ملکبان24

بانک اطلاعات ملک و املاک

ملکبان24

بانک اطلاعات ملک و املاک

مللک بان 24

  • ۰
  • ۰

ملک بان 24

نحوه محاسبه مبلغ رهن یک خانه و تبدیل آن به مبلغ رهن و اجاره بر اساس قیمت کل خانه موردنظر 


شرح : کاربران عزیز ملک بان 24 امروز میخواهم نحوه محاسبه دقیق مبلغ رهن کامل یک آپارتمان را برای شما توضیح داده و سپس نحوه تبدیل کردن این مبلغ به رهن و اجاره را نیز شرح دهم.

فرض کنیم که شما یک آپارتمان در حوالی میدان کاج، سعادت آباد دارید به متراژ تقریبی 120 متر ، 2 خوابه، با سن 6 سال، با امکانات کامل، در حال حاضر (تابستان 1394) اگر کسی قصد خرید خانه شما را داشته باشد می بایست به ازای هر متر از خانه شما مبلغ 8 میلیون تومان پرداخت نماید ، یعنی چیزی در حدود 960=8*120 میلیون تومان بابت خرید خانه شما می بایست بپردازد. 

در حالت کلی برای بدست آوردن مبلغ رهن یک آپارتمان ، مبلغ کل خرید آن آپارتمان را تقسیم بر 5 یا 6 کرده مبلغ رهن بدست می آید، اما نکته اینجاست که چه زمانی تقسیم بر 5 و چه زمانی تقسیم بر 6 کنیم؟

سوال خوبی است، هنگامیکه ملک نوساز یه به عبارت دیگر کلید نخورده باشد می بایست مبلغ کل را تقسیم بر 5 نموده و در صورتیکه از سن ملک چند سالی می گذرد بسته به تعداد سال تقسیم بر عددی بین بازه 5 تا 6 نمایید.

در مثال بالا به دلیل اینکه سن بنا 6 سال ذکر شده است ، قیمت کل خانه را تقسیم بر عدد 6 می کنیم تا مبلغ رهن کامل آپارتمان مورد نظر بدست آید.
160=6/960
، مبلغ رهن کامل ملک مورد نظر 160 میلیون تومان می باشد.

حال اگر بخواهیم مبلغ رهن و اجاره آپارتمان مورد نظر را بدست آوریم بسته به میزان تغییر می بایست از فرمول زیر استفاده نماییم، به فرض مثال ما نیمی از مبلغ رهن کامل بالا را به صورت اجاره ماهیانه نیاز داریم، یعنی 80 میلیون تومان، در حالت عادی و با توجه به اینکه نرخ تبدیل ماهیانه هر 10 میلیون در بازار مسکن 300 هزار تومان می باشد، عدد نهایی ما 2400000=300*80 هزار تومان + 80میلون رهن می باشد اما از آنجا که نرخ تبدیل ماهیانه هر 10 میلیون در بانک های کشور در بهترین حالت (حساب پس انداز یکساله) 200 هزار تومان می باشد برای بدست آوردن مبلغ اجاره ماهیانه می بایست عددی بین نرخ تبدیل بانک و نرخ تبدیل بازار مسکن را در نظر بگیریم به همین منظور عدد نهایی رهن و اجاره آپارتمان مورد نظر به صورت زیر می باشد:
2000000=250*80 + 80
میلون رهن، یعنی 80 میلون رهن و 2 میلیون تومان اجاره

عدد بالا نحوه کارشناسی دقیق مبلغ رهن و اجاره آپارتمان در اکثر نقاط ایران می باشد و لذا خواهشمند است که مالکین محترم به منظور ایجاد تعادل در بازار مسکن از این پس سعی کنند با فرمول گفته شده در مقاله بالا میلغ رهن و اجاره آپارتمان و خانه خود را تخمین بزنند.

با تشکر
ملک بان 24
آخرین اخبار و دانستنیهای بازار مسکن

  • ۹۴/۰۶/۰۷
  • مللک بان 24 مللک بان 24

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی