ملکبان24

بانک اطلاعات ملک و املاک

ملکبان24

بانک اطلاعات ملک و املاک

مللک بان 24

  • ۰
  • ۰
ملک بان 24
معاون مالیات‌های مستقیم سازمان امور مالیاتی اعلام کرده است، در صورتی که مصوبه مالیات بر خانه‌های خالی به قانون تبدیل شود، به‌خاطر آنچه ضعف اطلاعات مستند از «موقعیت این خانه‌ها و مدت زمان خالی بودن آپارتمان‌ها» مطرح است، امکان عملیاتی برای اخذ مالیات از این املاک وجود نخواهد داشت. در قانون و مقررات بالادست بخش مسکن و حوزه مالیات که طی سال‌های اخیر به تصویب رسیده، وزارت راه‌وشهرسازی مکلف شده یک بانک جامع از وضعیت حال و گذشته آپارتمان‌ها در قالب سامانه املاک و مستغلات راه‌اندازی کند. هر چند بخش‌هایی از این سامانه طی سال‌های 91 و 92 در وزارت راه‌وشهرسازی تحت عنوان سامانه بازار املاک ایران و همچنین قبل‌تر در وزارت صنعت، معدن و تجارت تحت عنوان سامانه رهگیری ایجاد شد اما موضع اخیر معاون سازمان مالیاتی نشان می‌دهد، این دو سامانه هنوز قابلیت استفاده با هدف ردیابی خانه‌های خالی و اقدام مالیاتی برای این خانه‌ها را ندارد.


  
مانع اجرایی برای مالیات خانه‌های خالی
در همین راستا، معاون سازمان مالیاتی، با اعلام خبر بازگشت مصوبه دریافت مالیات از خانه‌های خالی، از مشکل این سازمان برای شناسایی خانه‌های خالی و دریافت مالیات از آنها به عنوان راهکار خروج مسکن از رکود خبر داد. حسین وکیلی، سه‌شنبه شب در برنامه تلویزیونی گفت و گوی ویژه خبری، تاکید کرد: مشکل اصلی ما در اجرای طرح مالیات از خانه‌های خالی، حتی در تصویب قانونی شدن این طرح، موضوع شناسایی واحدهای مسکونی خالی از سکنه است.


وکیلی با تاکید بر وجود موانعی همچون فقدان بانک اطلاعاتی کافی، برای اجرای این طرح، به معضل ایجاد تبعیض مالیاتی در نتیجه اجرای طرح دریافت مالیات از خانه‌های خالی اشاره کرد. وی ادامه داد: در حال حاضر و در فقدان بانک اطلاعاتی موثر، در صورتی که قبل از تهیه زیرساخت‌های اطلاعاتی مورد نیاز اقدام به اجرای این طرح کنیم، شرایط بدتر خواهد شد؛ چرا که در حال حاضر ابزار کافی برای تامین اطلاعات کافی در این بخش در اختیار نداریم. وکیلی همچنین به تکلیف وزارت راه وشهرسازی برای راه‌اندازی سامانه املاک کشور اشاره کرد و گفت: براساس تبصره 7 ماده 162 لایحه تحول مالیاتی در زمینه دریافت مالیات از خانه‌های خالی، وزارت راه وشهرسازی مکلف به راه‌اندازی سامانه املاک کشور شده است.

آن‌طور که از اظهارات معاون سازمان مالیاتی کشور بر می‌آید، هنوز این سامانه از طرف وزارت راه و شهرسازی راه‌اندازی یا تکمیل نشده است تا بر پایه اطلاعات آن بتوان زیرساخت‌های آماری کافی برای شناسایی آپارتمان‌های بدون استفاده تهیه کرد.

  • ۹۴/۰۲/۲۵
  • مللک بان 24 مللک بان 24

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی