلات، اسم‌نویسی شود. بانک مسکن اخیرا از بانک مرکزی خواست، اجازه دهد مجموعه‌ای محدود از تسهیلات خرید مسکن را مشروط به استفاده متقاضیان تا حداکثر پایان سال 94، پرداخت کند تا معاملات ملک شرایط اولیه برگشت به رونق را پیدا کند، اما هنوز این پیشنهاد تصویب نشده است! مزیت دوم وام اخیر خرید خودرو، «پرداخت سریع و بدون سپرده» آن از لحظه تصویب و ابلاغ بود. در حال حاضر، تنها تسهیلات نسبتا موثر برای خرید مسکن، وام یکم است که به یکسال سپرده‌گذاری، نیاز دارد و عملا برای وضعیت امسال بازار رکودی مسکن، کارگشا نیست. هر چند اوایل آبان، وام 70 میلیون تومانی خرید مسکن به تصویب شورای پول و اعتبار رسید اما نواقص مصوبه، پرداخت آن را معلق گذاشته است.
مزیت سوم تسهیلات 25 میلیونی، در «سهم وام از تامین قدرت خرید» خلاصه می‌شود؛ انگیزه اصلی متقاضیان خرید خودروی ایرانی برای ثبت‌نام آنی در طرح وام 25 میلیونی، به پوشش 80 درصدی قیمت خودروهای مشمول طرح توسط این تسهیلات برمی‌گردد. این وام حتی، بخشی از تقاضای بالقوه- افرادی که خرید خودرو در اولویت‌شان نبود- را نیز تحریک کرد. مزیت چهارم وام خودرو، «پرداخت از کانال عرضه» است. این مسیر پرداخت، باعث شد به جای آنکه بازار دلالی خودروهای دست دوم هدف تقاضا قرار بگیرد، خودروهای صفرکیلومتر به فروش برسد. پنجمین مزیت نیز در تحریک توام سمت عرضه و تقاضا در بازار خودرو، قابل تحلیل است. به گزارش «دنیای اقتصاد»، در شرایط کنونی بازار مسکن که حدود نیم میلیون واحد مسکونی نیمه‌کاره روی دست سازنده‌ها مانده و حجم زیادی واحد نوساز فروش نرفته در بنگاه‌ها، به دلیل ناتوانی قدرت خرید، قابلیت فروش را از دست داده است، لازم است ساز و کار ضربتی برای وام خرید مسکن با مزایای 5گانه وام خودرو -پرداخت سریع، بدون سپرده، دارای تاریخ مصرف، سقف بالای پوشش قدرت خرید و قابل ارائه به سازنده‌ها یا پیش‌فروشنده‌ها- طراحی و عملیاتی شود. در این راستا، بانک مسکن، پیشنهادهایی مشابه، در ماه‌های اخیر به بانک مرکزی داده است.
 درخواست دو مقام ارشد وزارت راه‌وشهرسازی
در همین راستا مقامات ارشد وزارت راه‌وشهرسازی خواستار پرداخت تسهیلات بدون سپرده خرید مسکن مشابه آنچه طی یک هفته پیش در بازار خرید خودروهای داخلی اتفاق افتاد، شدند. مشاور مالی وزیر راه‌وشهرسازی و مدیر کل دفتر اقتصاد و برنامه‌ریزی مسکن این وزارتخانه با موفق ارزیابی کردن سیاست اقتصادی اخیر دولت برای رونق بخشی به بازار خودرو از طریق پرداخت 80 درصد قیمت خودروهای داخلی به متقاضیان، معتقدند: اگرچه ویژگی‌های بازار مسکن در مقایسه با بازار خودرو متفاوت و دارای ملاحظات ویژه‌ای است، اما لازم است همان‌طور که پرداخت تسهیلات بدون سپرده در مقطع زمانی کوتاهی باعث ایجاد رونق در بازار خودروهای داخلی شد، در بازار مسکن هم منشأ تحول و کمک برای ایجاد رونق و خروج از رکود شود.
به عقیده آنها لازم است در مقاطعی و در صورت توانایی بانک‌ها به تامین منابع برای پرداخت وام، تسهیلاتی مشابه آنچه حدود یک هفته قبل منجر به فروش تمام خودروهای انباری خودروسازان شده بود، برای رونق بخشی و کمک به سازندگان و متقاضیان خرید واحدهای نوساز در نظر گرفته شود. در این میان اما، حسین عبده تبریزی و علی چگینی دو ملاحظه عمده در رابطه با پرداخت تسهیلات بدون سپرده به بخش مسکن مطرح می‌کنند که قابل توجه است. ضرورت پرداخت تسهیلات بلندمدت به بخش مسکن یکی از این نگرانی‌های احتمالی است. تسهیلاتی که اخیرا با پوشش‌دهی 80درصدی قیمت خودروهای داخلی پرداخت شد، بازپرداخت 4 ساله دارند و این در حالی است که تعیین چنین مدت زمانی برای بازپرداخت وام مسکن عملا غیرممکن است.
بالا بودن حجم پول مورد نیاز برای تسهیلات‌دهی به بخش مسکن دغدغه دومی است که می‌تواند در این مدل پیشنهادی، برای سیستم بانکی کشور وجود داشته باشد. وام 25 میلیونی خرید خودرو در حالی 80درصد قیمت خودروهای داخلی را پوشش داد که هم‌اکنون هر فقره وام خرید مسکن با پوشش‌دهی 80 درصدی قیمت یک آپارتمان نوساز داخلی با متراژ 50 مترمربع در شهر تهران، نباید کمتر از 100 میلیون تومان باشد که با توجه به وضعیت اعتباری بانک‌ها پرداخت چنین حجمی از تسهیلات عملا غیرممکن به نظر می‌رسد. با این حال هم‌اکنون 400 هزار واحد نیمه‌کاره به‌عنوان موجودی انباشته ساختمانی در مناطق مختلف کشور وجود دارد که به گفته انبوه‌سازان اختصاص وام به هر یک از آنها می‌تواند از روند تکمیل و عرضه این آپارتمان‌ها به بازار فروش، گره‌گشایی کند.
مشاور مالی وزیر راه‌و‌شهرسازی با بیان اینکه پرداخت تسهیلات بدون سپرده خرید مسکن در صورت توان مالی و اعتباری بانک‌ها اقدام مفیدی در کمک به رونق بازار مسکن خواهد بود، گفت: در حال حاضر وام‌های ساخت و خرید مسکن وجود دارد اما به نظر می‌رسد پرداخت تسهیلات بدون سپرده در بازار مسکن با ملاحظات بیشتری نسبت به خودرو همراه باشد. حسین عبده‌تبریزی افزود: در واقع فرمول تسهیلات اخیر خودرو هم بدون سپرده محسوب نمی‌شود چراکه از ابتدا پولی بابت پیش‌خرید به نمایندگی‌ها داده شده و بقیه قیمت خودرو به صورت اقساط پرداخت می‌شود.وی تاکید کرد: بالاخره زمانی که افراد بخواهند کالای بادوامی مانند مسکن خریداری کنند، لازم است سپرده‌گذاری هم صورت بگیرد.
ساز و کار پیشنهادی دفتر اقتصاد مسکن
مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه‌وشهرسازی هم در این‌باره اعلام کرد: پرداخت وام بدون سپرده به بخش مسکن مانند آنچه به بخش خودرو تزریق شد، می‌تواند اقدام خوبی در جهت کمک به خروج از رکود مسکن محسوب شود. علی چگینی گفت: این اقدام باید به صورت برنامه‌ریزی شده و در شکل پرداخت به واحد دسته اول یا نوساز باشد یا ضوابطی طراحی شود که براساس آن وام فقط صرف خرید آپارتمان مسکونی مشخصی شده و این اطمینان حاصل شود که تسهیلات پرداختی فقط صرف خرید واحد مسکونی نوساز یا آپارتمانی مشخص شود. وی ادامه داد: در واقع باید سازو کار به‌گونه‌ای باشد که متقاضی با دریافت تسهیلات در کوتاه‌ترین زمان ممکن واحدی که تسهیلات متناسب با آن پرداخت شده را خریداری کند تا از این طریق گردش واحد در جامعه و سوداگری در بازار مسکن ایجاد نشود.
چگینی پرداخت تسهیلات بدون سپرده به سازنده و انتقال آن به متقاضیان خرید آپارتمان‌های مشخص را راه‌‌حل دیگری برای استفاده از این شیوه وام‌دهی در بازار مسکن عنوان کرد و گفت: باید فرآیندی برای این شیوه وام‌دهی در نظر گرفته شود که اگر تسهیلات به سازنده پرداخت شد، وی به دلیل اینکه آپارتمان‌هایش از وام خرید بدون سپرده برخوردار است، بازار فروش این واحدها را به سمت افزایش قیمت هدایت نکند. وی تاکید کرد: لازم است که بخش مسکن هم در برخی زمان‌ها به صورت مقطعی از تسهیلات بدون سپرده برای خرید تعداد مشخصی آپارتمان‌های آماده مانند آنچه در بازار خودرو تجربه شد، برخوردار شود.
مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه‌وشهرسازی تصریح کرد: البته در شرایط تعادلی اقتصاد، در سایر کشورها متقاضیان دریافت تسهیلات هر زمانی که به بانک‌ها مراجعه می‌کنند، می‌توانند وام دریافت کنند اما در کشور ما به دلیل محدودیت منابع بانکی و شرایط خاص اقتصادی، برای جلوگیری از سوداگری و سفته‌بازی باید کنترل‌ها و نظارت‌های خاصی در این زمینه وجود داشته باشد. وی تاکید کرد: وام مسکن بدون سپرده اگر کنترل شده و برنامه‌ریزی شده به گروه هدف و واحدهای هدف داده شود، می‌تواند بسیار موثر باشد، اما در مورد اینکه در حال حاضر بانک‌ها توان مالی لازم را برای پرداخت تسهیلات کلان با دوره بازپرداخت طولانی و نرخ سود پایین‌تر را دارند یا نه، باید خود بانک‌ها پاسخگو باشند.
چگینی گفت: از آنجا که در این شیوه پرداخت وام، طول بازپرداخت تسهیلات مسکن به‌طور قطع باید بیشتر از دوره بازپرداخت خودرو تعریف شود، ممکن است بانک‌ها در این زمینه نگرانی بیشتری داشته باشند. وی ادامه داد: اینها مباحثی است که بانک مرکزی و سیستم بانکی کشور باید به آنها پاسخ بدهند و ما هم به‌عنوان مسوولان وزارت راه‌وشهرسازی این درخواست و پیگیری را داریم که شرایطی فراهم شود تا تسهیلات بدون سپرده مسکن در برخی مقاطع زمانی به متقاضیان خرید مسکن هم اختصاص پیدا کند.

  • مللک بان 24 مللک بان 24
  • ۰
  • ۰

ملک بان 24

اجاره بهای خانه های تهران در تابستان چقدر بالا رفت؟


متوسط مبلغ اجاره ماهانه آپارتمان به علاوه سه درصد ودیعه پرداختی برای اجاره یک متر مربع زیربنای مسکونی آپارتمان نسبت به فصل قبل 5.5 درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل 11.7 درصد، افزایش داشته است.
مرکز آمار ایران در گزارش خود از وضعیت مسکن در تهران طی تابستان سال 94 نوشت:  متوسط مبلغ اجاره ماهانه به علاوه سه درصد ودیعه پرداختی برای اجاره یک متر مربع زیربنای مسکونی آپارتمان معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران 204838 ریال بوده است که نسبت به فصل قبل 5.5 درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل 11.7 درصد، افزایش داشته است. همچنین تعداد معاملات اجاره زیربنای مسکونی انجام شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران نسبت به فصل قبل 20.7 درصد افزایش و نسبت به فصل مشابه سال قبل 16 درصد، کاهش داشته است.
در میان مناطق 22 گانه شهرداری تهران، بیشترین متوسط مبلغ اجاره ماهانه به علاوه سه درصد ودیعه پرداختی برای اجاره یک متر مربع زیربنای مسکونی معامله شده 341008 ریال در منطقه یک و کمترین آن 104700 ریال در منطقه 19 بوده است.
تغییرات مبلغ اجاره ماهانه مسکن بعلاوه سه درصد ودیعه پرداختی برای هر متر مربع زیربنای مسکونی در معاملات انجام شده بین حداقل 22667 ریال در منطقه 20 و حداکثر 950000 ریال در منطقه یک بوده است. همچنین از کل معاملات اجاره زیربنای مسکونی در مناطق 22 گانه شهرداری تهران، منطقه 5 با 15.1 درصد، دارای بیشترین سهم و منطقه 22 با 1.2 درصد، دارای کمترین سهم می‌باشند.
خرید خانه در تابستان ارزان تر از بهار
متوسط قیمت فروش هر متر مربع زیربنای مسکونی آپارتمان معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملی در شهر تهران 40318 هزار ریال بوده است که نسبت به فصل قبل 0.4 درصد کاهش و نسبت به فصل مشابه سال قبل 6.6 درصد افزایش داشته است، همچنین تعداد معاملات فروش زیربنای مسکونی انجام شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران نسبت به فصل قبل 1.2 درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل 20.7 درصد، کاهش داشته است.
در میان مناطق 22 گانه شهرداری تهران، بیشترین متوسط قیمت فروش یک متر مربع زیربنای مسکونی معامله شده در حدود 83931 هزار ریال در منطقه 1 و کمترین آن در حدود 20355 هزار ریال در منطقه 18 بوده است.
تغییرات قیمت فروش هر مترمربع زیربنای مسکونی در معاملات انجام شده، بین حداقل 6898 هزار ریال در منطقه 12 و حداکثر 246429 هزار ریال در منطقه 2 بوده است. همچنین از کل معاملات انجام شده برای فروش زیربنای مسکونی در مناطق 22 گانه شهرداری تهران، منطقه 5 با 12.3 درصد، دارای بیشترین سهم و منطقه 22 با 1 درصد دارای کمترین سهم می‌باشد.

  • مللک بان 24 مللک بان 24
  • ۰
  • ۰

ملک بان 24

تغییرات تابستانی قیمت مسکن در پایتخت/ قیمت زمین در مناطق تهران


مرکز آمار ایران نتایج تغییرات قیمت فروش و اجاره مسکن در شهر تهران را در تابستان سال‌جاری متشر کرد.
به گزارش خبرگزاری مهر، متوسط قیمت فروش هر متر مربع زمین یا زمین ساختمان های مسکونی کلنگی معامله شده از طریق بنگاه های معاملات ملکی در شهر تهران43948 هزار ریال بوده که نسبت به فصل قبل 3/.درصد کاهش و نسبت به فصل مشابه سال قبل 4.5 درصد افزایش داشته است.
همچنین تعداد معاملات فروش زمین یا زمین ساختمان های مسکونی کلنگی انجام شده از طریق بنگاه های معاملات ملکی در شهر تهران نسبت به فصل قبل 1.3 درصد افزایش و نسبت به فصل مشابه قبل 40.1 درصد کاهش داشته است.
در میان مناطق 22 گانه شهرداری تهران، بیشترین متوسط قیمت فروش یک متر مربع زمین یا زمین ساختمان های مسکونی کلنگی معامله شده در حدود 88357 هزار ریال در منطقه 3 و کمترین آن در حدود 14097 هزار ریال در منطقه 20بوده است.
تغییرات قیمت فروش هر متر مربع زمین یا زمین ساختمانهای مسکونی کلنگی در معاملات انجام شده بین حداقل 10329 هزار ریال در منطقه 20 و حداکثر 250000 هزار ریال در منطقه 1 بوده است. همچنین از کل معاملات انجام شده برای فروش زمین یا زمین ساختمانهای مسکونی کلنگی در مناطق 22 گانه شهرداری تهران، منطقه 1 با 9.4 درصد، دارای بیشترین سهم و منطقه 21 با 8/. درصد، دارای کمترین سهم می باشند.
متوسط قیمت فروش هر مترمربع زیربنای مسکونی
متوسط قیمت فروش هر متر مربع زیربنای مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملی در شهر تهران 40318 هزار ریال بوده است که نسبت به فصل قبل 4/. درصد کاهش و نسبت به فصل مشابه سال قبل 6.6 درصد افزایش داشته است، همچنین تعداد معاملات فروش زیربنای مسکونی انجام شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران نسبت به فصل قبل 1.2 درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل 20.7 درصد، کاهش داشته است.
در میان مناطق 22 گانه شهرداری تهران، بیشترین متوسط قیمت فروش یک متر مربع زیربنای مسکونی آپارتمان معامله شده در حدود 83931 هزار ریال در منطقه 1 و کمترین آن در حدود 20355 هزار ریال در منطقه 18 بوده است.
تغییرات قیمت فروش هر مترمربع زیربنای مسکونی در معاملات انجام شده، بین حداقل 6898 هزار ریال در منطقه 12 و حداکثر 246429 هزار ریال در منطقه 2 بوده است. همچنین از کل معاملات انجام شده برای فروش زیربنای مسکونی در مناطق 22 گانه شهرداری تهران، منطقه 5 با 12.3 درصد، دارای بیشترین سهم و منطقه 22 با 1 درصد دارای کمترین سهم می‌باشد.
متوسط مبلغ اجاره ماهانه آپارتمان به علاوه سه درصد ودیعه پرداختی برای اجاره یک مترمربع زیربنای مسکونی
متوسط مبلغ اجاره ماهانه به علاوه سه درصد ودیعه پرداختی برای اجاره یک متر مربع زیربنای مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران 204838 ریال بوده است که نسبت به فصل قبل 5.5 درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل 11.7 درصد، افزایش داشته است. همچنین تعداد معاملات اجاره زیربنای مسکونی انجام شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران نسبت به فصل قبل 20.7 درصد افزایش و نسبت به فصل مشابه سال قبل 16 درصد، کاهش داشته است.
در میان مناطق 22 گانه شهرداری تهران، بیشترین متوسط مبلغ اجاره ماهانه آپارتمان به علاوه سه درصد ودیعه پرداختی برای اجاره یک متر مربع زیربنای مسکونی معامله شده 341008ریال در منطقه یک و کمترین آن 104700 ریال در منطقه 19 بوده است.
تغییرات مبلغ اجاره ماهانه بعلاوه سه درصد ودیعه پرداختی برای هر متر مربع زیربنای مسکونی در معاملات انجام شده بین حداقل 22667 ریال در منطقه 20 و حداکثر 950000 ریال در منطقه یک بوده است. همچنین از کل معاملات اجاره زیربنای مسکونی در مناطق 22 گانه شهرداری تهران، منطقه 5 با 15.1 درصد، دارای بیشترین سهم و منطقه 22 با 1.2 درصد، دارای کمترین سهم می‌باشند.

  • مللک بان 24 مللک بان 24
  • ۰
  • ۰

ملک بان 24

 قیمت مسکن در برابر تورم پایین است/ تقاضای تهران را به شهرهای پیرامونی می‌بریم


وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه قیمت مسکن در برابر تورم پایین است، گفت: تلاش می‌کنیم در آینده توسعه مسکن را در شهرهای زیر 500 هزار نفر بیشتر دنبال کنیم.
عباس آخوندی امروز در حاشیه هفدهمین همایش بین‌المللی حمل و نقل ریلی اظهار داشت: در راستای توسعه ریلی کشور دو مصوبه شورای اقتصاد در بخش ریلی و البته جاده‌ای داشت تا از محل عوارض سوخت و صرفه‌جویی ارقامی به توسعه ریلی و جاده‌ای اختصاص یابد.
آخوندی ادامه داد: در راستای جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی تلاش می‌کنیم از محل صرفه‌جویی مصرف سوخت در ریل، تضمین سرمایه‌گذاری بخش خصوصی داشته باشیم و مزیتی برای این سرمایه‌گذاری ایجاد کنیم.
وی درباره خرید هواپیما اظهار داشت: تلاش می‌کنیم بدون واسطه با عرضه کنندگان دسته اول هواپیما وارد مذاکره شویم.
وزیر راه و شهرسازی درباره قیمت مسکن در کشور اظهار داشت: نرخ مسکن هم اکنون در برابر تورم پایین است؛ تلاش می‌کنیم در آینده توسعه مسکن در شهرهای زیر 500 هزار نفر را دنبال کنیم و سوداگری مسکن را کاهش دهیم.
وی یادآور شد: قطعا حوزه مسکن فقط در تهران نیست و اگر در مورد مسکن تهران نیز بحث می‌شود موضوع فقط مسکن شهر تهران و تقاضای خرید خانه در این شهر نیست.
وی افزود: بخش عمده‌ای از مسکن سوداگری و قیمت زمین است که اگر تقاضا را به سمت شهرهای پیرامونی ببریم شاید بتوان به صورت ساختاری مشکل مسکن را حل کرد ولی هر چقدر در تهران تمرکز کنیم قیمت مسکن افزایش می‌یابد.

  • مللک بان 24 مللک بان 24