ملکبان24

بانک اطلاعات ملک و املاک

ملکبان24

بانک اطلاعات ملک و املاک

مللک بان 24

۶۵ مطلب در مرداد ۱۳۹۵ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

ملک بان 24

رهن کامل مسکن نایاب شد


در حالی که گفته می‌شود از نیمه دوم سال جاری بخش مسکن از رکود خارج و بعد از 4 سال رونق به بازار مسکن بازمی‌گردد، شواهد بازار حاکی از آن است که سریال دنباله‌دار رکود بازار مسکن همچنان ادامه دارد و ساخت‌ و ساز به نوعی به کما رفته است.
شمع چهار سالگی رکود مسکن هنوز روشن است و کارشناسان اقتصادی آن را برای آینده عرضه مسکن خطرناک اعلام می‌کنند، چنانگه اگر رکود ساخت‌وساز ادامه یابد قطعاً فاصله عرضه از تقاضا عقب خواهد ماند. اگر چه به گفته آخوندی وزیر راه و شهرسازی هنوز در تهران 300 هزار واحد خالی از سکنه داریم اما اگر ساخت‌وساز نشود و این واحدها نیز  عرضه شود قطعاً در آینده نه چندان دور به این یقین خواهیم رسید که عرضه از تقاضا عقب است.
به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، برخی از کارشناسان اقتصادی نیز رکود حاکم بر بازار مسکن را ناشی از سیاست‌های نادرست دولت عنوان می‌کنند و می‌گویند افزایش تولید و عرضه نسبت به تقاضا باعث امتداد و ادامه یافتن رکود بخش مسکن است. بنا بر این گزارش، اگر چه هنوز مسؤولان دولتی سعی دارند با دادن وعده و وعید بازار مسکن را رونق دهند و سازندگان را به نوعی برای ساخت‌وساز ترغیب کنند اما به گفته اکثر مشاوران املاک هیچ نشانه‌ای از رونق ساخت‌وساز و خروج مسکن از رکود دیده نمی‌شود.
 
کاهش نرخ سود بر ساخت و ساز نه، اما بر اجاره بها تاثیر گذاشت
حدوداً بیش از دو ماه است که نرخ سود بانکی کاهش یافته و با این اقدام این نوید به بازار مسکن داده شد که سازندگان سرمایه‌های خود را از بانک‌ها خارج خواهند کرد اما ظاهراً تأثیر این کاهش نرخ سود فقط بر بازار اجاره‌بها نمود پیدا کرد به طوری که باعث شد تا مالکان نرخ اجاره‌بها را بیش از پیش افزایش دهند.
اگر چه دو ماه از فصل تابستان به پایان رسیده اما هنوز خبری از رونق بازار مسکن و افزایش معاملات نیست؛ هرچند که بازار نسبت به سال گذشته وضعیت بهتری پیدا کرده اما همچنان مشتری چندانی در بنگاه‌های املاک حضور ندارد، البته برخی از مشاوران املاک اعلام می کنند که جنب و جوش در بازار مسکن مقطعی شده و به یک باره می بینیم که در لاک خود فرو رفته و حاضر نیست که بیدار شود.
اکثر کارشناسان مسکن عنوان می کنند که رونق بازار خرید و فروش هر کالایی از جمله مسکن بستگی به تعادل عرضه و تقاضا دارد و در شرایط کنونی بسیاری از اقداماتی که در حوزه مسکن عملیاتی می شوند تاثیر مستقیمی در  عرضه و تقاضا ندارند.
بیات ماکو عضو سابق شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی کشور نیز سبقت عرضه از تقاضا و رویه انتظار متقاضیان را 2 دلیل ادامه رکود مسکن دانست و گفت: تا زمانی که اقتصاد کلان از رکود خارج نشود نمی‌توان انتظار داشت مسکن به تنهایی از رکود خارج شود.
به گفته وی، بالا بودن نسبی قیمت مسکن می‌تواند دلیل دیگر رکود باشد، چرا که طبع هیستریونیک (ما خرید نمی‌کنیم تا ببینیم بقیه می‌خرند یا نه) در جامعه باعث شده تا رکود مسکن ادامه یابد.
 
رهن کامل مسکن نایاب شد/سازنده های مغرور هم کوتاه آمدند اما خریداری نیست
پورابراهیمی یکی از مشاوران املاک گفت: کاهش نرخ سود بانکی باعث شد تا در حال حاضر رهن کامل وجود نداشته باشد و همه به سمت گرفتن اجاره‌بها روی بیاورند.
امیری یکی دیگر از مشاوران املاک می‌گوید: واحد خالی از سکنه در مناطق مختلف تهران زیاد است و متقاضیان هم قدرت خرید ندارند بنابراین سازنده‌های مغرور هم که تا پارسال به هیچ وجه از قیمت خود پایین نمی‌آمدند الان حاضر هستند با تجهیز آپارتمان و نصب کابینت و پکیج واحد مسکونی خود را به فروش برسانند اما متقاضیان به خرید ترغیب نمی‌شوند.
*سازنده‌ها به دنبال تجمیع و ساخت مشارکتی/وقتی واحدها به فروش نمی رسد سازنده ها هم نمی سازند
ساعدی یکی دیگر از مشاوران املاک، گفت: ساخت‌وساز رونق ندارد و اکثر سازنده‌ها هم بعد از کاهش نرخ سود بانکی ترجیح می‌دهند با تجمیع چند واحد مسکونی اقدام به ساخت‌وساز کنند.
وی در پاسخ به این سؤال که به گفته رئیس اتحادیه مشاوران املاک می‌گوید ساخت واحدهای کوچک رونق گرفته،‌ گفت: به هیچ وجه این طور نیست چرا که ساخت واحدهای کوچک برگشت سود پایینی دارد.
وی ادامه داد:حدود دو سال پیش بود که ساخت و ساز به گونه ای بود که نمی شد تعداد واحدهای در حال ساخت را تخمین زد اما الان شرایط به گونه ای است که تعداد واحدهای در حال ساخت در مناطق به تعداد انگشتان دست هم نمی رسد.
به گفته وی،سازنده ها به خوبی می دانند که وقتی متقاضیان توان خرید ندارند و واحدهای ساخته شده آنها به فروش نخواهد رسید وارد عرصه ساخت و ساز نمی شوند.
 
وام 80 میلیونی هم خرید و فروش را رونق نداد
وی در خصوص اینکه آیا وام 80 میلیونی خرید مسکن توانست بر بازار مسکن تاثیر بگذارد گفت:اگر متقاضی قصد خرید خانه در یکی از مناطق متوسط  تهران را داشته باشد حداقل برای یک خانه 100 متری باید 500 میلیون تومان هزینه کند و یا در صورت استفاده از وام و تسهیلات باید حدود 3 میلیون تومان در ماه بازپرداخت کند که بسیاری از افراد توانایی خرید این خانه را ندارند.
وی ادامه داد:با گذشت چند هفته از آغاز سررسید پرداخت تسهیلات 80 میلیونی خرید مسکن تنها یک مورد برای خرید مسکن با این وام 80 میلیونی میسر شده است.
 
تحلیلگران مسکن: ادامه رکود مسکن خطرناک است و در آینده به ضرر مردم
برخی از تحلیلگران مسکن معتقد هستند که سیاست های دولت در ارتباط با حوزه مسکن اشتباه است، چرا که مسکن مانند خودرو نیست که با وام 20 میلیون تومانی بتوان آن را تهیه کرد.پس برای خرید یک مسکن حدود 300 میلیون تومان پول نیاز است و این حجم پرداخت نه در توان بانک مرکزی است که تسهیلات پرداخت کند نه مردم توان باز پرداخت آن را دارند، بنابراین آنطور که پیداست رکود کماکان در این حوزه ادامه دارد و این ادامه رکود قطعا به ضرر مردمی که توانایی خرید مسکن ندارند خواهد شد.

  • مللک بان 24 مللک بان 24
  • ۰
  • ۰

ملک بان 24

 جاذبه خرید برای خانه‌اولی ها


نرخ سود تسهیلات خرید مسکن صندوق پس‌انداز «یکم» برای سومین بار ظرف یک سال، کاهش می‌یابد و ظرف چند روز آینده از 11 درصد فعلی به 9 درصد می‌رسد.
 طرح «تک رقمی شدن سود وام خرید مسکن»، دو هفته پیش در جلسه مسوولان بخش مسکن با معاون اول رئیس‌جمهوری در ساختمان وزارت راه و شهرسازی ازسوی مدیر عامل بانک مسکن اعلام شد. صندوق «یکم» خرداد سال 94 راه‌اندازی شد و آن زمان، مشروط به یک‌سال سپرده‌گذاری زوج‌های فاقد مسکن –خانه‌اولی- تسهیلات 80 میلیونی با نرخ سود 14 درصد به سپرده‌گذاران تعلق می‌گرفت.اما در حال حاضر سقف وام یکم دو برابر شده و به 160‌میلیون تومان رسیده و نرخ سود تسهیلات نیز در دو مرحله کاهش، یکبار به 13 درصد رسید و در حال حاضر 11درصد است. به گزارش دنیای اقتصاد ، قرار است به‌زودی نرخ سود این تسهیلات دو واحد درصد دیگر کاهش پیدا کند و تک‌رقمی شود.هر چند نرخ سود تک رقمی برای وام خرید مسکن آن هم در شرایطی که سایر تسهیلات بانکی با سود حداقل 18 درصد پرداخت می‌شود، یک اقدام منحصر به فرد و مزیت طلایی برای خانه‌اولی‌ها به حساب می‌آید اما صرف‌نظر از تاثیر «روانی» آن بر تحریک تقاضای مصرفی، با کاهش دو واحد درصدی نرخ سود، مبلغ اقساط ماهانه این وام، چندان کاهش پیدا نخواهد کرد.
اقساط بازپرداخت وام 80 میلیون تومانی، با نرخ سود 11 درصد، به‌صورت پرداخت ساده قسط، یک میلیون تومان است که با کاهش نرخ سود به 9 درصد، مبلغ قسط به حدود 900 هزار تومان می‌رسد. به رغم دو اثر مثبت «روانی» و «ریالی» طرح کاهش سود تسهیلات مسکن یکم، با تک رقمی شدن این نرخ، یک عارضه در پروسه وام‌دهی به متقاضیان خرید مسکن به‌وجود خواهد آمد.بررسی‌ها نشان می‌دهد: کاهش نرخ سود تسهیلات مسکن یکم، به علت وابستگی کنونی این صندوق –صندوق پس‌انداز مسکن یکم- به یارانه دولتی، منجر به «کاهش دامنه پوشش متقاضیان تسهیلات» به لحاظ ظرفیت پرداخت خواهد شد.
بانک عامل بخش مسکن در حال حاضر اگر چه وام یکم را با سود 11 درصد به خانه‌اولی‌ها پرداخت می‌کند اما مابه‌التفاوت این نرخ تا نرخ رایج تسهیلات بانکی که 18درصد است، از طریق استمهال 10 ساله خط اعتباری مسکن‌مهر و اعمال دوره تنفس 10 ساله آن، برای بانک، جبران شده است. هم‌اکنون ماهی حداقل 200 میلیارد تومان از محل اقساط ماهانه تسهیلات پرداختی مسکن‌مهر، وارد حساب بانک عامل می‌شود که به جای آنکه بابت تسویه خط اعتباری به بانک مرکزی برگردد،‌ برای تکمیل نیمه‌کاره‌های مسکن‌مهر و یارانه نرخ سود تسهیلات یکم، مورد مصرف قرار می‌گیرد.با کاهش نرخ سود تسهیلات یکم، از آنجا که میزان یارانه نرخ سود قابل افزایش نیست، در نتیجه، به اجبار تعداد وام‌های قابل پرداخت به خانه‌اولی‌ها افت می‌کند. ظرفیت تسهیلات دهی صندوق یکم حدود 80 هزار فقره وام در سال است اما با ورود به دوره رونق مسکن، حجم تقاضا افزایش پیدا خواهد کرد.
«حد مطلوب» کاهش سود وام اوراق
 زمزمه‌هایی نیز مبنی بر کاهش نرخ سود وام 110 میلیونی از 5/ 17 درصد کنونی به سطح پایین‌تر، شنیده شده است. کارشناسان درباره حد مطلوب کاهش نرخ سود تسهیلات خرید مسکن با استفاده از اوراق اعلام کردند: با توجه به کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی از جمله نرخ سود وام صندوق پس‌انداز مسکن یکم، سود واقعی تسهیلات بدون سپرده مسکن نیز باید کاهش یابد.
به گفته آنها هم اکنون اگر چه سود اسمی تسهیلات خرید مسکن با استفاده از اوراق 5/ 17 درصد است اما محاسبه میانگین فعلی قیمت فروش اوراق مسکن و هزینه‌های ناشی از آن نشان می‌دهد سود واقعی این تسهیلات برای وام‌گیرنده‌ها معادل 23 درصد است. به این ترتیب در حالی که از ابتدای تیرماه سود تسهیلات بانکی به 18 درصد کاهش یافته است انتظار می‌رود میزان سود اسمی تسهیلات بدون سپرده خرید مسکن نیز به گونه‌ای کاهش یابد که سود واقعی آن به 18 درصد برسد. با محاسبه مبلغ 80 هزار تومان به‌عنوان متوسط قیمت هر فقره اوراق 500 هزار تومانی تسهیلات خرید مسکن، درصورتی‌که سود اسمی تسهیلات بدون سپرده به 5/ 12 تا 13 درصد برسد سود واقعی این تسهیلات به 18 درصد کاهش می‌یابد.

  • مللک بان 24 مللک بان 24
  • ۰
  • ۰

ملک بان 24

گره خرید مسکن باز می‌شود


هفته گذشته پس از این‌که قیمت اوراق حق‌ تقدم مسکن در بازار بدون هیچ دلیل خاصی افزایش یافت، توکلی مدیر ابزارهای نوین مالی فرابورس اعلام کرد که افزایش قیمت اوراق حق ‌تقدم مسکن به دلیل کاهش عرضه است و دلیل خاصی ندارد و البته تأثیری نیز در قیمت مسکن ندارد.
 این روند افزایشی همچنان با نوسان ادامه داشت تا این‌که در اواخر هفته پیش شورای پول و اعتبار دو موضوع مهم در رابطه با وام مسکن و اوراق مسکن اعلام کرد. این‌که تمامی بانک‌ها (خصوصی و دولتی) مجوز پرداخت وام مسکن و فروش اوراق مسکن را دارند، همین دوموضوع باعث شد تا قیمت اوراق حق ‌تقدم مسکن همچنان بالا بماند. این اوراق که درطول هفته در بازه 80 تا 100‌هزارتومان نوسان داشتند، به بیش از 100‌هزارتومان رسید، البته افزایش قیمت نرخ اوراق حق‌ تقدم مسکن با توجه به خبری که درپایان هفته منتشر شد، چیز عجیبی نبود که قیمت اوراق مسکن افزایش پیدا کند اما این‌که چرا پیش از اعلام چنین خبری به یک‌باره قیمت اوراق شروع به نوسان کرد، موضوعی است که بسیاری از کارشناسان بازار سرمایه معتقدند مربوط به نشت اطلاعات است. این‌که عده‌ای (که بیشتر سفته‌بازان و دلالان در بازار سهام هستند) از خبر اعطای وام یا فروش اوراق مسکن توسط همه بانک‌ها اطلاع داشتند و پیش از اعلام خبر شروع به خرید اوراق مسکن کرده‌اند. البته این موضوع تا به این لحظه ثابت نشده است اما کارشناسان و مسئولان بازار سرمایه هیچ ‌کدام اعلام نکردند که چرا اوراق مسکن بدون هیچ دلیل موجهی یا مشخصی به یک‌باره شروع به نوسان و بالارفتن کرد.
به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شهروند ، با این همه بهمن عبدالهی رئیس اتاق تعاون ایران و عضو شورای پول و اعتبار اعلام کرد که شورای پول و اعتبار مجوز فروش اوراق وام مسکن را به تمام بانک‌ها داد. او گفت: درآخرین جلسه شورای پول و اعتبار تصمیم جدیدی گرفته شد که موضوع سپرده‌گذاری مسکن برای فروش اوراق حق‌ تقدم جهت استفاده از تسهیلات مسکن به جز بانک مسکن به تمام بانک‌های کشور اعم از خصوصی و دولتی نیز داده شود. وی افزود: این اقدام موجب رونق بیشتر بازار مسکن شده و حداقل در مورد واحدهای کوچک کارساز خواهد بود. مصوبه وام خرید مسکن شورای پول و اعتبار در خانه‌دارشدن افراد موثر است، اما هیچ ‌کدام از این راهکارها کامل نیست و فقط کمک‌کننده است و مجموعه‌ای از بسته‌های پیشنهادی می‌تواند به تحول بخش مسکن منجر شود. عضو شورای پول و اعتبار در ادامه به این سوال که آیا نرخ سود بانک‌ها مجددا کاهش خواهد یافت یا نه؟ پاسخ گفت و افزود: موضوع کاهش نرخ سود تسهیلات همواره در دستورکار بوده و هر آن ممکن است که شورای پول و اعتبار با توجه به شرایط موجود و کاهش نرخ تورم در مورد نرخ سود هم تصمیم جدیدی بگیرد.
چرا افزایش؟
افزایش اوراق مسکن با توجه به این‌که میزان تسهیلات مسکن به قیمت آن هنوز فاصله زیادی دارد، توجیه اقتصادی زیادی ندارد. اما شیوه دریافت تسهیلات مسکن با توجه به داشتن این اوراق کمی متفاوت است؛ چراکه اوراق حق‌ تقدم مسکن به شما اجازه می‌دهد که اگر سپرده‌گذاری برای وام مسکن نداشته‌اید، شما بتوانید تسهیلات مسکن دریافت کنید. حال با این توضیح می‌توان تا حدودی درک کرد که چرا قیمت اوراق مسکن حتی پیش از اعلام خبر پرداخت وام مسکن توسط همه بانک‌ها افزایش داشته و همچنان روند صعودی طی می‌کند. تا پیش از این با توجه به این‌که وام و تسهیلات مسکن ازجمله تسهیلاتی بود که به‌طور تخصصی دربانک مسکن و برخی بانک‌های دولتی پرداخت می‌شد، بیشتر بانک‌ها به دو دلیل مهم تسهیلات مسکن پرداخت نمی‌کردند. نخست آن‌که تکلیف و اجباری برای آن کار نداشتند و دیگر آن‌که تمایلی هم برای پرداخت نداشتند، چون تسهیلات مسکن سرمایه بانک‌ها را بسیار درگیر می‌کرد و در کوتاه‌مدت نیز تسویه نمی‌شد. به همین دلیل هم اعطای تسهیلات مسکن توسط بانک‌ها توانست به‌طور مستقیم روی قیمت اوارق حق ‌تقدم مسکن تأثیر بگذارد. به‌طوری که نرخ هر برگ اوراق گواهی حق ‌تقدم استفاده از تسهیلات مسکن درفرابورس به بیش از 100 هزارتومان افزایش یافت و تا پایان هفته همچنان روند صعودی خود را حفظ کرد.
قیمت اوراق همچنان صعودی
افزایش نرخ اوراق حق‌ تقدم با توجه به این‌که در بازاری مانند فرابورس عرضه می‌شود تا حدود زیادی وابسته به عرضه و تقاضاست. بنابراین بالارفتن نرخ اوراق چندان عجیب نیست اما پیشنهاد بسیاری از کارشناسان این است که برای استفاده بهینه از اوراق و تسهیلات مسکن کاهش سود بانکی و تسهیلات مسکن است. اگرچه نرخ سود تسهیلات هم‌اکنون کاهش یافته اما به نظر می‌رسد که استفاده درست از تسهیلات و اوراق همزمان با یکدیگر فقط کاهش نرخ سود باشد. البته در آخرین جلسه شورای پول و اعتبار نیز عنوان شد که کاهش دوباره نرخ سود تا یک‌ماه آینده بسیار محتمل و نزدیک است. درحال حاضر که قیمت اوراق وام مسکن به بیش از 100 هزارتومان رسیده، یعنی به عبارتی برای دریافت وام 60 میلیون تومانی خرید مسکن، متقاضیان باید بیش از 10 میلیون تومان اوراق خریداری کنند که رقم بسیار بالایی است و سهم زیادی از نقدینگی آنها را به خود اختصاص می‌دهد. با وجود این‌که این اوراق برای افزایش توان متقاضیان بازار مسکن بوده و باید به بهبود وضع بازار مسکن کمک کند اما نرخ بالای این اوراق درحال حاضر در روند این کمک و هدف اصلی این اوراق اختلال ایجاد کرده است. 
این درحالی است که هنوز انتقاداتی به نرخ سود این تسهیلات و زمان بازپرداخت آنها می‌شود و فعالان بازار مسکن معتقدند که با این شرایطی که بانک مسکن برای ارایه تسهیلات تعیین کرده، نمی‌توان از رکود خارج شد. دراین خصوص حامد مظاهریان معاون وزیر راه‌وشهرسازی اعلام کرده بود: این‌که چه برنامه‌ای برای کاهش نرخ سود تسهیلات مسکن وجود دارد تا صرفه اقتصادی بیشتری برای متقاضیان داشته باشد، برعهده بانک است و آنها این موضوع را مشخص می‌کنند. معاون وزیر راه‌وشهرسازی با اشاره به این‌که وزارت راه‌وشهرسازی موافق کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی مسکن است، افزود: در هرصورت سیاست کلی معاونت مسکن حمایت از کاهش نرخ سود است، بنابراین از هرگونه برنامه‌ای دراین خصوص حمایت ‌می‌کنیم.
آنچه باید بدانید
حال با توجه به این‌که همه بانک‌ها حتی بانک‌های تجاری می‌توانند تسهیلات مسکن پرداخت کنند، ممکن است برخی متقاضیان اطلاع کافی از تسهیلات مسکن و انواع آن نداشته باشند. درواقع با این شیوه افراد می‌توانند با سپرده‌گذاری در بانک‌ مسکن و بدون سپرده‌گذاری و با خرید اوراق مسکن درخواست تسهیلات کنند. این دو وام مرسوم، برای تهیه خانه که البته در مواردی شرایط خاصی هم برای مشتریان دارد، ‌می‌تواند تا 160 میلیون تومان (از محل صندوق پس‌انداز مسکن و سپرده‌گذاری) براساس محل سکونت متقاضی دراختیار وی قرار داده که اگر وام 10 میلیونی جعاله نیز به آن اضافه شود، درمجموع تا 170 میلیون تومان هزینه خرید خانه که می‌تواند تا بیش از نصف آن باشد را، تأمین مالی کند. ظاهرا این ارقام بسیار جذاب هستند؛ اما هزینه‌های پیرامون آن گاهی مشتری را با وجود نیاز، دلسرد یا تحت فشار قرار می‌دهد.
اما وام‌های قابل دریافت از محل خرید اوراق در فرابورس که مشتری نیاز به سپرده‌گذاری مدت‌دار ندارد، در ‌سال گذشته با رشد خوبی همراه شد و از 35 میلیون تومان تا سقف 60 میلیون افزایش یافت. در ادامه هم برای زوجین شرایط ویژه‌تری قرار داد و تا 100 میلیون تومان هم پیش رفت. این وام‌های قابل دریافت با اوراق گرچه برای دریافت به مدت زمان زیادی در صف ماندن نیاز نداشته و متقاضی ‌می‌تواند نسبتا آسان آن را دریافت کند، ولی با اقساطی نه‌چندان متناسب با درآمد ماهانه افراد و سودی تا 18 درصد برای بازپرداخت مواجه است.

  • مللک بان 24 مللک بان 24
  • ۰
  • ۰

ملک بان 24

منابع جدید وام مسکن


شورای پول و اعتبار یک فصل بعد از موافقت اولیه بانک مرکزی با ورود سایر بانک‌ها به بازار «انتشار اوراق وام خرید مسکن»، اجازه خروج این اوراق از انحصار بانک عامل بخش مسکن را با هدف ایجاد «معبر جدید» و «افزایش دامنه» پرداخت تسهیلات مسکن صادر کرد.
با تصمیم جدید سیاستگذار پولی، دروازه «ارزان‌ترین مسیر تامین مالی مسکن» به همه بانک‌های تجاری کشور گشوده شد به‌طوری که هر بانک برای راه‌اندازی حساب اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن، باید ابتدا مدل مالی مشخص خود را به بانک مرکزی ارائه کند تا بعد از تایید محتوا از جمله «اطمینان از تعادل در منابع و مصارف حساب»، مجوز نهایی برای بانک متقاضی صادر شود.«اوراق» وام خرید مسکن به‌عنوان «برگه امتیاز» دریافت تسهیلات بدون سپرده، یک کانال با جذابیت دوطرفه برای بانک و متقاضیان به حساب می‌آید. به گزارش دنیای اقتصاد ، انتشار این اوراق از یک سو به کاهش نسبی قیمت تمام شده تسهیلات مسکن برای بانک عامل –در مقایسه با سایر تسهیلات بلندمدت- منجر می‌شود و از سوی دیگر سود بالاتر (مجموع سود سپرده و قیمت فروش اوراق) از سطح فعلی سپرده‌های بانکی را عاید دارندگان حساب اوراق مسکن می‌کند.در حال حاضر وضعیت حساب اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن در تنها بانک تشکیل‌دهنده این حساب به گونه‌ای است که به سپرده گذاران، سود سالانه 11 درصد پرداخت می‌شود که در ظاهر، نرخ فوق‌العاده پایینی است اما اوراقی که پس از یک‌سال سپرده‌گذاری به آنها تعلق می‌گیرد، به‌واسطه قیمت روز آن در بازار معاملات اوراق، سود واقعی بالاتر از 26 تا 28 درصد را برای سپرده‌گذاران به همراه دارد. این مدل تامین مالی مسکن، نسبت به سایر مدل‌های سنتی، فشار کمتری به منابع و اعتبارات بانکی وارد می‌کند. به این ترتیب، ورود سایر بانک‌ها به بازار اوراق تسهیلات مسکن، به‌خاطر نفع مشترک این بازار برای وام‌دهنده و وام‌گیرنده، منجر به گسترش ابعاد بازار وام خرید مسکن و در نتیجه دسترسی بیشتر متقاضیان مصرفی به تسهیلات خواهد شد.
مجوز «انحصارشکنی از پرداخت وام خرید مسکن»، به لحاظ شکل کلی، سابقه‌دار است اما آنچه در مصوبه جدید شورای پول و اعتبار تازگی دارد و در عین حال، قابلیت اجرایی و عملیاتی دارد، موافقت با استفاده بانک‌ها از اوراق مسکن به‌عنوان یک ابزار موثر برای تامین منابع وام خرید است.اوایل سال گذشته، بانک مرکزی با رفع ممنوعیت دست کم پنج ساله بانک‌های تجاری در پرداخت وام خرید مسکن، اجازه داد بانک‌ها در تهران، شهرهای بزرگ و شهرهای کوچک به ترتیب وام‌های 60، 50 و 40 میلیون تومانی به متقاضیان مسکن پرداخت کنند اما بهانه «کمبود منابع بلندمدت»، در عمل مانع از اجرای مصوبه پارسال شورای پول و اعتبار شد. طی این مدت، البته برخی بانک‌ها برای تامین منابع وام‌دهی، به مسیرهای میانبر همچون «اعمال شرط رسوب 10 درصد از مبلغ وام برای مدتی مشخص در حساب متقاضی» رجوع کردند که عملا با عدم استقبال متقاضیان روبه‌رو شد. با این حال، وضع فعلی بازار اوراق تسهیلات مسکن -که فعلا در اختیار بانک مسکن است- نشان از تمایل تقاضای مصرفی به استفاده از این مدل (وام بدون سپرده) دارد.متقاضیان وام بدون سپرده خرید مسکن، در بازار اوراق، اقدام به خرید امتیاز از دارندگان حساب ممتاز –حساب اوراق مسکن- می‌کنند و قیمت این اوراق متناسب با حجم عرضه و تقاضا، روزانه در بازار مربوطه نوسان می‌کند. طی حداقل یک ماه اخیر، به دلیل پایان رکود و قرار گرفتن بازار مسکن در فاز پیش رونق و در نتیجه افزایش نسبی حجم معاملات خرید آپارتمان، قیمت هر فقره اوراق 500‌هزار تومانی تسهیلات خرید مسکن 20 درصد افزایش پیدا کرد و در حال حاضر حدود 100 هزار تومان شده است.
کمبود حجم عرضه اوراق مسکن، مهم‌ترین عامل جهش قیمت اوراق محسوب می‌شود. بنابراین اگر بانک‌ها در روزهای آینده، در اجرای مجوز شورای پول و اعتبار، بسته بانکی خود را برای انتشار اوراق مسکن به بانک مرکزی ارائه کنند،‌ با تایید آن، کانال عرضه اوراق در بازار فرابورس و همین طور شعب بانکی، تعریض خواهد شد. بررسی‌ها درباره فرآیند تایید مدل بانک‌های متقاضی انتشار اوراق مسکن حاکی است و تجربه بانک عامل بخش مسکن در این زمینه به‌خاطر سابقه حداقل 5‌ساله این بانک در انتشار اوراق، می‌تواند الگوی اولیه بانک‌ها قرار بگیرد. در مدل مربوطه، باید نرخ سود اسمی حساب اوراق و همچنین حداقل مبلغ لازم برای سپرده‌گذاری به گونه‌ای تعریف شود که منابع و مصارف حساب از تعادل لازم برخوردار باشد.
در بانک عامل بخش مسکن، حداکثر میزان انتشار اوراق برای هر سپرده‌گذار، 24 میلیون تومان تعیین شده است که این میزان حجم اوراق مشروط به یک سال سپرده‌گذاری 24 میلیون تومانی، در اختیار فرد سپرده‌گذار قرار می‌گیرد. بانک‌های علاقه‌مند ورود به بازار انتشار اوراق حق تقدم تسهیلات خرید مسکن، برای تصویب مدل پیشنهادی خود،‌ باید نسبت به هماهنگی با دو مرجع بانک مرکزی و بازار فرابورس اقدام کنند.  آنچه آخر هفته گذشته در شورای پول و اعتبار به تصویب رسیده، مجوز کلی ورود است اما هر بانک برای ورود نهایی به بازار اوراق، باید مدل بانکی خود برای راه‌اندازی حساب مربوطه را به تایید بانک مرکزی برساند. بررسی‌ها درباره تحول بازار مسکن بعد از «رفع انحصار بانکی از اوراق مسکن» نشان می‌دهد رقابت بانک‌ها در بازار انتشار اوراق تسهیلات خرید مسکن، پنج تاثیر مثبت در پی دارد که بلافاصله پس از ورود بانک‌ها به بازار اوراق، به شکل «سرعت‌بخشی به رونق غیرتورمی معاملات مصرفی مسکن» بروز خواهد کرد.
اولین تاثیر به شکل افزایش «کیفیت» وام‌دهی خواهد بود به این معنا که تحت تاثیر چند ورودی شدن مسیر اوراق تسهیلات به بازار تقاضا هر بانک برای افزایش سهم خود از بازار به ارائه شرایط جذاب اقدام خواهد کرد. اثر دوم به‌صورت افزایش حجم عرضه اوراق وام خرید مسکن بروز می‌کند که محصول آن شکست قیمت از سطح فعلی و در نتیجه کاهش قیمت خرید امتیاز وام مسکن در بازار اوراق خواهد بود. به این ترتیب با تعدیل هزینه خرید اوراق مسیر دسترسی تقاضای مصرفی به وام به‌عنوان اثر سوم هموار می‌شود.از سوی دیگر دامنه پوشش تقاضای مصرفی به‌عنوان پیامد چهارم انحصارشکنی از بازار اوراق مسکن افزایش می‌یابد. در حال حاضر سالانه حدود 100 هزار خریدار مسکن امکان دسترسی به اوراق را دارند که این حجم حدود 10 درصد از کل معاملات خرید آپارتمان در کشور طی یک سال را شامل می‌شود.
اما پیش بینی می‌شود ورود بانک‌ها به حوزه انتشار اوراق وام خرید مسکن بلافاصله باعث افزایش حجم عرضه اوراق خواهد شد و در نتیجه سهم این مدل تامین مالی مسکن از 10 درصد فعلی به مراتب بیشتر خواهد شد. براساس گزارشی رفع انحصار بانکی از کانال اوراق وام خرید مسکن در میان‌‌مدت می‌تواند منجر به افزایش سقف وام، کاهش نرخ سود این تسهیلات و افزایش مدت زمان بازپرداخت تسهیلات شود به‌طوری که بانک‌ها برای جذب مشتری سعی می‌کنند مکانیزم موجود در بازار اوراق را ارتقا دهند. در حال حاضر تسهیلات اوراق مسکن با نرخ سود 5/ 17 درصد و با سقف 110 میلیون تومان، پرداخت می‌شود که طول بازپرداخت آن بین 10 تا 12 سال است. انتظار می‌رود تسهیلاتی که توسط بانک‌های انحصارشکن در آینده نزدیک از محل اوراق پرداخت می‌شود، به مراتب شرایطی بهتر از تسهیلات فعلی را داشته باشد. تسهیلات خرید مسکن در حالت طبیعی باید به‌صورت حداقل 15 تا 17 سال بازپرداخت شود ضمن آنکه بازپرداخت اقساط ماهانه این تسهیلات نیز باید در استطاعت مالی وام گیرنده‌ها باشد.

  • مللک بان 24 مللک بان 24
  • ۰
  • ۰

ملک بان 24

مسکن مهر معضل حاشیه نشینی را تشدید کرد


معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که مسکن مهر معضل حاشیه نشینی را تشدید کرد، بی توجهی به ظرفیت های درونی توسعه و تمرکز بر توسعه بیرونی و عدم توجه به گروه های اصلی مخاطب نیازمند مسکن را از علل اصلی این مساله دانست.
محمدسعید ایزدی اظهار کرد: تجربه مسکن مهر این درس را به ما داد که به جای هدر دادن منابع در اراضی پیرامونی شهرها، محله های قدیمی را بازسازی کنیم. به جای این‌که پول را در اراضی فاقد زیرساخت های لازم خرج کنیم و کسی حاضر به سکونت در آن‌جا نشود باید نوسازی بافت‌های فرسوده را در اولویت برنامه های خود قرار دهیم.
به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، وی با بیان این‌که ساکنان مسکن مهر با توجه به دور بودن از محیط کار علاقه‌ی زیادی به برگشت به شهرها دارند، افزود: اگر هزینه صرف شده را در بافت فرسوده کلان‌شهرها خرج می‌کردند، هم از بزه های اجتماعی جلوگیری می شد، هم از زیرساخت‌ها و ظرفیتهای درون شهر استفاده می کردند، هم کیفیت را به شهرها که از درون فرسوده شده برمی‌گرداندند و هم مخاطب اصلی که اقشار پایین هستند خانه‌دار می‌شدند.
مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری درخصوص برنامه‌های دولت تدبیر و امید برای مسکن اقشار کم درآمد اظهار کرد: وزارت راه و شهرسازی در دولت یازدهم علاوه بر تعهدی که در اتمام مسکن مهر داشت، با توجه به درس‌هایی که از این طرح گرفت، اولویت خود را در طرح جامع مسکن به نوسازی و بازسازی بافت‌های ناکارآمد اختصاص داد؛ البته این بار صرفا نمی خواهیم نوسازی کالبدی را انجام دهیم بلکه با تاکید بر مشارکت مردم، توانمندسازی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ساکنان از اولویت های برنامه‌های ما است.
ایزدی به تشکیل ستاد ملی بازآفرینی شهری با حضور نمایندگان بیش از 22 دستگاه اشاره و تاکید کرد: در این ستاد ضمن هم راستاسازی برنامه ها و منابع دستگاه های مختلف با شناسایی شهرها و محلات هدف به اجرای برنامه های دارای اولویت و تاثیرگذار با مشارکت دولت و شهرداری ها می‌پردازیم. تا پیش از این برنامه های بهسازی و نوسازی شهری صرفا با کالبد محلات و محدوده های ناکارآمد سر و کار داشت؛ در عین حالی که در سیاست و برنامه های جدید، ارتقای زیر ساخت های محلات، توسعه خدمت رو بنایی و نوسازی مسکن به شکل توامان مد نظر قرار داده است. اولویت ما قبل از ساماندهی کالبدی، توانمندسازی اقتصادی اجتماعی و فرهنگی ساکنان است. معتقدیم زمانی که ساکنان، دغدغه نان شب نداشته باشند آن وقت می توانند به سقف بالای سرشان فکر کنند.
وی با اشاره به برخی اقدامات انجام شده در ستاد ملی بازآفرینی شهری گفت: بهسازی و نوسازی از آموزش مهارتهای پایه توسط وزارت کار در محلات آغاز می شود تا مردم بتوانند اشتغال و درآمد داشته باشند. ما صندوقهای خرده وام در 16 استان با کمک نهادهایی که متخصص این کار هستند راه‌اندازی کرده ایم. توسعه زیرساختها و خدمات روبنایی با محوریت شهرداری ها و حمایت دولت در اعطای تسهیلات و تدوین بسته های تشویقی از اولویت های برنامه های بهسازی و نوسازی شهری است.
معاون وزیر راه و شهرسازی، استفاده از توان و ظرفیت مردم در تامین مسکن را ضروری دانست و افزود: برنامه مسکن مهر با همه انتقاداتش در یک بخش موفق عمل کرد و آن هم 200 هزار واحدی بود که تسهیلات آن به صورت خودمالکی پرداخت شد. بدین ترتیب مردم در بافتهای فرسوده اقدام به ساخت و ساز از طریق منابع مسکن مهر کردند که 100 درصد تحقق پیدا کرد و مردم از آن رضایت کامل دارند.

  • مللک بان 24 مللک بان 24
  • ۰
  • ۰

ملک بان 24

تک‌رقمی شدن سود عامل رونق مسکن

به نظر کاربران خبرآنلاین کاهش نرخ سود تسهیلات مسکن در افزایش تقاضا و در نتیجه رونق بازار مسکن تاثیر خواهد داشت اما مشروط به اینکه سود این تسهیلات تک‌رقمی شده و مدت زمان بازپرداخت آن نیز طولانی‌تر شود.
به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خبرآنلاین با کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی کارشناسان اقتصادی پیش‌بینی کردند تقاضا برای دریافت وام خرید مسکن افزایش یابد، اما آمارها نشان داد تغییر در این متغیر مهم نیز  تغییر چندانی در تعداد متقاضیان و خریداران مسکن ایجاد نکرده است.
از کاربران خبرآنلاین سوال کردیم شما فکر می‌کنید افزایش تسهیلات مسکن تاثیری در بازار مسکن داشته است؟ به نظر شما، ادامه این سیاست‌ها، اثر مثبتی در رونق بازار مسکن خواهد گذاشت؟
پاسخ‌های کاربران و مخاطبان به این پرسش‌ها را بخوانید:
حسام
بله مگه میشه تاثیر نذاره؟ خیلی ها الان ماهی 1 میلیون یا بیشتر دارن اجاره خونه میدن خب میرن وام میگیرن 12 سال ماهی 800900 یا حتی کمتر میدن خونه رو میخرن. البته باید سودش تک رقمی بشه و مدت زمان بازپرداختش بیشتر بشه که رقم اقساط حتی پایین تر هم بیاد
سارا
سوالشون راجع به وام با بهره الانش هست نه اون اون بهره ای که گره من و شما رو باز میکنه ، این وام ها با بهره های نجومیش فقط به نفع بانکهاست
بی نام
خوب بقیه پول خرید خانه را از کجا میاورند مردم قدرت خرید ندارند قیمتها با درآمدها همخوانی ندارد
هادی
نخیر خود بنده به سه تا بانک مراجعه کردم گفتند 35 ملیون نقد باید در حساب شما در بانک به مدت یکسال سپرده بشه و بعد با جور کردن سفته و چک و ضامن معابر هم کارمندو هم کاسب این وام به شما تعلق میگیره قسطشم یک و دویست تومن..که حساب کردم بعد 14 سال من نزدک 100 ملیون به بانک سود خواهم داد.. عقل سالم در بدن سالم است
  بی نام
اگر خانه های تمام شده یا در دست ساخت برای فروش به متولدین 60 تا 70 که اکنون 25 تا 35 ساله اند در نظر است، ایشان باید کار داشته باشند تا وام بگیرند خانه ها را بخرند و اقساطش را بدهند اگر کار با حقوق مکفی دارند پس ازدواج می کنند و وام میگیرند و خانه ها را می خرند وگرنه رونق بازار مسکن توهمی است چون سایر توهم ها کار و حقوق مکفی و ازدواج و وام منجر می شود به خرید خانه اخبار : 11 میلیون که سن ازدواج شان گذشته در شرف تجرد قطعی اند همین میزان هم بیکار داریم پس تا اشتغال ایجاد نشود مسکن از رکود خارج نمی شود
بی نام
وام برای مسکن خیلی خوبه اگر بدون سود و سپرده باشه این راهی که دولت میره به نفع بانکهاست نه ملت. دولت از وظیفه خودش که طبق قانون اساسی تهیه و ایجاد امکانات برای خانه دار شدن مردم ایران است شانه خالی می کند .من 5 سال پیش بعد از یکسال سپرده گزاری 19 میلیون وام گرفتم باید 35 میلیون به بانک برگردونم اگر همان سال قبل از سپرده گزاری خونه می خریدم الان قسط نمی دادم. سود بانک مسکن با سپرده گزاری اولیه و تهیه اوراق بالای 30 می فته دولت تا می تونه به ملت فشار میاره کسی هم نیست بگه چرا؟ و یک روش خوب و به نفع مردم برای خانه دار شدن ایجاد نمی کند زیرا سود بانکها کم می شه. وقتی حقوق یک کارمند و کارگر یک میلیون است چطور واسه خانه دار شدن حداقل هشتصدتا وام بده تازه سه چهارم پول خونه رو هم باید داشته باشه
صادق
اولا کی انقد پول داره ببره یکسال بذاره تو بانکبعدم همه جای دنیا وام مسکن در جهت خونه دار شدن مردم یه کشوره با کمترین سود.اما تو ایران واقعا سود این وام بالاست و شرایطش سخته یه پول اولیه برا سپرده گذاری کلی ضامن و چک و سفته برا ضمانت بعدشم دوبرابر وامتو ازت سود میگیرن فقطاین کجاش کمکه به مردم ؟ حالا تصور کنید یکی میخواد وام 60 تومنی با اوراق بخرهاولش که 11 تومنشو پول اوراق ازش کم میکننمیمونه 49 تومن از ضامن و اینا که بگذریم سه برابر 49 تومنو تو 12 سال ازت میگیرن.واقعا کی با ملت خودش اینکارو میکنه کدوم کشور کجای دنیا؟این کمکه؟
بدون نام
حق استفاده وام مسکن که بیست میلیون باید خریداری بشه بهعلاوه سود بانک حدود سی وسه درصد میشه کجای دنیا همچین تسهیلاتی برای نیاز اولیه مملکت که مسکن باشه اختصاص میدن
کیوان
با سلام با توجه به اینکه من در زمینه ساخت وساز فعالیت میکنم قیمت زمین و قیمت تمام شده هزینه ساخت و انبوهی از مسکن مهر که بدون هیچگونه کار کارشناسی و مکان یابی مناسب احداث گردید.آینده روشنی برای بازار بخش مسکن حداقل برای 5 سال دیگه پیش بینی نمی کنم.رونق بازار مسکن به افزایس قیمت آن نیست بلکه به خرید و فروش و متقاضی برای مسکن هست که متاسفانه ما 5 سال هست از این قسمت دور شدیم.باید توجه داشته باشید اگر یک متقاضی وام 50 میلیونی 11 درصد سود بابت وام پرداخت می کند بابت اوراق 9 میلیون از پول خود را نقدی پرداخت می کند و عملا وام 24 درصد می شود نه 11 درصد با این روند هیچ آینده روشنی برای بازار مسکن وجود ندارد.
مهدی
از نظر من رونق در مسکن دو راه داره ، اولین راه اینه که قیمت کاهش پیدا کنه تا اندازه پول مصرف کننده بشه و دوم اینکه حداقل دو یا سه سال زمان بگذره تا افزایش سالانه دستمزد به قیمتی برسه که متقاضی بتونه قسط بده و خرید کنه.
بی نام
ببخشید وزیر راه و مسکن وشهرسازی سخت در اشتباه هستند . روز به روز داره اوضاع بدتر میشه اگر باور نمیکنید از سازندگان و خریداران و املاک و دست اندکارن سوال کنید . شرایط جوری شده که نه کسی رقبت به خرید مسکن داره نه پول کافی برای خرید . صاحبان صنایع ،کارگاهها و کارفرماهها تجار مشاورین و کارگرانی که در ارتباط با صنعت مسکن هستند بدترین شرایط را تجربه میکنند . فقط امید به خدا و توکل برخداست که آرامش میده .
بی نام
هیچ موثرنبوده نیست من کارگر بادریافتی ماهی 1میلیون حالا یخورده بیشتر یا کمتر ازکجا بیارم قسط بدهم ماهی 800هزارتومان چی بخورم چی بپوشم مدارس هم صددرصد پولی شده ماهیانه اجاره خونه هم دارم از کجا بیارم 35میلیون جورکنم باوام وقرض وبدبختی 40میلیون جورکردم دادم مسکن مهر پردیس تمام پول اونجا خوابیده 4ساله من هم بدبخت بیچاره شدم وام بدرد من نمیخوره امثال من هم همینطور برای ما بهترین چاره مسکن مهر است که دولت لج کرده کمک نمیکنه وام بیشتر برای خود آقای وزیر خوب است بالاخره ایشون هم ساخت وساز میکنه واحدهای ایشون مونده وام باعث میشود واحدهای خودشون را بفروشند حالا بااین اوصاف ایشون میتونند فکر مسکن مهر باشند نه الان ماهیانه 200میلیارد همین حدود اقساط مسکن مهر داره برمیگرده چی میشه هیچی وام میشه
کیانی   
برادر من خودم تو کار خرید و فروش ملکم بازار راکد راکد هیچ خریداری نیست اگه کسی بهت گفته درحال خرید هست بعله کسانی هستند که می خواهند بفروشند ولی کسی ازشون نمیخره چون دلالها که خودشون کلی ملک رو دستشون مونده مصرف کننده ها هم که پولشون نمیرسه خرید کنند از طرفی توان باز پرداخت اقساط را هم ندارند
بی نام
دولت اگر به جای اینکه هر ماه مقدار زیادی پول به حساب هدفمندی بریزه یک سوبسید روی وامهای مسکن می داد تا بهره وام ها کم شود خیلی به حال مردم مفید تر بود. از رونق هم خبری نیست. اینها فقط ایجاد جو روانی ست. قدرت خرید مردم بسیار پایین است مخصوصا که نرخ بیکاری هم بسیار بالاست.

  • مللک بان 24 مللک بان 24
  • ۰
  • ۰

ملک بان 24

 بازار مسکن بهار 95 در کدام مناطق تهران داغ‌تر بود؟


بر اساس آماری رسمی، منطقه پنج تهران با سهم 14.2 درصد و منطقه 22 تهران با سهم 1.1 درصد به ترتیب بیشترین و کمترین سهم از معاملات مسکن در فصل بهار را به خود اختصاص داده‌اند.
مرکز آمار ایران، گزارشی از وضعیت بازار مسکن شهر تهران در فصل بهار منتشر کرده است. در این گزارش سهم هر یک از مناطق شهر تهران از معاملات مسکن مشخص شده است که بر اساس آن منطقه پنج تهران با سهم 14.2 درصد و منطقه 22 تهران با سهم 1.1 درصد به ترتیب بیشترین و کمترین سهم از معاملات مسکن در فصل بهار را به خود اختصاص داده‌اند. به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از اقتصاد، این در حالی است که میزان معاملات مسکن در منطقه پنج تهران در بهار 1395 نسبت به فصل مشابه سال قبل خود 19.8 درصد افزایش یافته، همچنین میزان معاملات مسکن در منطقه 22 تهران نیز در بهار 1395 نسبت به فصل مشابه سال قبل، 21.3 درصد افزایش پیدا کرده است.

  • مللک بان 24 مللک بان 24
  • ۰
  • ۰

ملک بان 24

تمهیدات اتخاذشده برای کاهش سود وام اولی‌های مسکن


سخنگوی کمیسیون عمران از ارایه گزارش وزیر راه و شورای معاونانش در خصوص چالش‌ها، مشکلات و نیازهای‌ اجرایی و بودجه‌ای و تمهیدات خوب صندوق پس‌انداز مسکن برای کاهش سود وام اولی‌ها به 11 درصد خبر داد.
صدیف بدری با یادآوری نظرات همکارانش در کمیسیون عمران، گفت: تاکید اعضای کمیسیون بر اتمام هر چه سریع‌تر پروژه‌های کلان، نیمه تمام و اولویت‌دار وزارتخانه،  استفاده از توان اجرایی و سرمایه‌ای بخش خصوصی، اتخاذ سیاست مدون برای مسکن اقشار کم درآمد و تکمیل مسکن مهر و تامین خدمات عمومی آن و شکل‌گیری ادبیات مشترک بین کمیسیون و وزارتخانه برای طرح مباحث مربوط به اصلاح مواد برنامه ششم توسعه بود.
وی افزود: عمده مسئولیت‌ها در حوزه حمل و نقل هوایی، ریلی و جاده‌ای و مسکن از وزارت راه و شهرسازی طلب می‌شود اما این وزارتخانه در حوزه تعیین بودجه و اعتبارات مربوط به وزارتخانه اختیار چندانی ندارد و به جای این وزارتخانه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تصمیم گیرنده است، علاوه بر آن وزارتخانه در اوراق خزانه اسلامی هیچ نقشی ندارد به همین دلیل اولویت‌بندی پروژه‌های عمرانی وزارتخانه توسط مدیران این وزارتخانه انجام نمی‌شود.
بدری افزود: از آقای آخوندی خواستیم تا این مسئله را در هیات دولت مطرح کند تا پاسخگویی بیشتری در برابر سوالات نمایندگان مجلس و خواست و انتظار مردم داشته باشد.
سخنگوی کمیسیون عمران مجلس با اشاره به توافقات انجام شده در این نشست، گفت: قرار شد در جلسات کارگروه‌های کمیسیون‌ها متولیان دولتی راه و شهرسازی به ویژه مدیران وزارت مسکن و شهرسازی، شرکت راه‌آهن و سازمان راهداری‌های کشور نظرات‌شان را درباره مواد مرتبط با وزارت راه و شهرسازی بیان کنند تا با همفکری، موارد اختلافی اصلاح شود ؛‌ همچنین قرار شد هرگونه تصمیمی که ساختار وزارت راه و شهرسازی و زیرمجموعه‌های این وزارتخانه را تحت تاثیر می‌گذارد با همفکری با کمیسیون عمران انجام شود.
بدری از ادغام سازمان راهداری استان‌ها و ادارات حمل و نقل و پایانه وزارتخانه خبر داد و افزود: این تصمیم برای تمرکز، مدیریت و بهبود عملکرد دو بخش برای کاهش هزینه‌ها و تصمیم‌گیری به موقع و سریعتر در حوزه جاده‌ها و آزادراه‌های کشور انجام می‌شود.
نماینده مردم اردبیل در مجلس از برگزاری جلسات مشترک بین کمیسیون عمران و وزارتخانه راه و شهرسازی هر 45 روز یکبار خبر داد تا این جلسات موجب هم‌افزایی مجلس و دولت در حوزه راه و شهرسازی و مسکن شود.

  • مللک بان 24 مللک بان 24
  • ۰
  • ۰

ملک بان 24

معادله احتمال رونق مسکن


عناصر اصلی خط‌دهنده به بازار ملک که در نقش مولفه‌های مسیرساز، جهت حرکت بخش مسکن به سمت رکود یا رونق را تعیین می‌کند، شناسایی شدند.
 تحقیقات یک تیم دانشگاهی درباره نحوه شکل‌گیری دوره‌های رکود-رونق مسکن، با استناد به داده‌های اقتصادی سال‌های 53 تا 92 و تاکید بر جزئیات اطلاعات یک دهه اخیر نشان می‌دهد: 10 عنصر از درون و بیرون بازار مسکن، شکل‌دهنده‌های قوی و بازیگردانان موثر این بازار محسوب می‌شوند که 6 مولفه از آنها، مجموعه معاملات و ساخت‌وساز را می‌تواند از فعالیت بازدارد و به رکود بکشاند و 4 مولفه در نقش مثبت، کل بازار را به مسیر رونق هدایت کند. به گزارش دنیای اقتصاد ، نتایج این بررسی درباره عناصر چهارگانه محرک بازار حاکی است: دو عامل «افزایش تقاضای موثر» به همراه «تقویت تسهیلات خرید مصرفی مسکن»، بیشترین قدرت «رونق‌زایی» را دارد و بعد از آنها، به ترتیب «رشد درآمد خانوار» و «افزایش حاشیه سود ساخت‌وساز» در ایجاد تحرک معاملاتی و ساختمانی موثر هستند. با استناد به یافته‌های به‌دست آمده می‌توان گفت: در مقطع فعلی، شانس بروز رونق مسکن –تغییر فاز از پیش‌رونق- دست کم 17/ 4 درصد افزایش یافته است.
در مقابل، خطرناک‌ترین عنصر، «وام خرید سرمایه‌ای مسکن یا همان پرداخت تسهیلات به سفته‌بازهای ملکی» معرفی شده است که بیشترین تاثیر «ضدرونق» یا تشدید رکود را در بازار از خود به جا می‌گذارد. «افزایش بازدهی سرمایه‌گذاری سایر بازارها، رشد هزینه اجاره‌نشینی، رشد درآمد نفت، تقویت نرخ ارز و افزایش سرانه سرمایه ملکی افراد» نیز 5 عنصر دیگر رکود‌آفرین به حساب می‌آیند.
محتوای تحقیق، حاوی دو پیام روز برای بخش مسکن است که مشخص می‌کند سیاست یکی، دو سال اخیر برای تحریک تقاضای مصرفی خرید مسکن –خانه‌اولی‌ها- بر جهت‌گیری درست و منطبق با فعال‌سازی موثرترین عنصر رونق‌ساز بخش مسکن استوار بوده است ضمن آنکه اوضاع سایر مولفه‌های شکل‌دهنده رونق نیز در حال حاضر به‌صورت نسبی مساعد و بهتر از سال‌های قبل است. مطالعات انجام شده در این بررسی که توسط یونس سلمانی دانشجوی دکترای علوم اقتصادی دانشگاه تربیت مدرس انجام شده، از یک معادله رمزگشایی کرده که به‌واسطه آن، می‌توان احتمال بروز دوره‌های رونق و رکود را برحسب میزان تغییر در حجم یا میزان عناصر 10گانه محاسبه کرد.
در این بررسی تاکید شده است: به دلیل تاثیرگذاری یکسری متغیرهای فرعی و در عین حال غیرقابل پیش‌بینی بر مسیر حرکت بازار مسکن، نمی‌توان رابطه خطی یا غیرخطی بین «عناصر 10 گانه موثر» و «جهت‌گیری نهایی بازار» در نظر گرفت اما در عین حال امکان محاسبه احتمال رونق و رکود مسکن از محل نوسان مقداری عناصر، وجود دارد. آنچه اهمیت این تحقیق را برای متولی بخش مسکن و سیاست‌گذاران دو چندان می‌کند، ارتباط پیشین قوی بخش مسکن با سایر بخش‌های اقتصادی از جمله صنایع مرتبط با ساخت و ساز است. بخش مسکن با سهم حدود 6 درصدی در تولید ناخالص داخلی و 25 درصدی در ارزش افزوده بخش صنایع و معادن و همچنین سهم حدود 10 درصدی در اشتغال، موتور پیشران کل اقتصاد محسوب می‌شود به‌طوری که تحرک و خروج از رکود مسکن، می‌تواند بخش‌های بالادست را نیز به حرکت بیندازد.
با این توضیح، سیاست‌گذار بخش مسکن دو وظیفه اصلی برعهده دارد که شامل اول «انتخاب درست» بهترین سیاست ممکن و سپس «جهت‌دهی صحیح» به سیاست منتخب می‌شود. تحقیقاتی که جزئیات آن توسط دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن منتشر شده، نشان می‌دهد اولین عنصر هدایت‌کننده بازار مسکن به رونق، «افزایش جمعیت کشور» به‌عنوان جمعیت متقاضی است. بر این اساس، به ازای یک درصد رشد جمعیت در کشور، احتمال رونق در بخش مسکن 127/ 0 درصد افزایش پیدا می‌کند. مکمل افزایش جمعیت تقاضای مسکن، «پرداخت وام خرید مسکن به تقاضای مصرفی» است. یک درصد افزایش در حجم پرداخت تسهیلات خرید مصرفی مسکن، شانس رونق را 071/ 0 درصد بالا می‌برد.
تیغ دولبه وام مسکن
نکته قابل تامل و پندآموز در این تحقیق، تیغ دو لبه تسهیلات خرید مسکن و کارکرد دوگانه آن است که اگر مورد توجه سیاست‌گذار پولی و متولی مسکن قرار نگیرد، هدف اولیه –رونق- را مخدوش و نتیجه پرداخت را منحرف می‌کند. تسهیلات خرید مسکن در صورتی که در اختیار خریداران سرمایه‌ای ملک قرار گیرد، نه تنها اثر رونق‌زا در بازار بازی نمی‌کند که نقش منفی آن به شکل بازگشت رکود، بروز پیدا می‌کند.
تزریق وام خرید مسکن به بازار سفته‌بازی، قوی‌ترین عنصر ضدرونق در مقایسه با پنج عنصر دیگر در این گروه، معرفی شده است به طوری که یک درصد افزایش در حجم پرداخت تسهیلات مسکن به سفته‌بازها، احتمال وقوع رونق را 085/ 0 درصد کاهش می‌دهد. به این ترتیب، افزایش سقف وام خرید مسکن، صرفا به رونق منجر نمی‌شود. دسترسی سوداگران به این تسهیلات از آنجا که باعث تحریک قیمت‌ها خواهد شد، موج تازه‌ای از رکود معاملات مصرفی و در میان‌مدت، رکود ساخت و ساز به‌واسطه فروش نرفتن آپارتمان‌های ساخته شده را به‌وجود می‌آورد.
 هم‌اکنون در مسیر پرداخت وام‌های جدید خرید مسکن، مرزبندی مشخصی برای تفکیک تقاضای مصرفی و سرمایه‌ای وجود دارد به‌طوری که بزرگترین تسهیلات خرید -170 میلیون تومانی صندوق مسکن یکم- فقط به خانه‌اولی‌ها پرداخت می‌شود. مطابق تحقیقات صورت گرفته در پژوهش دانشگاهی، میزان درآمد خانوار سومین عنصر تعیین‌کننده مسیر رونق یا رکود مسکن است. یک درصد افزایش در متوسط درآمد خانوارهای شاغل، احتمال تشکیل رونق را 04/ 0 درصد افزایش می‌دهد. حاشیه سود ساخت و ساز نیز اگر چه جزو 4 عنصر اصلی رونق‌ساز قرار دارد اما اثر آن، کمترین است به‌طوری که یک درصد افزایش سود ساختمانی –مابه التفاوت قیمت تمام شده و قیمت فروش مسکن- می‌تواند احتمال رونق در این بخش را 02/ 0 درصد تقویت کند.
عناصر رکودزا
در سمت عوامل ضدرونق، بعد از «وام سفته‌بازی»، نرخ بازدهی بازارهای رقیب، بیشترین اثر را دارد. یک درصد افزایش در نرخ بازدهی بازارهای رقیب بخش مسکن، احتمال رونق در این بخش را 056/ 0 درصد کاهش می‌دهد. همچنین افزایش هزینه اجاره‌نشینی نیز بر کاهش احتمال رونق مسکن تاثیرگذار است. با افزایش اجاره‌بها، اجاره‌نشین‌ها به‌عنوان متقاضیان بالقوه خرید مسکن از دو سمت آسیب می‌بینند. از یکسو به دلیل پرداخت هزینه اجاره، قدرت و امکان پس‌انداز را از دست می‌دهند در نتیجه شرایط سپرده‌گذاری در بانک برای دریافت تسهیلات خرید مسکن و دستیابی به نقدینگی را پیدا نمی‌کنند و از سوی دیگر، با تضعیف قدرت خرید مسکن، طول زمانی انتظار برای صاحب‌‌خانه شدن این افراد افزایش پیدا می‌کند.
یک درصد افزایش در سهم هزینه اجاره بها از درآمد خانوارهای مستاجر، احتمال رونق مسکن را 019/ 0 درصد کاهش می‌دهد.
با افزایش یک درصدی درآمدهای نفتی کشور نیز احتمال بروز رونق، 019/ 0 درصد کاهش پیدا می‌کند. رشد درآمد نفتی، تقاضای سرمایه‌ای برای خرید ملک را افزایش می‌دهد و به صعود قیمت مسکن و کاهش قدرت خرید مصرفی منجر می‌شود که تبعات آن رکود معاملات مصرفی و پایان رونق ساخت و ساز خواهد بود. افزایش قیمت ارز به میزان یک درصد در بازار غیررسمی نیز به علت تاثیر دوگانه بر جذب سرمایه‌های مولد بخش مسکن و همچنین اثر تورمی بر هزینه‌های ساخت، باعث می‌شود احتمال بروز رونق در این بخش 013/ 0 درصد کاهش یابد. افزایش سرانه سرمایه‌های ملکی به‌عنوان عنصر ششم رکودزا،‌بر کاهش احتمال رونق موثر است. هرقدر دارایی‌های ملکی افراد افزایش پیدا کند، جذابیت ساخت و ساز در بین سرمایه‌گذاران کاهش خواهد یافت. افزایش سرانه ملکی چنانچه به سمت املاک لوکس و گران‌قیمت سنگینی کند، رکود ناشی از کاهش ساخت و ساز عمیق‌تر و امکان خروج از آن سخت‌تر خواهد بود.
نقدشوندگی املاک لوکس به مراتب زمانبر‌تر از سایر ساختمان‌ها است. بازار املاک لوکس از یکسو گران است و از سوی دیگر مشتریان آن، خاص هستند. یک درصد افزایش در سرانه سرمایه‌های ملکی، احتمال رونق را 013/ 0 درصد کاهش می‌دهد. در این تحقیق، میزان احتمال مربوط به املاک لوکس حساب نشده است اما به نظر می‌رسد با افزایش املاک لوکس، احتمال رکود به مراتب بیشتر از این عدد است. شرایط فعلی بازار مسکن نشان می‌دهد وضعیت عناصر رونق‌آفرین در سطح نسبتا مناسبی قرار دارد. از یکسو نرخ رشد جمعیت حدود یک درصد است و از سوی دیگر، سقف افزایش وام بدون سپرده خرید مسکن ابتدای امسال 57 درصد افزایش پیدا کرد و از 70 میلیون تومان به 110‌میلیون تومان رسیده است. به این ترتیب در حال حاضر احتمال رونق مسکن با احتساب فقط همین دو عنصر، در شرایط فعلی 17/ 4‌درصد افزایش یافته است.
در این میان، نرخ بازدهی برخی بازارها از جمله بازار سهام، کمتر از بازار مسکن شده و قیمت زمین و هزینه مصالح ساختمانی به‌عنوان عوامل موثر بر حاشیه سود ساخت و ساز نیز به ثبات رسیده است. این شرایط، چون که مزیت سرمایه‌گذاری ساختمانی را افزایش داده، احتمال رونق را نیز تقویت کرده است. بازار مسکن طی یک فصل اخیر، از رکود خارج شد و به دوره پیش رونق ورود کرد. در حال حاضر حجم خرید و فروش ملک نسبت به سال گذشته 20 تا 30 درصد افزایش یافته اما هنوز به حد زمان رونق نرسیده است. از طرفی، روند «ریزش بیشتر» در تیراژ ساخت و ساز نیز نسبت به سال گذشته، متوقف شده به این معنا که هنوز حجم ساخت نسبت به سال گذشته، رشد منفی از خود نشان می‌دهد اما میزان شیب رشد منفی، بیشتر نشده است.

  • مللک بان 24 مللک بان 24
  • ۰
  • ۰

ملک بان 24

رکود مسکن 4 ساله شد


همه شاخص‌های اقتصادی در بخش ساختمان و مسکن یک پیام مشخص دارد؛ صنعتی که قرار بود پیشران خروج غیرتورمی اقتصاد ایران از رکود باشد، خود دچار عقب‌ماندگی شده و تمام سیاست‌ها و برنامه‌های کلان برای به حرکت درآوردن چرخ تولید و ساخت مسکن، تاکنون براساس آمارهای رسمی نتیجه مؤثری نداشته است.
18اردیبهشت‌ماه امسال، اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور در نشست رونق بخش مسکن با بیان اینکه رونق بخش مسکن منجر به رونق رشته‌های مختلف صنعتی خواهد شد، خطاب به عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی گفت: وزارت راه و شهرسازی برنامه‌ریزی و پیگیری لازم برای ایجاد تحرک در بخش مسکن را با جدیت بیش از پیش انجام دهد. محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت هم هفته گذشته با تأکید براینکه بخش مسکن و ساختمان حتی در کوتاه‌مدت هم نباید دچار رکود شود، گفت: اخیراً دو جلسه با معاون اول رئیس‌جمهور و جلسه دیگری با وزرا و بانک‌ها به‌منظور برطرف‌شدن رکود نسبی در بحث مسکن داشتیم چرا که معتقدیم حتی در مقطع کوتاه نیز صنعت ساخت‌وساز نباید دچار رکود شود.
آمارهای نگران‌کننده
آمارهای رسمی بانک مرکزی از وضعیت ساخت‌وساز در کشور هم نگران‌کننده است و هم هشداردهنده؛ چه اینکه روند صدور پروانه‌های ساختمانی در 4سال گذشته رو به کاهش نهاده که نشان از کاهش ساخت‌وساز و افت تولید مسکن دارد؛ آن‌هم در شرایطی که سیاست وام‌درمانی برای خارج کردن بازار مسکن و به تحرک درآوردن صنعت ساختمان و نجات تولیدکنندگان و ذی‌نفعان مرتبط با عرصه تولید و عرضه بخش مسکن و ساختمان هم جواب نداده است. مرکز آمار ایران هم در گزارشی از رکود شدید در بخش ساختمان خبر داده و رشد بخش ساختمان در فصل بهار امسال هم منفی 8.8درصد برآورد شده است.
به گزارش بانک مرکزی تعداد پروانه‌های ساختمانی صادرشده در شهر تهران در فاصله سال‌های 90تا 94با روندی نزولی مواجه شده به‌نحوی که تعداد پروانه‌های ساختمانی به‌عنوان شاخص تولید مسکن از 33هزار و 217فقره در سال 90به 8100فقره در سال 94رسیده است. از سوی دیگر این روند با شیب کمتر در سایر مناطق شهری و کلانشهرهای کشور هم دیده می‌شود به‌گونه‌ای که تعداد پروانه‌های ساختمانی صادر شده از کلانشهرهای ایران طی 4سال اخیر اندکی بیش از 15هزار فقره کمتر شده و در کل مناطق شهری ایران تعداد پروانه‌های ساختمانی 89هزار و 882واحد افت را نشان می‌دهد.
صنایع ساختمانی زمینگیر شده‌اند
افت شدید تعداد پروانه‌های ساختمانی در ایران از یک سو نشان از کاهش ساخت‌وساز و تولید مسکن دارد و از سوی دیگر حکایت از زمینگیر شدن صنایع ساختمانی و دیگر صنایع وابسته به آن دارد. به‌ویژه اینکه سهم بخش ساختمان از کل تسهیلات بانکی هم کاهش یافته و سرمایه‌گذاری در بخش تولید مسکن هم افتی نگران‌کننده دارد.
براساس گزارش مرکز آمار ایران، در زمستان سال گذشته تعداد واحد مسکونی پیش‌بینی شده در پروانه‌های صادرشده برای احداث ساختمان در زمستان سال94 هزار و 843واحد بوده که نسبت به زمستان سال 93تعداد خانه‌های پیش‌بینی شده برای ساختن 19.8درصد کمتر شده، این در حالی است که تعداد واحد مسکونی پیش‌بینی شده در پروانه‌های صادرشده برای احداث ساختمان در زمستان سال 90 اندکی بیش از 210هزار واحد برآورد شده بود.
فعالان اقتصادی بخش ساختمان از ادامه دار شدن رکود صنعت ساختمان انتقاد دارد به‌ویژه اینکه بخش زیادی از بازار کالاها و مصالح ساختمانی که سهم بالایی در اشتغال دارند، در سال‌های اخیر به کالاها و مصالح ساختمانی خارجی اختصاص داده شده است. تازه‌ترین آمارهای رسمی وزارت صنعت، معدن و تجارت هم نشان می‌دهد در پایان خردادماه امسال تولید محصولات فولادی 8.3درصد، سیمان 12.5درصد و کاشی و سرامیک هم 35.8درصد ریزش داشته است. افزون بر این توقف سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای تکمیل ساختمان‌های رهاشده نه‌تنها هزینه تمام‌شده این پروژه‌ها را افزایش داده بلکه بسیاری از صنایع وابسته به صنعت ساختمان، نظیر صنعت در و پنجره، برق و الکترونیک، پرده و مبلمان، مشاغل و خدمات ساختمانی هم دچار افت محسوس فعالیت شده‌اند.

  • مللک بان 24 مللک بان 24