ملکبان24

بانک اطلاعات ملک و املاک

ملکبان24

بانک اطلاعات ملک و املاک

مللک بان 24

  • ۰
  • ۰

ملک بان 24

وام 70 میلیونی خرید مسکن از هفته آینده


در پی ابلاغ بخشنامه اوراق 60 میلیون تومانی خرید مسکن از بانک مرکزی به بانک مسکن، فرابورس ایران جزئیات و زمان افزایش سقف تسهیلات مسکن و تغییر نرخ سود را اعلام‌کرد.
به گزارش همشهری، پرداخت وام مسکن در سقف‌های جدید از هفته آینده آغاز می‌شود. براساس ابلاغیه بانک مرکزی حداکثر میزان استفاده از تسهیلات خرید و ساخت مسکن با استفاده از گواهی حق تقدم در تهران 60میلیون تومان و معادل 120ورقه 500هزار تومانی، در مراکز استان‌ها و شهرهای بیش از 200هزار نفر 50میلیون تومان معادل 100ورقه و در سایر مناطق شهری 40میلیون تومان معادل 80ورقه تعیین شده است.
همچنین استفاده از این تسهیلات جدید در نماد معاملاتی «تسه9408» (اوراق تسهیلات خرید مسکن آبان 1394) و نمادهای بعدی خواهد بود و در این میان محدودیت زمانی دوماهه برای فروش اوراق هم به 4‌ماه افزایش یافته است. به‌عبارت دیگر درصورت خرید اوراق جدید 60میلیون تومانی تا 4‌ماه، امکان فروش وجود نخواهد داشت تا از این طریق از نوسان‌گیری و حضور سفته‌بازان جلوگیری شود. طبق مصوبه 17آذر شورای پول و اعتبار نرخ سود تسهیلات جدید 60میلیون تومانی به 18.5درصد رسیده است. سود واقعی اوراق تسهیلات مسکن چقدر است؟
علیرضا توکلی کاشی، رئیس اداره ابزار‌های نوین مالی فرابورس به همشهری گفت: سقف اوراق تسهیلات مسکن در فرابورس با توجه به ابلاغ مصوبه 2‌ماه قبل شورای پول و اعتبار به بانک مسکن عملا از امروز افزایش یافت و مقدار وام مسکن در شهر تهران از این پس تا سقف 60میلیون تومان، در مراکز استان و شهر‌های بالای 200هزار نفر 50میلیون تومان و در سایر شهر‌ها 40میلیون تومان است. او افزود: علاوه بر این، شهروندان می‌توانند از وام 10میلیون تومانی جعاله تعمیرات هم همزمان با وام خرید مسکن استفاده کنند و به این ترتیب سقف وام مسکن به 50-60 و 70میلیون تومان افزایش می‌یابد.
او با بیان اینکه از این پس یک شهروند تهرانی می‌تواند 70میلیون تومان وام خرید مسکن دریافت کند در پاسخ به این پرسش که آیا با توجه به قیمت 72هزار تومانی هر یک از این اوراق و سود18.5درصدی هنوز دریافت وام 70میلیون تومانی برای مردم صرفه اقتصادی دارد گفت: با درنظر گرفتن نرخ سود تسهیلات در سایر بانک‌ها این اوراق همچنان جذابیت دارد. در حال حاضر قیمت هر برگ اوراق تسهیلات مسکن در فرابورس در محدوده 72هزار تومان مورد مبادله قرار می‌گیرد که با این حساب نرخ سود واقعی این اوراق به 23درصد می‌رسد بنابراین نرخ در مقایسه با تسهیلاتی که سایر بانک‌ها پرداخت می‌کنند کمتر است.
به گفته توکلی، متقاضیان دریافت وام‌های جدید مسکن باید حق تقدم‌های جدید این اوراق را با نماد تسه9408(آبان 94) خریداری کنند. رئیس اداره ابزار‌های نوین مالی فرابورس تأکید کرد: کسانی که از قبل این اوراق را خریداری کرده‌اند به اندازه سقف تسهیلات قبلی می‌توانند از اوراق جدید حق تقدم تسهیلات مسکن استفاده کنند مثلا اگر کسی قبلا برای دریافت وام 45میلیون تومانی خید مسکن 90برگ از این اوراق استفاده کرده است می‌تواند با خرید اوراق جدید سقف وامش را در تهران به 70میلیون تومان برساند. حالا بخواهد 70میلیون تومان وام دریافت کند فقط به اندازه مابه‌التفاوت 45تا 70تومان باید اوراق جدید را خریداری کند.
•    شرایط دریافت وام خرید مسکن چیست؟
ابوالقاسم رحیمی انارکی، عضو هیأت مدیره بانک مسکن در یک نشست خبری درباره شرایط جدید پرداخت وام مسکن توضیح داد و گفت: طبق این مصوبه و با احتساب 10میلیون تومان وام جعاله، سقف تسهیلات مسکن در تهران به 70میلیون، مراکز استان‌ها و شهرهای بالای 200هزار نفر به 60میلیون تومان و در سایر ‌شهرها به 50میلیون تومان افزایش می‌یابد.
وی با بیان اینکه پرداخت تسهیلات جدید مسکن از اول دی‌ماه آغاز می‌شود، ادامه داد: نرخ سود این تسهیلات 18.5درصد و حداکثر صدور اوراق، 140ورقه 500هزار تومانی تعیین شده و برای جلوگیری از افزایش نرخ اوراق حق تقدم در فرابورس، اوراق مربوط به آبان‌ 94و پس از آن، مشمول وام‌های جدید و با محدودیت عدم‌فروش 4ماهه شده‌اند. اما محدودیت فروش دوماهه اوراق قبل از آبان کماکان پابرجا خواهد بود.
این مقام مسئول تأکید کرد: در این میان درخواست تسهیلات همان روز به معاونت سپرده ممتاز ارجاع و این درخواست به فرابورس اعلام می‌شود و خریدار باید در همان روز نسبت به خرید اوراق اقدام کند. در غیراین صورت از معامله همان روز حذف خواهد شد. وی با بیان اینکه با مصوبه جدید شورای پول و اعتبار حدود هزار میلیارد تومان منابع آزاد می‌شود، از انتشار ماهانه یک میلیون امتیاز اوراق حق تقدم به ارزش 500 میلیارد تومان خبر داد.
•    اقساط وام 40، 50 و 60میلیون تومانی چقدر است؟
تسهیلات جدید بانک مسکن، فقط شامل ساختمان‌های با برخورداری حداکثر 20سال از صدور پروانه می‌شود. ساختمان‌های با قدمت بیش از 20و حداکثر 25سال از صدور پروانه نیز می‌توانند بدون احتساب وام 10میلیون تومانی جعاله، از وام 35میلیون تومانی استفاده کنند. اقساط وام 40میلیون تومانی به روش ساده ماهانه 693هزار تومان و به روش پلکانی ساده از 578هزار تومان ماهانه شروع می‌شود. در روش پلکانی دوره‌ای در 5سال اول رقم اقساط ماهانه 621هزار تومان، در 5سال دوم رقم اقساط 746هزار تومان و در سال‌های یازدهم و دوازدهم میزان اقساط 895هزار تومان است.
اقساط وام 50میلیون تومانی به روش ساده 866هزار تومان و در روش پلکانی دوره‌ای در 5سال اول 777هزار تومان و در 5سال دوم 932هزار تومان و در 2 سال آخر ماهانه یک میلیون و 120هزار تومان است. قسط روش پلکانی ساده نیز 723هزار تومان بوده اما اقساط وام 60میلیونی به روش ساده یک میلیون و 40هزار تومان و به روش پلکانی ساده در 5سال اول 932هزار تومان، در 5سال دوم یک میلیون و 120هزار تومان و در 2 سال آخر یک میلیون و 340هزار تومان است. اقساط وام 60میلیون تومانی در روش پلکانی ساده، 867هزار تومان و اقساط وام 10میلیون تومانی جعاله نیز 260هزار تومان تعیین شده است.

  • ۹۴/۰۹/۲۳
  • مللک بان 24 مللک بان 24

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی