ملکبان24

بانک اطلاعات ملک و املاک

ملکبان24

بانک اطلاعات ملک و املاک

مللک بان 24

  • ۰
  • ۰

ملک بان 24

بازار مسکن با این تسهیلات زنده نمی‌شود


استقبال سرد مردم از وام 80 میلیون تومانی مسکن

چند روز پس از آغاز سپرده‌گذاری برای تسهیلات 80 میلیون تومانی مسکن، درشعبه‌های بانک مسکن خبری از استقبال مردم نیست.  به گزارش «فرصت امروز»، تصمیم شورای پول و اعتبار برای افزایش سقف وام مسکن به 80 میلیون تومان با اقساط یک میلیون و200 هزار تومانی آن، نتوانست مردم را برای افتتاح سپرده به بانک‌ها بکشاندگشتی در شعب بانک مسکن نشان می‌دهد که استقبال مردم از این تسهیلات سرد بوده است. اغلب متصدیان افتتاح حساب برای تسهیلات مسکن می‌گویند که تنها تعداد انگشت شماری اقدام به افتتاح حساب کرده‌اند.

آیین‌نامه‌ای برای محدود کردن واجدین شرایط

شرایطی که برای دریافت این وام گذاشته‌اند همه را فراری می‌دهد. این را یکی از مراجعه‌کنندگان در بانک مسکن شعبه کریمخان می‌گوید

_واقعا کدام کارگر یا کارمند می‌تواند ازپس اقساط سنگین این وام بربیاید؟ من تصمیم گرفتم برای آینده پسرم و سرو سامان دادنش برای او افتتاح حساب کنم اما می‌گویند به دلیل اینکه من خودم قبلا از تسهیلات مسکن استفاده کرده‌ام نمی‌توانم این تسهیلات را به نام پسرم بگیرم. اگر کسی هم قادر به پرداخت اقساط آن باشد این مانع را پیش پایش می‌گذارند. بنابراین در عمل کسانی که از این تسهیلات می‌توانند استفاده کنند خیلی انگشت شمارند و به درد همه نمی‌خورد. از متصدی در مورد شرایط این مرد می‌پرسم. آیین‌نامه پرداخت تسهیلات را به من نشان می‌دهد که در آن ذکر شده است: متقاضی، همسر و فرزندان صغیر وی از تسهیلات بانک مسکن و سایر بانک‌ها جهت خرید، احداث واحد مسکونی، انتقال سهم‌الشرکه یا تعمیر واحد مسکونی استفاده نکرده باشند.

 

یکی دیگر از مواردی که از جذابیت وام مسکن می‌کاهد این بند آیین‌نامه است: حداکثر سه سال از پایان‌کار ساختمان مورد نظر گذشته باشد و ملک مورد معرفی متقاضی جهت دریافت تسهیلات باید نوساز باشد، (توضیح: منظور از ملک نوساز، ملکی است که از تاریخ صدور جواز ساخت آن بیش از هفت سال و از تاریخ صدور پایان‌کار ساختمانی آن بیش از سه سال سپری نشده باشد. ) اما بند دلهره‌آور این آیین‌نامه مربوط به اقساط آن است: تسهیلات‌گیرنده باید توانایی پرداخت اقساط را داشته و این موضوع به طرق مقتضی (حکم استخدامی، فیش حقوقی، گردش حساب بانکی، جواز کسب و. . .) توسط شعبه محرز شود

یکی دیگر از مراجعه‌کنندگان به شعب بانک مسکن در این باره به «فرصت امروز» گفت: هم میزان وام کم است و هم اقساط آن سنگین است. اگر کسی قادر باشد اقساط سنگین این وام را پرداخت کند با این وام چند متر خانه می‌تواند بخرد؟ الان به‌طور متوسط خانه‌ای که در خور زندگی برای یک فرد کارمند باشد متری 3 میلیون تا 3میلیون و 500 هزار تومان است. عملا می‌بینیم که این وام تاثیر چندان زیادی در خرید خانه ندارد و تنها در حد یک کمک کوچک است. البته شاید با این تسهیلات بتوان در دروازه غار و مناطقی مثل آن خانه خرید. در آن مناطق خانه حدود متری 2میلیون تومان است اما هر کسی با توجه به محل کار امکان زندگی در این مناطق را ندارد.

سقف تسهیلات سال آینده جذاب می‌شود

عنایت‌پور سیف، کارشناس اقتصادی در این باره به «فرصت امروز» گفت: از قبل هم پیش‌بینی می‌شد که مردم استقبال سردی از تسهیلات مسکن کنند. افزایش قیمت مسکن در سال‌های گذشته به اندازه‌ای بوده که بازار مسکن هنوز قادر به هضم این جهش قیمتی نیست. در سال‌های قبل از آن هم ما شاهد افزایش مسکن بودیم. اتفاقی که در این دوره‌های افزایش قیمت می‌افتد این است که شکافی میان بدنه عمومی متقاضیان خرید مسکن و قیمت مسکن به وجود می‌آید. ایجاد این شکاف موجب کاهش تقاضای مسکن می‌شود و به دنبال آن بازار مسکن دچار رکود خرید و فروش می‌شود؛ این اتفاقی است که بارها رخ داده است. وی تاکید کرد: در این میان برای کاهش شکاف میان توان مالی خریداران و قیمت مسکن، دو عامل نقش مهمی دارند؛ یکی افزایش سطح عمومی درآمد خانوارها و دوم افزایش متناسب تسهیلات مسکن. اتفاقی که از سال 92 افتاده این بوده که با وجود موفقیت دولت در کاهش تورم، افزایش هزینه خانوارها و گران شدن سبد هزینه‌های خانوار، توان خانوارها را برای پس‌انداز کردن کاهش داده است.

وی افزود: در خلال این سال‌ها آهنگ افزایش دستمزد‌های عمومی به اندازه نبوده است که تکافوی افزایش هزینه‌ها را کند. بنابراین از سال 92 که سال رکود مسکن بوده است پس‌اندازهای مردم برای خرید مسکن به اندازه کافی رشد نکرده است در کنار آن تسهیلات اعلامی برای خرید مسکن هم به اندازه‌ای نیست که بدنه عمومی متقاضیان مسکن را قانع کرده و به بازار بکشاند. این کارشناس تاکید کرد: دولت برای خارج کردن اقتصاد کشور باید چند محور مهم را فعال کند که یکی از مهم‌ترین محورهای آن بازار مسکن است. صنایع مهمی با بازار مسکن در ارتباط هستند و به نظر من دولت انگیزه کافی دارد تا تقاضا را به بازار مسکن بازگرداند، اما نکته مهم این است که دولت در شرایط فعلی قصد دارد آهسته به سمت این هدف برود. شاید سال آینده سالی باشد که با تغییر نهایی میزان تسهیلات مسکن براساس توان متقاضیان شاهد بازگشت رونق به بازار مسکن باشیم.

 

  • ۹۴/۰۳/۲۴
  • مللک بان 24 مللک بان 24

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی